KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, April 05, 2008

ANGKUH: Nazri TIDAK GENTAR 82 Ahli Parlimen PEMBANGKANG!

By TARMIZI MOHD JAM

SEPERTI yang saya sebut sebelum ini, Nazri Tan Sri Aziz tidak akan undur dan meletakkan jawatan. Sebab utamanya kerana dia degil dan sentiasa bertindak angkuh teruatama bila berdepan musuhnya.

Selain menjadikan Tun Mahathir musuh yang dibelasahnya, baginya pakatan pembangkang suatu yang tidak perlu dihormati. Lihatlah dalam kebanyakan perbahasan di Parlimen, bagaimana pembangkang diherdik dan diratahnya.

Suasana kali ini sudah jauh berlainan. Ahli Parlimen Pakatan Rakyat semkain ramai dan kuat-kuat belaka.

Namun, sebagai orang yang degil dang angkuh, Nazri tetap mendakwa BN tidak gentar dengan kehadiran 82 pembangkang pada sidang Dewan Rakyat yang akan bermula 30 April ini.

Kata Nazri penyokong kerajaan juga tidak tertekan dengan kembalinya beberapa pemimpin pembangkang yang terkenal dengan bersuara lantang. Maksudnya, itu memang kerja mereka, membangkang!

Sudah menjadi tugas pembangkang untuk membantah setiap cadangan yang dibuat kerajaan setiap kali berlangsungnya sidang Dewan Rakyat malah ahli Parlimen BN juga sudah biasa dengan keadaan itu.

Itulah persepsi dan lambang keangkuhan Nazri. Kecetekkan ilmunya terbukti apabila beliau menyebut "sudah menjadi tugas pembangkang untuk membantah setiap cadangan yang dibuat kerajaan".

Walhal, pembangkang dengan jelas akan membangkang jika cadangan BN tidak menyebelahi rakyat. Bukan kerana membangkang sebagai tugas pembangkang, seperti yang diketahui Nazri.

‘‘Saya tidak melihat persidangan Parlimen kali ini akan menarik walaupun terdapat seramai 82 anggota pembangkang.

‘‘Biasalah... jika ada persidangan Dewan Rakyat maka tugas pembangkang untuk membangkang kerajaan manakala kita sebagai anggota BN akan menjadi benteng kepada kerajaan dan menjawab setiap kritikan pembangkang,’’ katanya.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu, Parti Keadilan Rakyat (PKR) memenangi 31 kerusi, DAP (28) dan Pas (23), menjadikan pakatan pembangkang secara keseluruhan memenangi 82 kerusi.

Ini sekali gus menjadikan BN menang dengan majoriti mudah iaitu sebanyak 140 kerusi di Parlimen.

Sekalipun Nazri cuba menyembunyikan rasa gentar dan takutnya dengan kemaraan pembangkang ke Parlimen kali ini, namun sebagai orang politik yang angkuh, beliau tetap berpendirian, jumlah 82 ahli Parlimen Pakatan Rakyat itu tidak memberi kudis kepada BN.

Para pemerhati politik melihat, Nazri masih tidak menghayati signal rakyat pada pilihan raya lalu. Ungkapan angkuh dan sifat meninggi dirinya itu, terus menjadi pakaiannya ketika sebelum pilihan raya dulu hinggalah kini.

Barangkali, pada kali ini, Nazri patut diajar oleh Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat. Tundukkan kedegilannya dan ranapkan keangkuhannya. Biar dia tahu, dia bersikap angkuh dan bermulut celupar - tanda tidak menghormati rakyat.

Tiada ulasan: