KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, April 06, 2008

AZALINA Atur STRATEGI Tumpaskan KAK PIDAH?

By TARMIZI MOHD JAM

MENTERI Pelancongan, Azalina Othman Said nampaknya sedang bermain mata dan bersandiwara dengan Pergerakan Wanita Umno Malaysia apabila beliau mmebuat kenyataan tidak akan bertanding jawatan Ketua Pergerakan Wanita Umno yang kini disandang Rafidah Aziz pada pemilihan parti Disember ini.

Azalina hanya akan mempertahankan jawatan ahli Majlis Tertinggi (MT) yang dimenanginya pada pemilihan parti 2004. Begitulah katanya, semalam.

Dengan nada sopan santun dan berbudi bahasa, menteri berjiwa "lelaki" itu memberi lasan untuk keluar dari kemelut berkenaan dengan menyetakan dalam suasana politik sekarang, jawatan tertinggi dalam pucuk pimpinan parti termasuk Ketua Wanita Umno bukan menjadi keutamaan baginya.

"Bagi saya yang menjadi keutamaan ialah untuk memulihkan keyakinan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) dan Umno berikutan prestasi buruk pada Pilihan Raya Umum Ke-12.

“Dalam keadaan sekarang kurang molek dan tidak manis kalau kita asyik sibuk untuk merebut jawatan tertinggi dalam parti,'' katanya kepada Mingguan Malaysia semalam.

Menurut sumber, antara sebab Rafidah digugurkan dari kabinet adalah untuk memberi laluan mudah kepada Azalina merampas kerusi Ketua Pergerakan Wanita Umno itu.

Anak Badawi bukan sahaja tidak berkenan dengan Rafidah tetapi dikatakan akan melakukan "pembersihan" terhadap orang-orang Mahathir dalam kabinet dan kepimpinan Umno.

Jika Azalina menyifatkan Umno perlu mengamalkan pendekatan bertolak ansur dan yang penting Umno perlu kembalikan keyakinan rakyat terhadap dasar-dasar yang telah dan akan dilaksanakan oleh kerajaan.

Apa yang disebut Azalina itulah sangat diinginkan oleh anak Badawi. Mahu mengukuhkan semula kepercayaan rakyat terhadap Umno dan BN. Rafidah sudah tidak relevan sebab itu, nama Azalina disebut-sebut untuk menggantikan Rafidah yang sudah tua itu.

Bagaimanapun, menurut sumber, Azalina yang juga Ahli Parlimen Pengerang kononnya akan mengatur strategi dan menumpukan kepada usaha menguatkan BN dan seterusnya bekerja keras menawan semula lima negeri yang ditawan pembangkang, dilihat sebagai percubaannya untuk memancing minat wanita Umno terhadap gagasannya itu.

Ini menunjukkan Azalina sebenarnya akan bertanding menumbangkan Rafidah. Hanya dengan menjadi Ketua Pergerakan Wanita sahaja Azalina mampu memenuhi dan melaksanakan gagasan tersebut.

Tidak mungkin sekadar melontar idea dalam MT, ulas seorang penulis buku politik dari Jalan Pahang Barat.

Tiada ulasan: