KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 19, 2012

Hantu tunggu pintu PRU-13: Skandal Scorpene, Mahkamah Perancis "takutkan" Kerajaan Umno-BN


Suara Rakyat Malaysia (Suaram) menjadi mangsa licik mainan politik pemimpin Umno-BN ekoran keberanian NGO itu mendedahkan isu rasuah dalam pembelian kapal selam Scorpene yang melibatkan pemimpin tertinggi dalam negara. Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel tekanan terhadap Suaram dengan skandal berkenaan kepada AHMAD LUTFI OTHMAN dan NYZA AYOB dalam wawancara ekslusif di Pejabat Editorial Harakah, 22 September lalu. Bahagian terakhir, sambungan siaran Harakah Bil 1781.

Boleh saudari jelaskan permulaan isu Scopene ini dan kaitannya dengan Altantuya Sharibuu?

CYNTIA GABRIEL: Siapa Altantuya Sharibuu? Dalam kes ini beliau menjadi penterjermah seperti yang diberitahu Kerajaan Perancis dan Kerajaan Malaysia. Apabila dia datang ke Malaysia untuk mendapat komisen dia, dia diletup dengan C4 explosive. Dan kami difahamkan C4 explosive ini hanya boleh diperolehi daripada Menteri Pertahanan, kerana ia bukan macam bom biasa. Ia digunakan untuk memusnahkan bangunan bagi tujuan untuk dibina bangunan yang baru. Memang isu ini menjadi skandal yang besar di Malaysia. Ada banyak gossip mengatakan Altantuya ini dipercayai menjadi pasangan kepada Razak Baginda dan gossip itu lagi panas, apabila kita baca dalam blog Raja Petra (RPK), dia dakwa PM pun mempunyai "hubungan sulit" dengan Altantuya. 
Pada masa itu, Suaram menjadi ahli kepada "International Federation For Human Right", satu badan hak asasi manusia yang berada di Paris. Mereka telah pun perkenalkan kepada peguam yang membawa kes ini kepada Suaram. Apabila kami bertemu dengan peguam, peguam itu memberitahu ada kes yang agak sama berlaku di Pakistan dan kes itu berlangsung di Mahkamah Perancis.

Apa persamaan kes yang berlaku di Pakistan dengan kes Scorpene di Malaysia ini?

Pakistan telah beli 12 kapal selam tetapi apabila jurutera Perancis pergi ke Pakistan untuk membina "dockyard" di mana kapal selam itu akan parking, dan sewaktu mereka dalam perjalanan, ada satu bom diletakkan di dalam bas. Apabila  bom meletup, kesemua 11 jurutera itu mati. Sebab mereka dibom ialah negara Perancis melalui DCNS, iaitu syarikat perkapalan di Perancis telah memberi kepercayaan bahawa komisen akan dibayar kepada Kerajaan Pakistan tetapi mereka tidak bayar. Jadi sebab itu, rakyat Pakistan apabila tahu 11 jurutera itu dalam perjalanan ke "dockyard", mereka meletakkan bom di dalam bas. Satu "court case" di fail Kerajaan Pakistan di Perancis. Dan kes sedang berlangsung. Di Taiwan juga sama. 

Di Taiwan pun ada kes yang serupa...

Iya, ada... DCNS  ini GLC macam Petronas. Di mana Petronas ada banyak bagi sumbangan untuk Kerajaan Malaysia bagi urusan pentadbiran. Jadi, DCNS memang ada banyak bagi sumbangan kepada Kerajaan Perancis. "Court case" diambil oleh Kerajaan Pakistan terhadap DCNS di Perancis. Peguam bagi tahu kami, ini sedang berlaku di Perancis. Kes Malaysia ini juga agak sama. Jadi, kita boleh try lah. Tapi bila kami fail aduan di Mahkamah Perancis, memang tak sangka langsung bahawa kes ini berjaya diberi perhatian dan ia akan dinaikkan kepada mahkamah yang lebih tinggi. Kita memang tidak sangka. 

Apa tindakan seterus Suaram?

Selepas kami dengar apa yang berlaku pada Taiwan dan Perancis, motifnya ada dua. Yang pertama, di sini semua dokumen disembunyikan di bawah Akta Rahsia Rasmi atau OSA. Kontrak pun kita tak dapat. Suaram fail kes di Perancis sebab di Perancis ada "Freedom of Information Commision". Mereka boleh paksa DCNS mengeluarkan dokumen-dokumen dan kontrak. Jadi kita boleh tengok 114.96 Euro itu untuk apa? Dan peranan Altantuya tujuan apa? Dan apakah peranan Razak Baginda? Sampai  ke tahap mana? Jadi kami kata ok. "At least we can get all information". Kalau aduan kita diterima. 
Yang kami terperanjat ialah aduan kita bukan sahaja diterima tetapi mendapat perhatian yang serius oleh sistem kehakiman di Perancis sebab isu komisen 114.96 milion bukan komisen yang satu-satunya yang dia buat serbuan di Pejabat DCNS, tetapi dia sudah pun mendapati beberapa dokumen lain yang menunjukkan bahawa ada banyak komisen lain yang dibayar kepada Razak Baginda, dibayar juga kepada pegawai di Malaysia dan juga di Perancis. 

Adakah mengambil komisen satu kesalahan di Perancis?

Semua ini menjadi satu kesalahan di Perancis sebab mereka telah pun tanda tangani OECD konvensyen (anti bribery convention) yang menghalang pegawai Perancis daripada menerima kickbacks dan komisen. Itu kesalahan di Perancis. Negara Perancis ini memang mereka fokus kepada adakah pegawai Perancis yang membuat kesalahan terhadap undang-undang mereka. Mereka tak berapa "concern" apa yang berlaku di Malaysia. Tetapi termasuk juga... sebab dua-dua negara yang tanda tangan kontrak ini. Sebenarnya mereka tidak "interested" dengan Malaysian case, sebab ini isu Perancis. Dia hendak tengok isu Perancis yang buat salah daripada segi undang-undang. 
Tapi Malaysia pun kena tarik ke dalam sebab ada ramai pegawai di Malaysia yang terima wang yang tidak sah seperti ini... kickbacks dan komisyen. Dan ada yang juga yang dikaitkan "direct" kepada Perdana Menteri, Dato' Seri Najib. Sebab itu Najib tidak berapa selesa dengan apa yang berlaku. Dan ada tiga lagi syarikat yang ditubuhkan iaitu Gifen, syarikat di Malta, Technomar, syarikat di Belgium dan Eurolux di Luxembourg untuk membuat bayaran secara tidak langsung kepada pegawai-pegawai Malaysia. Perancis sudah tidak boleh bayar "direct" sebab sudah "sign the convention". Jadi dia tubuh tiga syarikat di negara ini untuk membuat pembayaran kepada pegawa-pegawai Malaysia terutama kepada Razak Baginda dan syarikat kepunyaannya, Perimekar dan Terasasi. Ini menjadi skandal antarabangsa sebab Malta, Belgium dan Luxembourg juga dikaitkan dengan isu sub marin yang kita beli. 
Ada kes yang penting apabila ahli parlimen di Malta telah pun "highlight" kes ini di parlimen mereka. "So is it true company" ini ditubuhkan dan Malta menjadi semacam negara ketiga untuk membayar. Kita menjadi satu... negara "trafficking of money" dan sebagainya. Ini menjadi isu yang besar di Malta dan Kerajaan Malta pun telah membuka siasatan terhadap syarikat ini, Gifen. Kami sedang dalam proses inkuiri apabila kes ini sedang dinaikkan ke mahkamah yang lebih tinggi dan bila kami sudah bagi tahu kepada rakyat di Malaysia dan selepas itu Suaram kena serang... seperti yang saya bagi tahu sebelum ini.

Maksudnya "serangan" ke atas Suaram ada motif?

Kenapa "you" hendak serang Suaram sekarang, sedangkan Bank Negara ada semua rekod dana yang masuk ke dalam negara ini? Kenapa dia tidak ambil tindakan dahulu? Dan Suaram tahun ini, umurnya sudah 23 tahun. "After 23 year, suddenly you" hendak buat siasatan, macam tidak logik. Kenapa sekarang? Sebab yang kami fikirkan mereka cuba matikan "registration" Suaram supaya kami tidak boleh menjadi pihak kepada kes yang berlaku di Mahkamah Perancis. Apabila kita dibatalkan, mungkin kes ini akan dibatalkan juga.

Apa maklum balas peguam Suaram di Perancis...

Kami baru dapat maklum balas daripada peguam kita di Perancis, walaupun apa berlaku kepada Suaram, kes ini masih berterusan sebab motif utama hakim di sana adalah untuk mencari kesalahan pegawai Perancis, "not us". Tetapi ini memang suatu siasatan "criminal". Memang ada banyak isu teknikal seperti isu sapina yang boleh dikeluarkan mahkamah di sana kepada pegawai di sini. Ada banyak "debate" dalam kes ini. Bolehkah mahkamah di sana sapina Perdana Menteri, Najib dan sebagainya? Jawapannya, boleh. Memang boleh.
Sapina ini boleh dikemukakan melalui Kedutaan Perancis dan sebagainya. Tetapi tidak ada obligasi untuk pegawai Malaysia itu berhadapan di mahkamah. "Unless" mahkamah rasa "these person are important" macam Razak Baginda, orang tengah dalam rundingan yang berlaku itu. "Then" dia boleh minta kerjasama Interpol untuk tahan dia di mana-mana sahaja dan dibawa ke Perancis. Tetapi realitinya ialah hakim ini tidak akan guna kuasa mutlak dia. "Unless no choice". Tetapi, walaupun ada banyak sekatan, nampaknya reaksi yang berlaku kepada Suaram itu menunjukkan kerajaan betul-betul takut. 

Ini menunjukkan memang terdapat sesuatu yang cuba disembunyikan?

Betul-betul ada sesuatu yang kerajaan cuba sembunyikan. Pesanan kami sekarang kepada semua agensi kerajaan seperti SPRM dan badan kehakiman, kita mahu membuka siasatan di sini, di Malaysia. Bukan yang kita nak harapkan siasatan jauh di Perancis yang akan membawa keadilan kepada rakyat Malaysia dan pembayar cukai di Malaysia. Ini sebenarnya, wang rakyat yang digunakan. Wang rasuah itu sebenarnya wang rakyat Malaysia. Kenapa SPRM tidak buka siasatan di sini? Kemudian, kami dah kemukakan komplen mengenai Perimekar dan Terasasi kepada CCM, "instead" dia "investigate" Suaram. Dan bukan yang kedua-dua ini. Berjuta ringgit kepada Perimekar dan Terasasi pula di "accuse" untuk jual dokumen sulit kepada Kerajaan Perancis. Dokumen sulit daripada tentera laut kita mengikut spesifikasi yang diperlukan itu kepada Syarikat DCNS dan Thales supaya dia boleh tukar proposal mereka mengikut yang Kerajaan Malaysia mahu. 
Ini menjadi satu masalah yang besar sangat kepada Kerajaan Malaysia. "They should investigate" tapi tiada siasatan yang dibuka. Ramai orang kata "the only way is" pada pilihan raya. Sebab jika BN kalah dalam pilihan raya, Najib sudah tidak ada "immune" sebagai Perdana Menteri. Najib kena jawab kepada rakyat apa yang berlaku semasa dia "sign sub marine deal on 2002". "As long as BN ini power I think"  "kita tidak akan dapat apa-apa maklumat dan juga kebenaran kepada isu skandal kapal selam ini.

Nampaknya Kerajaan Malaysia semakin tertekan...

Apa yang berlaku di Perancis, kita boleh menambahkan tekanan untuk mereka cuba jawab apa yang sebenarnya berlaku. "As much as" kita harapkan Mahkamah Perancis boleh memberikan berapa banyak maklumat dan keterangan, "we need to" tambahkan tekanan di sini. Sebab ini mengenai duit pembayar cukai rakyat Malaysia. Wang rakyat yang digunakan untuk membeli kapal selam. Ini yang Kerajaan Malaysia beli bagi pihak rakyat Malaysia untuk "national security"
Jika dia tidak telus, tidak bertanggung jawab dan ada isu rasuah yang terlibat, kita kena tahu. Sebab itu, Suaram buat laporan ini. "At least now" kita dah dapat akses kepada kontrak dan kertas siasatan. Dokumen-dokumen ini walaupun dalam bahasa Perancis, telah pun bocor kepada satu laman web di Hong Kong. Jadi, ramai sekarang dah boleh baca apa sebenarnya yang berlaku. Sekarang, inkuiri itu sudah di peringkat ke dua. Kami sedang tengok apa seterusnya yang akan berlaku. Saya fikir yang akan berlaku, Suaram kena serang dan "obvious" dia cuba nak batalkan Suaram daripada kes ini.

Ia hanya membabitkan sejumlah yang disebut tadi...

Itu kita punya komplen. Tapi yang didapati dalam kertas siasatan "public prosecutor" kita dapati komisennya lebih daripada ini yang dibayar. Ada komisen yang melibatkan 142 juta Euro. Thales bayar kepada Terasasi untuk mendapatkan dokumen sulit dan ada lagi 30 juta dan 2.5 juta. Ini tinggal lagi yang didapati hasil daripada serbuan Pejabat DCNS. So macam YB Tian Chua, Wiliam Leong dan Sivarasa tanya di Parlimen, "other" komisen itu dibayar untuk siapa dan untuk apa? "Then" jawapan Menteri Pertahanan ialah tidak tahu. Dia cuba menafikan tentang syarikat Terasasi ini. Suaram tahu tentang syarikat Perimekar. Sebab Terasasi ini "based on Hong Kong". Tapi bila dia buat "search", Terasasi juga dapatkan duit daripada Thales.
Kami adakan satu sidang akhbar dengan peguam Suaram. Peguam kita ditendang keluar daripada negara ini apabila cuba masuk secara rahsia dari Perancis. Kenapa tendang dia keluar? "Game" apa yang "you" cuba hendak sembunyikan? "So last time" dia datang ke Malaysia dan tidak mahu ditendang lagi, kami jumpa di Bangkok. Kami cuba untuk bawa dia ke Malaysia sekali lagi.

Alasan apa peguam itu tidak boleh masuk ke Malaysia?

Alasan diberi dia tidak "apply" untuk visa. Sebenarnya untuk negara Eropah tidak perlu visa masuk Malaysia bagi tempoh beberapa  minggu. So dia masuk tanpa kebenaran untuk jumpa kami. Dia masuk "as a normal European visitor". Sewaktu dia masuk itu ok. Tetapi selepas dia jumpa kami, baru tak ok. Ada "special branch" pantau Suaram dan memang menjadi jurucakap di majlis makan malam yang kami anjur itu. Lepas itu dia ditendang keluar segera. "Official reason is" dia tidak masuk secara betul.

Ada halangan lain bagi kes ini...

Terhadap peguam sebagaimana yang disebutkan. Penafian di Parlimen, kerajaan kata tidak tahu apa-apa. Kepada Suaram sebagaimana yang berlaku sekarang.

Tekanan ini tidak akan mengganggu proses perbicaraan?

Tidak. Ia tidak akan mengganggu. Inkuiri akan berterusan tapi kami akan hilang elemen Malaysia. Daripada segi keputusan mahkamah dan inkuiri mahkamah, semua akan berlangsung seperti biasa. Tetapi kaitan dengan Malaysia sebab Suaram sebagai plaintif itu dipotong sebab tidak ada elemen dari Malaysia. Inkuiri itu akan berterusan. Tidak ada kena mengena dengan status Suaram daripada segi sah atau tidak sah. Tetapi macam mana kami nak dapat "keep alive Malaysia link"... propaganda kita di media sosial akan berkurangan sedikit sebab menjadi satu kes di Perancis walaupun melibatkan negara Malaysia. 
Tetapi hakim memang boleh panggil saksi-saksi di Malaysia kalau dia rasa perlu. Kes itu masih berterusan. Sebab itu, kami kata apa yang Kerajaan Malaysia cuba buat kepada Suaram tidak ada hasil. Sebelum ini dia tidak buat seperti ini, tapi menteri masuk campur. Dia nak cuba batalkan pendaftaran Suaram. Tidak jelas kesalahan Suaram, sebab kami ikut segala undang-undang di Malaysia. Kami tidak sembunyikan sumber dana. Sekarang dia nak jadikan isu yang besar. Pelik jugalah.

Ini akan jadi risiko terburuk kepada kerajaan...

Satu "survey" yang dibuat Merdeka Centre, penduduk kaum Melayu yang "slowest" daripada mendapat maklumat. Ia kemungkinan besar kerana "mainstream" media langsung tidak memberi laporan tentang kes Scorpene. Kosong. Yang kita bergantung untuk memberi maklumat ialah media alternatif, organ parti seperti Harakah, Malaysiakini, Malaysian Insider, Suara Keadilan, Roket. Yang ada internet tahu tentang ini. Yang duduk di pedalaman dan di kampung-kampung langsung tidak tahu apa yang berlaku. Yang mereka tahu ialah apa yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia, Berita Harian. Cabaran sekarang ialah bagaimana hendak memperluaskan maklumat. 
Apa yang Suaram beritahu setakat ini bukan propaganda. Apa yang keluar di Mahkamah Perancis, kita buat laporan di sini. Ia isu mahkamah yang datang terus daripada hakim dan peguam. Kami tidak berani sub laporan sahaja. Kami amat berhati-hati kerana ia satu isu yang amat kontroversi. Sebab itu dalam serangan terhadap Suaram, kalau kami salah, dia boleh "charge in court". Tapi dia tidak buat macam itu. Sebab ini semuanya datang daripada mahkamah. Dia memang takut kerana ia memang datang daripada mahkamah. 

Kalau Suaram diseret ke mahkamah....

Jika mereka failkan saman kepada Suaram, ia akan menjadi "contempt of court". Maklumat mahkamah itu mereka tahu ia adalah "real". Jadi, mereka berhati-hati untuk mengambil tindakan. Sebenarnya mereka boleh saman saya, kerana saya salah seorang yang mendedahkan maklumat yang datang daripada mahkamah di Perancis. Tapi mereka tidak pernah mengatakan "this is wrong", "you are lying". Tapi dia serang Sauaram "based on our registration" dan dana asing.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I get pleasure from, lead to I discovered exactly what I was having a
look for. You've ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

Look into my web blog; website

Tanpa Nama berkata...

I do agree with all of the concepts you have introduced in your post.

They are very convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are too
brief for newbies. May you please lengthen them a
little from next time? Thank you for the post.

my page :: cheap car insurance quotes