KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Disember 10, 2009

Tengku Razaleigh Hamzah sahkan wang ihsan tiada dalam perjanjian

KUALA LUMPUR: "Petronas terikat untuk membayar tunai lima peratus daripada aktiviti tersebut. Wang ihsan tiada dalam perjanjian yang saya buat dahulu. Saya yang buat Akta Peroleum Negara 1974. Tidak terlintas pada masa itu untuk menyebut mengenai wang ihsan hanya diberi kepada orang yang minta sedekah"

Perkara tersebut dijelaskan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) kepada media di lobi Parlimen baru-baru ini sewaktu mengulas mengenai isu royalti minyak di Kelantan.

Jelas beliau, isu tuntutan royalti minyak oleh kerajaan Kelantan bukan isu politik kerana ia menyentuh kepentingan orang ramai dan melibatkan perjanjian yang termeterai antara Petronas dan kerajaan negeri yang mempunyai aktiviti petroleum.

Ku Li menegaskan perkara tersebut akan dijelaskan pada ceramah umum di Kelantan untuk menerangkan perkara sebenar dalam isu perjanjian antara Petronas dan negeri yang mempunyai aktiviti petroleum.

Beliau menjelaskan hak negeri untuk mendapatkan wang tuntutan ganti rugi berdasarkan aktiviti petroleum merupakan hak rakyat negeri tersebut.

Katanya, dalam perjanjian antara Petronas dahulu, ia tidak dipanggil wang royalti tetapi wang tersebut dipanggil 'cash payment' dan ia terpulang kepada orang ramai untuk menamakan bayaran tersebut.

Terdahulu, Ahli Parlimen Gua Musang itu, dalam kenyataanya mendakwa tindakan menidakkan hak tuntutan lima peratus kepada Kelantan boleh menyebabkan negeri-negeri pengeluar minyak lain mempersoalkan status pembayaran mereka kerana ia menggambarkan Petronas dan Kerajaan Pusat tidak menghormati Akta Petroleum Negara.

Tiada ulasan: