KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Februari 17, 2012

Penjelasan Iktibar: Apakah perlu orang beragama Islam kepada Valentine's Day?

DISKUSI DR MUJAHID YUSUF 


Dalam Bahasa Malaysia Valentine's Day diterjemahkan sebagai Hari Kekasih, dan pada setiap 14 Februari ia muncul dalam kalendar Barat sebagai hari yang dikaitkan dengan pasangan kekasih yang bercinta serta mengharapkan kasihnya berbahagia dan berpanjangan.  

Tidak ada masalah sangat tentang nilai yang hendak dibawa kerana memadu kasih adalah usaha berterusan bagi mana-mana pasangan kerana kasih adalah satu anugerah yang Allah campakkan dalam diri manusia bagi memperlihatkan kebesaranNya.

Islam tidak menentang sifat ini dalam diri manusia kerana Islam adalah agama fitrah yakni cocok dengan naluri manusiawi.  Bezanya Islam dalam menyatakan sifat kasih ini ialah dengan mengikatkannya melalui ikatan suci yang dinamakan sebagai perkahwinan.  

Naluri kasih jika tidak disalurkan melalui ikatan suci dikhuatiri meletakkan manusia dalam perbuatan yang dilarang oleh Islam iaitu seks sebelum berkahwin. Malah tabiat Islam yang mahukan perhubungan yang suci dari kasih-sayang menutup segala peluang dan ruang yang memungkinkan seseorang itu terjebak dalam kegiatan seks sebelum berkahwin.  

Ini adalah kerana walaupun pasangan itu tidak melakukan seks sebelum berkahwin tetapi tidak ada sesiapa pun yang boleh memberi jaminan bahawa ia akan selamat dari perbuatan sumbang itu. Matlamat kepada pengharaman ini adalah untuk mencapai kesejahteraan masyarakat secara menyeluruh dan memelihara jangkamasa panjang wujudnya generasi yang sihat secara moralnya. Sebab itu dalam memadu kasih Islam mengkehendaki umatnya diikat dengan ikatan suci perkahwinan.

Tapi kenyataan di atas belum menjawab apa sebenarnya yang melingkungi permasalahan Valentine's Day sehingga ia mencetuskan kontraversi setiap tahun?  

Saya sempat melayari beberapa laman web yang menceritakan sejarah Valentine's Day ini. Secara ringkasnya ia dinamakan di atas seorang Rahib yang bernama Valentine dikatakan meninggal di tangan kezaliman Rome di bawah Claudius. St Valentine meninggal pada tahun 269 Masehi dan hanya pada tahun 496 Masehi, Pope Gelasius memperingati kematian Rahib Valentine pada setiap 14 Februari. Baca Terus Deh!

Tiada ulasan: