KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Februari 23, 2012

Bekas Mufti Perlis tanya, apakah Islam galakkan perjuangan perkauman?

BICARA DR ASRI ZAINAL ABIDIN


Apakah Islam dan Nabi Islam Muhammad SAW menggalakkan perjuangan yang bersifat perkauman? Islam agama universal ini wajarkah dikaitkan dengan ‘jihad perkauman’ yang telah mencetuskan pelbagai perbalahan sepanjang sejarah?

Wajarkah Islam dikaitkan dengan perjuangan perkauman? Sehingga semasa saya di Malaysia baru-baru ini, dalam seminar bersama para penulis maya, seorang tokoh agama berjawatan tinggi dalam forum melahirkan rasa tidak puas hati kerana di Tanah Melayu ini ada masjid India, Benggali dan Cina.

Kelihatan, begitu sekali Islam itu diacuankan secara perkauman sehingga menafikan hak budaya muslim kaum lain. Untuk menjawab persoalan ini, saya ingin sebutkan beberapa noktah berikut; Tiada siapa yang mampu menentukan bangsanya sebelum dia lahir samada untuk dia menjadi Arab, atau Melayu, atau Inggeris atau India atau selain itu. Ia adalah ketentuan Allah, bukan atas usaha atau kejayaan seseorang. Baca lagi deh!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wе're a gaggle of volunteers and opening a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable info to work on. You have performed a formidable process and our entire neighborhood can be thankful to you.
Here is my webpage ... www.tapatiosliberales.com