KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Ogos 08, 2009

Najib belanjakan RM71 juta untuk bina imej antarabangsa


KUALA LUMPUR: PAS mendesak Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak supaya menjelaskan dengan segera dari mana beliau mendapatkan wang berjumlah RM71 juta untuk memperolehi publisiti positif dari pentadbiran luar negara.

Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar menegaskan, rakyat berhak untuk mengetahui dari mana wang tersebut diperolehi dan untuk apa dibayar sejumlah wang yang besar semata-mata untuk mendapatkan publisti positif dari pentadbiran luar negara.

Najib, tegas beliau tidak perlu membelanjakan wang dengan jumlah yang besar untuk mendapat publisiti dari luar negara sebaliknya perlu membuat dasar-dasar yang boleh menguntungkan rakyat dan negara untuk mendapatkan perhatian dari negara-negara luar.

"Jika dasar-dasar yang dilaksanakan berkesan, adil dan menguntungkan seluruh rakyat, maka dengan sendirinya publisiti positif yang meluaskan akan diperolehi oleh Najib dari negara-negara luar.

"Dengan membelanjakan RM71 juta untuk mebayar sebuah syarikat bagi membina imej dan mendapat publisti positif, menunjukkan Najib telah memalukan Malaysia kerana beliau tidak mampu untuk mentadbir negara ini dengan baik sebaliknya memerlukan khidmat syarikat asing untuk bina imej beliau.

"Oleh yang demikian, kita (PAS) mendesak agar Najib menjelaskan kepada umum dari mana wang berjumlah RM71 juta ini diperolehi untuk dibayar kepada syarikat Apco Worldwide bagi mendapatkan publisti positif dari pentadbiran luar negara," tegas Mahfuz.

Tegas beliau lagi, nasihat yang diberikan oleh Apco Worldwide ini sudah terbukti tidak menguntungkan rakyat bila banyak dasar yang diumumkan oleh Najib tidak menguntungkan rakyat.

"Contohnya dasar liberalisasi yang diumumkan oleh Najib itu dibuat atas nasihat syarikat tersebut dan ia terbukti tidak menguntungkan rakyat Malaysia tetapi lebih memberikan keuntungan kepada pihak luar," tegas beliau.

Selain dari dasar liberalisasi, 11 perkara yang diumumkan oleh Najib sempena 100 hari pentadbiran beliau juga dipercayai atas nasihat Apco Worldwide yang mana ia tidak bersifat pro-rakyat.

Portal berita The Malaysian Insider baru-baru ini mendedahkan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak telah membelanjakan RM71 juta untuk membina imej positif dari pentadbiran luar negara.

Sebuah syarikat yang dikenali sebagai Apco Worldwide - sebuah syarikat publisiti media dan hubungan antarabangsa- antara syarikat yang telah dilantik untuk melaksanakan tugas-tugas mendapatkan publisti yang baik untuk Najib dan juga memberikan input untuk menjalankan dasar-dasar dalam pentadbiran negara.

Mendapatkan slot untuk suami Rosmah Mansor itu di saluran CNBC dan CNN selain rencana yang ditulis oleh Najib yang disiarkan oleh Wall Street Journal merupakan antara yang diusahakan oleh syarikat-syarikat tersebut.

Selain itu, perbualan telefon antara Najib dan Presiden Amerika Syarikat Barrack Obama telah dijalankan oleh syarikat terbabit.

Difahamkan pentadbiran Najib juga sedang berusaha untuk mendapatkan lawatan rasmi Barrack Obama ke negara ini bagi mengangkat imej antarabangsa Presiden umno itu dan pengaruh Anwar di Washington.

Apco Worldwide dipercayai mula menguasai pentadbiran pejabat Perdana Menteri sejak hari pertama Najib dilantik mengetuai kerajaan dan ianya telah menyebabkan timbul rasa tidak puas hati dikalangan pegawai-pegawai kerajaan.

Perdana Menteri sebelum ini termasuk Tun Abdullah Ahmad Badawi juga pernah menggunakan khidmat syarikat perunding imej luar negara untuk membina imej positif sebagai pemimpin Islam progresif dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam moden.

Pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad pula menggunakan pelobi Jack Abramoff termasuk untuk mendapatkan pertemuan dengan George Bush.

Tiada ulasan: