KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 19, 2012

Bajet 2013 memang pendekatan populis Najib-BN, kenapa nak perbodoh rakyat?



Dalam keghairahan rakyat bergembira menerima perkhabaran pemberian pelbagai insentif daripada  kerajaan sebagaimana diumumkan Dato' Seri Najib Razak dalam Bajet 2013, terdapat beberapa perkara penting yang menghanyutkan rakyat dengan pengumuman itu. Peningkatan defisit dan hutang negara serta pemberian "one off" antara perkara penting agar rakyat tidak terjerumus dalam perangkap Kerajaan Umno-BN. Ikuti temubual NYZA AYOB, ADZHAR TAJUDDIN dan  ARIF ATAN dalam wawancara eksklusif pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakop di Pejabat Editorial Harakah pada 3 Oktober lalu.

Bagaimana Najib boleh cakap BR1M dan rebat RM200 untuk telefon pintar itu bukan satu pendekatan populis?

DR ROSLI YAAKUB: Populis tak populis itu tak jadi persoalan. Duit yang diberikan secara tunai dan sekali saja tidak berpanjangan tidak semestinya diteruskan pemberiannya itu jelas menunjukkan populis. Dan kerana target dia orang bujang jelas menunjukkan bahawa ia disasarkan kepada segmen-segmen tertentu pengundi...  Nampak? Dan kalau sasaran dia segemen-segmen tertentu pengundi dan dalam bajet itu pun kita lihat sasarkan anak muda dengan smartphone, buku anak-anak muda yang pertama kali akan mengundi, lepas tu kumpulan kaum India diberi imbuhan khusus dan banyak lagilah belanja-belanja yang bersifat mensasarkan kepada segmen-segmen tertentu pengundi. Ini menyebabkan kita dengan mudah dapat mengesan bahawa ini adalah bajet pilihanraya..umpan, gula-gula. 

Mengapa sudah dua kali pembentangan bajet dibuat tanpa didahului Laporan Audit? 

Ini adalah rekod baru negara. Amalan yang lepas ialah Laporan Audit Negara dikemukakan dan diedarkan kepada ahli parlimen sebelum bajet tapi sejak tahun 2012 dan kemudian dilanjutkan tahun ini. Mungkin kalau kerajaan ini terus berkuasa akan dilanjutkan. Ini adalah amalan yang tidak bersifat 'good governance' dan satu sikap ketidakbertanggungjawaban. Sepatutnya kerajaan mengeluarkan pembentangan bajet supaya ahli parlimen kita dapat melihat apakah kelemahan-kelemahan dalam pengurusan kewangan negara dan dapat dijadikan bahan untuk digunakan dalam perbahasan bajet. Bila Laporan Audit tidak dikemukakan sepertimana sepatutnya ia bermakna menafikan hak ahli parlimen kita untuk membahaskan bajet itu dengan teratur dan dengan lebih berinformasi. Ini sebenarnya mencacatkan perbahasan mengenai Bajet 2013 itu sendiri. 

Tiada ulasan: