KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Ogos 08, 2009

Mampukah Suruhanjaya Diraja memberikan jawapannya?


MISTERI kematian Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik Exco Kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah terus menjadi tanda tanya umum. Siapakah dalang disebalik tragedi kematian beliau?

Apa pun kematian mendiang Teoh yang menimbulkan pelbagai spekulasi apabila beliau ditemui mati selepas disoal siasat oleh SPRM. Kematian beliau ditangisi rakyat negara ini tidak mengira kaum.

Kehilangan nyawa dalam apa jua keadan merupakan persitiwa yang dahsyat bagi mana-mana keluarga yang terbabit. Kematian Teoh dalam suasana yang menimbulkan seribu satu tanda tanya, amatlah menyayat hati seorang ibu, yang telah kehilangan anak kesayangannya.

Ibunya Chong Saw Huay, 56, menangis tidak henti-henti sejak menerima berita tragis itu, bahkan setiap kali melihat gambar anaknya di dada akhbar, ibunya dilaporkan menangis dalam keadaan sentiasa menunggu mayatnya dibawa pulang ke pangkuannya.

Hasrat keluarga untuk melihat anaknya mendirikan rumahtangga dengan kekasihnya juga hancur berkecai.

Lebih menyentuh hati, sehari selepas beliau ditemui mati mendiang sepatutnya mendaftar perkahwinan bersama tunangnya Soh Sher Wei, 26. Mereka sudah merancang akan mendirikan rumah tangga dalam masa terdekat ini.

Beberapa teman Teoh sukar menerima kemungkinan mendiang membunuh diri kerana, pada pagi Rabu, bekas wartawan itu menghubungi mereka dan mengundang ke majlis persandingannya.

Kehilangan Teoh secara mengejut itu bertambah pilu apabila tunang yang dikasihinya itu mengandung anak mendiang yang kini mencecah dua bulan.

"Tetapi, kau mesti berjanji sentiasa di sisiku, dan kita bersama-sama membesarkan (bayi ini), " luah hati Soh sebagaimana dalam teks luahanya kepada bakal suaminya mendiang Teoh.

Wanita MCA pula cepat-cepat memberi respon dan menggesa anak yang dikandung tunang Teoh itu didaftarkan dengan nama Teoh sebagai bapanya, bila dilahirkan kelak.

"Dengan mengambil kira persekitaran kematian Teoh dan demi peri kemanusiaan, Wanita MCA menggesa menteri dalam negeri supaya membenarkan anak yang bakal dilahirkan itu, didaftarkan dengan nama bapanya," kata Ketua Wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun.

Jika didaftar dengan nama ibunya sahaja, anak yang tidak bersalah itu akan menanggung stigma tersebut sepanjang hidupnya.

Suasana cukup sayu dihari persemadian beliau apabila lebih kurang 2,000 orang berhimpun untuk menghadiri pengkebumiannya, sebagai sokongan menuntut keadilan di atas kematian Teoh.

Kehadiran orang ramai di kediamannya, Alor Gajah Melaka turut diringi poster berwarna hitam putih dan foto Teoh dibawa oleh orang ramai, dengan tulisan 'jangan biarkan Beng Hock mati sia-sia'dan "Keadilan untuk Beng Hock".

Mendiang ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor menjelang 6 petang 15 Julai untuk memberikan keterangan berhubung siasatan penyalahgunaan peruntukan DUN di kalangan ADUN Pakatan Rakyat.

Beliau disoal siasat oleh SPRM sehingga jam 3.45 pagi, mayat beliau ditemui jam 1.30 petang dan dilaporkan ketika mayat ditemui mendiang sudah empat hingga lima jam meninggal dunia.

Pelbagai spekulasi timbul sama ada mendiang dibunuh atau membunuh diri, bagaimanapun hasil daripada siasatan mendiang mengalami pelbagai kecederaan.

Apapun, SPRM dikatakan bertanggungjawab ke atas nasib malang yang menimpa mendiang Teoh memandangkan mangsa adalah saksi dan masih dalam soal siasat oleh badan itu.

Ada pihak yang menyalahkan SPRM. Ahli Majlis Perbandaran Kajang Tan Boon Wah adalah orang terakhir yang melihat Teoh hidup di Pejabat SPRM ketika mereka disoal siasat pada 15 Julai lalu.

Sewaktu soal siasat, Tan mendakwa dua pegawai SPRM cuba mendapatkan pengakuan palsu daripadanya dengan memaksa dirinya menafikan telah membekalkan 1,500 bendera Malaysia bagi satu majlis sambutan kemerdekaan di Dun Sri Kembangan.

Tan pula dipaksa berdiri dari jam 10 malam hingga dua pagi. Pegawai penyiasat turut mengugut untuk memukulnya dan mencaci beliau dengan ungkapan 'cina bodoh' kerana tidak fasih Bahasa Melayu.

"Mereka kata, jika saya tidak cakap benar mereka akan ambil isteri dan tiada siapa akan menjaga anak-anak saya. Tetapi saya tidak mengalah," kata Tan.

Menurut laporan akhbar luar negara Philippine Daily Inquirer Teoh didakwa 'dikasari dan diugut' oleh pegawai penyiasat SPRM. Sesi soal siasat ke atas Teoh itu adalah sebahagian daripada konspirasi politik untuk menjatuhkan pimpinan Pakatan Rakyat atas tuduhan kononya menyalahgunakan dana.

"Apabila Teoh enggan memberi kerjasama, pegawai berkenaan mengeretnya ke tingkap di bangunan 14 tingkat berkenaan dan mengugut akan mencampak beliau keluar," kata sumber berkenaan yang tidak diberi kebenaran untuk bercakap kepada media.

Tempoh soal siasat yang luar biasa selama lebih lapan jam membuatkan ramai pihak mengecam tindakan SPRM itu dengan menyifatkan badan itu telah menafikan hak asasi Teoh.

Ekoran itu, Majlis Peguam membidas SPRM yang melanggar Artikel 5 Perlembagaan Persekutuan dan seksyen 28 A(4) Kanun Prosedur Jenayah yang menjamin tahanan hak mendapatkan khidmat guaman.

Langkah SPRM yang enggan membenarkan peguam Teoh hadir untuk sesi soal siasat itu tidak boleh dimaafkan dan tidak harus diterima sama sekali.

Selain mencabuli perlembagaan, Presidennya K Ragunath, menjelaskan SPRM turut melanggar Peraturan 20 Undang-undang Penjara 1953 yang mewajibkan tahanan tidak boleh disiasat antara 6.30 petang hingga 6 pagi keesokkan hari bagi memastikan mereka
berpeluang rehat secukupnya.

Siasatan ke atas Teoh lebih daripada lapan jam sekaligus menafikan beliau tidur secukupnya tidak boleh dipertahankan sama sekali.

Berlainan pula pandangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Abdul Aziz yang menyifatkan kaedah yang dijalankan oleh SPRM adalah kaedah biasa dan diamalkan sejak dahulu lagi.

Ketidakhadiran peguam ketika seseorang individu itu disoal siasat SPRM bukanlah satu masalah besar, demikian penjelasan Nazri.

Justeru, kematian tragis menimpa Teoh itu wajar disiasat secara telus dan berani oleh Suruhanjaya Diraja sebagaimana disarankan banyak pihak. Persoalan bagaimana Teoh meninggal dunia mesti disiasat dan dijawab oleh suruhanjaya itu.

Tiada ulasan: