KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 19, 2012

Sokonglah Pakatan Rakyat PRU-13, setuju hapuskan PTPTN, beri pendidikan percuma


Dalam keghairahan rakyat bergembira menerima perkhabaran pemberian pelbagai insentif daripada  kerajaan sebagaimana diumumkan Dato' Seri Najib Razak dalam Bajet 2013, terdapat beberapa perkara penting yang menghanyutkan rakyat dengan pengumuman itu. Peningkatan defisit dan hutang negara serta pemberian "one off" antara perkara penting agar rakyat tidak terjerumus dalam perangkap Kerajaan Umno-BN. Ikuti temubual NYZA AYOB, ADZHAR TAJUDDIN dan  ARIF ATAN dalam wawancara eksklusif pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakop di Pejabat Editorial Harakah pada 3 Oktober lalu.

Perbandingan atau perbezaan yang cukup ketara antara Bajet 2013 BN dengan Bajet Pakatan Rakyat?

DR ROSLI YAAKUB: Bajet 2013 Pakatan Rakyat mengandungi langkah-langkah untuk menaikkan pendapatan boleh belanja rakyat melalui langkah-langkah penurunan harga dan memecahkan monopoli. Apabila monopoli berjaya dipecahkan, ia akan ada persaingan yang lebih sihat. Dan akan merendahkan harga. Selain itu terdapat langkah menurunkan harga minyak serta cukai eksais kereta sebanyak 20 peratus. Ini semua langkah-langkah untuk mengurangkan kos barangan dan cukai kereta. Ini meningkatkan kuasa beli rakyat serta meningkatkan pendapatan boleh belanja rakyat. Ini bermakna memasukkan wang ke dalam saku rakyat. 
Tetapi ini tidak dilaksanakan dalam Bajet 2013 BN. Selain itu Belanjawan 2013 Pakatan Rakyat mengandungi langkah-langkah untuk mengurus belanjawan negara hasil belanja lebih cermah dan berhemat serta mempunyai matlamat jelas untuk mengurangkan bajet defisit dan mengurangkan hutang negara. Dan dalam tempoh pertengahan, bajet Pakatan Rakyat akan mencapai belanjawan seimbang serta membawa hutang negara ke paras yang lebih berhemat iaiatu di bwah 55 peratus di dalam nisbah hutang negara ke KDNK. 

Pakatan Rakyat  juga akan menghapuskan PTPTN. Apakah ini tidak akan memberi kesan kepada pendapatan negara?

Satu perkara yang cukup jelas dalam Bajet 2013 Pakatan Rakyat ialah kita akan memberi pelajaran percuma kepada rakyat dengan menghapuskan PTPTN. Ia digantikan dengan peruntukan kepada semua pelajar di IPTA dan IPTS. Ia akan dibayar melalui peruntukan dan bukan melalui pinjaman. Kita tidak mahu apabila kita mempunyai hasil daripada minyak, rakyat tidak dapat faedah pelajaran percuma. Salah satu elemen perbelanjaan yang kita boleh gunakan hasil dairpada duit petroleum kita ialah untuk memberi pelajaran dan pendidikan percuma kepada rakyat. Memberi pelajaran percuma juga penting untuk meningkatkan kemahiran serta kualiti tenaga manusia. Akhirnya apabila kita belanjakan wang petroleum sekitar RM 3.5 hingga RM 4 billion, ini adalah perbelanjaan bernilai yang menyumbang kepada peningkatan kualiti dan mutu tenaga manusia dan ini memberi faedah kepada masa depan negara. Ini adalah baik untuk negara kita.

Berkenaan PTPTN, ada pandangan melihat ia perlu dimansuhkan di IPTA bukan di IPTS sebab kebanyakan yang masuk IPTS ialah golongan berada...

Saya rasa dasar kita untuk memberi dasar pendidikan percuma yang terbuka kepada semua lapisan rakyat adalah baik. Adalah salah menganggap bahawa yang masuk kepada IPTS itu banyak pelajar-pelajar kaya, tak betul. Ramai pelajar-pelajar yang mendapat keputusan yang kurang baik diterima masuk, ada ruang diterima belajar di IPTS. Pelajar ini pun kebanyakannya daripada luar bandar dan daripada ibubapa rakan keluarga yang miskin. Dan kerana keputusan mereka tidak berapa mencabar mereka tak berkelayakan pergi ke IPTA kerana biasanya IPTA mengenakan syarat kemasukan yang lebih ketat berbanding IPTS. 
Jadi, memberi ruang kepada pelajar-pelajar yang mana kebanyakan pelajar-pelajar yang kurang berprestasi ini juga adalah pelajar-pelajar luar bandar. Daripada ibubapa yang latar pelajar-pelajar miskin bukan salah mereka dan kerana keputusan mereka mencabar mereka tak berkelayakan pernah ke IPTA. Biasanya IPTA mengenakan syarat kemasukan ianya memberi ruang kepada yang kurang berprestasi yang mana kebanyakan pelajar-pelajar luar bandar, pelajar-pelajar yang miskin. Bukan salah mereka tapi kemudahan bantuan pembelajaran di luar bandar tak sebaik bandar.
Jadi tidak betullah... yang pergi ke IPTS pelajar kaya yang pergi ke IPTS dan saya yakin pelajar-pelajar yang sederhana dan rendah dan tak mampu. Kalau kita tak bagi pendidikan percuma yang akan berhutang yang latar belakang tidak... belum kerja dah ada hutang dah. Ini tak logiklah. Walhal, dah kerja tu beri bantuan nak bersedia beli kenderaan, perumahan. Jadi kenapa bebankan rakyat kita dengan beban sejak hari pertama dia bekerja. Ini tak wajar... Kita ada sumber yang kalau diurus dengan baik memang kita mampu untuk beri pelajaran percuma kepada negara kita. Kita sumbat ketirisan. Kita sumbat pembaziran. Kita banteras rasuah. Kita belanja kepada ikut keperluan. Tidak ada projek-projek mewah. Tidak ada projek-projek gajah putih. InsyaAllah duit yang kita selamatkan daripada membanteras kemungkaran-kemungkaran dalam pengurusan kewangan negara dapat dialihkan untuk pendidikan percuma kepada rakyat Malaysia. Itu logiknya. 

Maknanya jika Pakatan Rakyat memerintah, mansuhkan PTPTN dan beri pendidikan percuma, anak-anak orang kaya pun akan menikmatinya juga?

Anak-anak orang kaya dan semua orang akan dapat tapi selalunya orang kaya yang ada maruah tak akan ambil. Mereka akan tanggung persekolahan anak-anak sendiri. Patutnya begitulah sikap orang Malaysia tapi sikap orang Malaysia tidak dididik macam itu. Umno-Barisan Nasional hanya mendidik supaya rakyat jadi rakus. Dah kaya nak kaya lagi dan kalau ada duit kerajaan dia akan simpan walaupun dia kaya. Kalau dia kaya pun dia nak juga biasiswa kerajaan. Kalau orang kaya yang ada maruah dia tak akan ambil. 

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Beсause thе admіn of thіs site
iѕ wοrκіng, no hesitatiоn verу quicκly it wіll be famous, due to its
quality contents.
Also visit my web page www.articles.online-freedirectory.com