KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, Mei 25, 2008

BETULKAH PAS & Umno Jadikan ISLAM Bahan KOMODITI?


By PENARIK BECA

Update 23/5/08 7.19 malam: Abu Hanaan menghantar komen seperti berikut: "Kalau nak runding bawak 2 mamat yang kena tembak peluru hidup sekali. Yang tak kena tembak peluru hidup senang cakap la..."

Update 23/5/08, 12.32 tengah hari: "Kesilapan besar. Sebenarnya yang mencadangkan pakatan bentuk baru dengan Umno itu bukannya Tok Guru Mursyidul Am, tetapi Tok Guru Presiden. Syaratnya, Islam mesti diletakkan di hadapan. Saya yakin Umno tidak ada masalah. Apa yang tak kena dan tak eloknya pakatan yang meletakkan Islam di hadapan atau berpandukan Islam."

Di atas segala kesilapan, saya merayu kemaafan Tok Guru Mursyidul Am dan semua yang terlibat.

Update 23/5/08, 8.58 pagi: Di ruangan komen, Shazlan menjelaskan seperti berikut: "Saya rasa, Tok Guru ada kata mcm tuh tp dia kata dgn bersyaratkan yg PAS jd parti tunjang... yg lead the coalition. Last time, UMNO lead and hence, PAS diperkotak-katikkan. So, saya rasa ada bezanya..."

Posting asal: "Terkejut saya membaca berita Datin Seri Wan Azizah Ismail terkejut. Terkejut mendengar berita Ezam Mohd Noor nak masuk Umno (Lihat Utusan Malaysia 22/5/08 "Wan Azizah terkejut Ezam masuk Umno" manakala Malaysiakini pula melaporkan dengan garapan bertajuk "Wan Azizah finds Ezam's decision 'strange'")."

Sehari dua sebelum Lokman Noor Adam nak mengisytiharkan dirinya menyertai Umno kerana sakit hati sangat dengan Ezam, saya mengikut seorang pemimpin PAS berjumpa dengan Lokman. Macam-macamlah dia cerita tentang Ezam.

Pokoknya, banyak sungguh ceritanya. (Untuk mengetahui sebahagiannya, sila lihat di sini). Lantaklah Ezam. Kalau dia nak masuk Parti Likud pun, suka hati dialah. Tak jadi kudis kepada pembangkang.

Itulah lebih kurang jawapan saya melalui SMS kepada seorang kawan. Saya seterusnya memberitahu beliau, masalah besar kita ialah berita yang dijangka akan disiarkan oleh akhbar Siasah esok.

Saya mendapat tahu akan disiarkan berita Tok Guru Mursyidul Am menawarkan pakatan dalam bentuk baru kepada Umno. Bagai biasa, kononnya untuk kepentingan Islam.

Saya tak tahu sama ada cerita yang sampai kepada saya itu benar atau tidak. Jika benar, Tok Guru yang telah terjatuh ke dalam lubang puaka ketika PAS menyertai Barisan Nasional dahulu, (PAS dihalau seperti anjing kurap dari Barisan Nasional) nampaknya bagai hendak terjun lagi ke dalam lubang yang sama.

Jika benar khabar yang sampai kepada saya itu, apa yang lebih menyedihkan, Islam nampaknya dijadikan komoditi politik untuk mewajarkan kerjasama bentuk baru itu.

Di dalam Pakatan Rakyat, PAS bagaikan Parti Progresif Rakyat (PPP). Bagai melukut di tepi gantang. Jika benar khabar yang sampai kepada saya itu, apa jaminan PAS tidak akan dipertidakkan seperti PPP dalam pakatan bentuk baru dengan Umno itu?

Sampai bila PAS meletakkan dirinya bagai PPP?

Tiada ulasan: