KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Ogos 08, 2009

Setiausaha GMP Hasni Abas lancar Kelab Mangsa Dasar Penghapusan Jawi













BELUM pernah ditubuhkan orang, atau diasaskan oleh mana-mana organisasi di negara ini suatu kelab dengan keanggotaannya mereka yang jadi mangsa kepada sesuatu kes. Tetapi, sempena Sambutan 35 Tahun PAS Wilayah Persekutuan, Kelab Mangsa Dasar Penghapusan Jawi atau MANGSA telah dilancarkan dalam suasana ceria dan warna-warni.

Setiausaha Gerakan Mansuh PPSMI (GMP), Hasni Abas telah disarungkan t-shirt khas kelab berwarna hitam oleh pengerusi kelab, Tarmizi Mohd Jam sejurus beliau selesai memberi ucapan dan melancarkan kelab.

Sambil diperhatikan oleh Pesuruhajaya PAS, Haji Mohamad Nor Mohd, Ahli Majlis Syura PAS, Ustaz Hassan Shukri, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Salbiah Abdul Wahab, Yang Dipertua PAS, Ishak Surin serta para tetamu Karnival Keluarga Mesra Jawi, Hasni memotong riben bunting sebagai gimik pelancaran Kelab MANGSA.

Lebih 500 hadirin gamat apabila 30 keanggotaan awal kelab melafazkan ikrar untuk sedaya-upaya mempertahan dan memperkasakan tulisan jawi di negara ini. Mereka juga menuntut pihak kerajaan BN memohon maaf kepada genarasi yang dilahirkan antara tahun 1970-an hingga 1990-an yang dinafikan hak untuk mendapatkan pendidikan dalam tulisan jawi. Ikrar diketuai oleh Nasharuddin.

Mohamad Noor dalam ucapannya, kesal dengan tindakan Menteri Pelajaran waktu itu, Tan Sri Khir Johari yang juga Setiausaha Agung Umno yang bertindak menghapuskan tulisan jawi di sekolah-sekolah. Akibatnya, ramai genarasi selepas itu yang buta jawi dan akhirnya renggang dengan ajaran Islam yang suci.

Perkara yang sama turut diakui oleh Hasni dalam ucapan pelancaran kelab. Oleh kerana terlalu mengikut telunjuk parti-parti bukan Melayu dalam BN ketika itu, Khir Johari terperangkap dan akhirnya menjadi pemimpin Umno tidak popular akibat tindakannya itu. Walhal, Khir sudah dilihat sebagai pemimpin yang berkalibar, wibawa dan bakal pengganti kepada Tunku.

Akibat dasar penghapusan jawi ini, maka Khir dianggap sebagai musuh dan Tun Razak Husein muncul menggantikan Khir, sebagai pemimpin harapan Umno ketika itu.

Mohamad Nor dan Hasni berharap, penubuhan kelab ini mampu menyuntik pelbagai program ke arah pemerkasaan tulisan jawi di negara ini, selain dari melebarkan sayapnya ke seluruh negara.

Pelbagai acara disediakan sepanjang karnival termasuklah jagoton, membaca dan menulis jawi, mewarna, tulisan khat, rawatan kesihatan, jualan jumbo dan banyak lagi. Karnival yang diadakan di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar itu dirasmikan oleh Pesuruhjaya, Mohamad Nor Mohd.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Satu langkah yang baik dan harus dipuji; tapi kenapa tulisan jawi tak mandang pun waktu pelacaran tersebut?

Tanpa Nama berkata...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]free antivirus for windows xp, [url=http://firgonbares.net/]to sell used software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] order of software places to buy software
popular oem software [url=http://firgonbares.net/]softwares sale[/url] buy adobe acrobat software
[url=http://firgonbares.net/]software shop new[/url] adobe cs4 photoshop
[url=http://firgonbares.net/]newbyte educational software[/url] e commerce store software
office enterprise 2007 activation [url=http://firgonbares.net/]adobe photoshop cs4 extended registration serial number pc[/b]