KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Februari 15, 2012

Beban, Bebal dan Fenomena Hasan Ali menurut kaca hati Hafiz Zainuddin



Dalam konteks Hasan Ali, isunya bukan apa yang dibawa, tetapi siapa. Contohnya kalau Umi Hafilda yang membawa isu murtad, mungkin orang tidak ambil pusing. Ya. Minda masyarakat kita telah lama dipesongkan.

Saya masih ingat bagaimana pertama kali saya mendengar pidato Hassan Ali ketika ceramah sulung beliau di Dataran Kampung Sungai Tapah, Gugusan Manjoi Ipoh sekitar awal tahun 2000 yang lalu.  

Dengn gaya, lenggok bahasa dan emosi yang tersusun, cukup saya katakan; pandangan baik saya terhadap UMNO berubah selama-lamanya.  Orang mungkin boleh membuat andaian bahawa saya peminat Hasan Ali tapi terpulanglah.  Ini pengalaman saya.

Sebab itu saya katakan, Hasan Ali sedang mencetuskan fenomena. Beliau juga tidak malu untuk menamakan perjuangannya sebagai kuasa ketiga walaupun perkara tersebut telah lama diperkatakan sejak PRU yang lepas.

Apapun pandangan anda, bersikap sinis atau sebaginya.  Fenomena Hasan Ali bukanlah sesuatu yang boleh dipandang remeh.  Ia tidak sama dengan Ezam Mohd Nor, Zulkifli Nordin (gambar kiri, sebelah kiri), Gobalakrishnan mahupun Ibrahim Ali (gambar kiri, sebelah kanan) yang berpaling dari perjuangan pro-demokrasi dan pro-rakyat.

Kenapa fenomena Hasan Ali?  Lihatlah pada roadshow yang diadakan.  Hampir semuanya mendapat sambutan.  Jauh sekali dengan ceramah Zulkifli Nordin mahupun Ezam yang lebih banyak kerusi dari pendengar.  Pengaruh mereka tidak sehebat Hasan Ali dan orang pun tidaklah membenci beliau sepertimana membenci Ibrahim ali.Beban, Bebal dan Fenomena Hasan Ali. Baca Lanjut Deh!

Tiada ulasan: