KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Oktober 10, 2012

"PAS kini lebih terbuka, dulu ortodoks" - Tamrin Tun Ghafar

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Pemimpin Umno pun ramai yang tidak puashati dengan BN. Isu PAS-DAP sengaja diputar-belit untuk takutkan orang Melayu. Umno bimbang, Melayu kuat di bawah PAS dengan dokongan orang bukan Melayu DAP dan KeADILan. Maka serangan dilancar. Hakikatnya rakyat sudah menolak BN. Ikuti wawancara eksklusif AHMAD LUTFI OTHMAN, TARMIZI MOHD JAM dan NYZA AYOB bersama anak negarawan Tun Ghafar Baba, Tamrin Ghafar di Pejabat Harakah 21 Sept lalu. Foto NASIR SUDIN
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Apa reaksi saudara setelah menyertai PAS dan "turun padang" ke seluruh negara?

TAMRIN TUN GHAFAR: Reaksi saya? Maknanya apa yang saya rasa? Saya rasa cukup tenang. Setelah saya berhijrah daripada Umno, walaupun ada "preasure" dan bangkangan daripada ahli keluarga serta ahli Umno, itu biasa. Bagaimanapun saya rasa cukup tenang. Kadang-kadang saya rasa penat. Tetapi, oleh kerana kita ikhlas, penat tak jadi soal. Apa yang penting, saya nak memenangkan Pakatan Rakyat terutama PAS. Walaupun saya tidak wakili apa-apa jawatan dalam PAS untuk berceramah, Insya-Allah saya akan teruskan sehingga beroleh kejayaan. Bukan sebab saya rasa cemburu dan hendak balas dendam dengan Umno. Tidak! 

Sejak bila saudara terfikir nak mengucapkan "selamat tinggal" kepada Umno...

Sebenarnya saya nak meninggalkan Umno ini sudah lama. Bukan dibuat secara tergesa-gesa. Sejak Umno lama dibubarkan dan diwujudkan Umno baru dan adanya campur tangan politik perundangan oleh Dr Mahathir apabla Tun Abdullah Badawi mengambil alih kerajaan. Bermula daripada itulah, saya telah nampak bahawa apa yang dijanji tidak sama. Oleh kerana saya ini ahli parlimen Umno-BN maka, saya kekal dan bersabar lagi... 
Kemudian, apabila teguran Mahathir terhadap ulama khususnya PAS tentang pakaian, "appearence", saya masa itu tidak berapa setuju. Akhirnya saya bersuara apabila mendapat tahu dia (Mahathir) senyap-senyap menghantar Tengku Abdullah Melewar ke Tel Aviv, dan sewaktu mereka kembali, sewaktu itu saya dalam Parlimen, saya ingat setahun saya dalam Parlimen, apabila Parlimen dibubarkan, saya berucap. Saya mengatakan "ini adalah ucapan saya yang terakhir sebagai ahli parlimen kerana saya tidak berminat lagi menjadi ahli parlimen." Dan saya tegur Dr Mahathir. Dua isu. Satu isu menghantar Tengku Abdullah ke Tel Aviv dan isu kedua saya samakan dia (Mahathir) dengan Kamal Attartuk atas dasar pembangunan maka ulama ditangkap dan dibunuh.

Sekitar tahun berapa...

Tahun 1994, kalau tidak silap saya. That was hart hitting speech. Namun saya bekukan ucapan saya. Sehinggalah sekarang, saya menunggu dengan harapan ada perubahan. 

Macam mana pentadbiran Tun Abdullah selepas Mahathir berundur?

Apabila Mahathir meletak jawatan, saya ingatkan Dolah (Tun Abdullah Badawi) ok. Tapi malangnya Dolah "was so complacent" (berpuas hati dengan apa yang ada). Menantu dialah yang bermaharajalela. Bak kata Mahathir, perosak. Apabila Dolah berhenti, Najib take over. I was happy bila Najib mengatakan untuk jalankan dasar rakyat didahulukan. So I thought is good idea. Kita balik ke pangkal jalan. Dasar pertanian diabaikan, corruption berleluasa. Jadi apabila Najib mengatakan rakyat didahulukan, I was so happy. 

Maknanya Najib Tun Razak membawa harapan baru untuk rakyat...

Iya. Tetapi malangnya semua itu bagi saya adalah retorik. Malah kata Mahathir sendiri rasuah terus berleluasa. Memang betul, saya tengok rasuah penyelewengan kuasa semakin besar. Tidak ada segan-silu lagi. Cakap rakyat didahulukan pada saya retorik sahaja. So, because of rasuah dan penyelewengan kuasa semakin menyerlah tanpa segan silu dan tanpa takut, I think I can not in the party anymore. So for so long I've been waiting for this, so i decide to leave Umno. And I choose PAS. 

Mengapa saudara pilih PAS? Ia mengejutkan banyak pihak...

Saya memilih PAS sebab saya tengok PAS begitu ikhlas. KeADILan parti baru. DAP of course, parti lama tapi saya lebih selesa dengan PAS kerana saya tengok PAS ikhlas. Hanya mereka (PAS) tidak diberi peluang dan mereka disalah anggap (persepsi) serta difitnah. Tapi alhamdulillah, hari ini oleh kerana ada media alternatif, jadi banyak isu kita boleh terangkan kepada orang ramai. Saya tengok sambutan sejak saya mula berceramah di platform PAS, sangat hebat. Di mana-mana sahaja, malah bukan sahaja orang Melayu dan Islam, orang bukan Islam juga hadir. 
Dulu kita tidak ada Kelab Penyokong PAS, sekarang dah jadi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP). Saya teruja sebab orang bukan Islam boleh duduk dalam PAS. Pemimpin mereka (DHPP) aktif berceramah. Dulu tidak ramai pegawai kerajaan berhenti dan masuk PAS, sekarang sudah ada yang top masuk PAS, termasuk Dato' Fauzi Shaari (bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman). Malah, orang Umno pun ramai yang keluar dan bersama PAS. Hari ini saya berani mengatakan bahawa ramai kawan-kawan saya peringkat ahli parlimen dan timbalan menteri yang pro aktif kerajaan meluahkan perasaan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Umno-BN. Tetapi, atas sebab-sebab tertentu mereka tidaklah bertindak sebagaimana saya, keluar Umno sertai PAS. Keluar menghadapi risiko.

Semasa aktif Umno-BN, bagaimana saudara melihat PAS dan DAP dari sisi sebelah kerajaan...

Pada masa itu, kawan baik saya dalam PAS ialah Mat (Mohamad) Sabu. Di dalam Dewan Rakyat saya duduk bersebelahan dengan dia. Begitu juga dengan Lim Guan Eng yang duduk tidak jauh dari saya. Banyak isu yang saya tidak puas hati dengan Umno, saya akan tulis note dan pass kepada Mat Sabu. Dia yang akan bercakap. Tapi pada masa itu, persepsi saya kepada PAS... PAS ialah parti yang hanya memikirkan akhirat. Dengan kuat ortodoks daripada segi "approch" waktu itu. Dengan serban besar dan dengan jubah. Tidak ramai yang seperti sekarang ini. Sekarang ini tidak boleh bandingkan lagi PAS dan Umno daripada pakaian. Malah orang PAS lebih hebat daripada Umno. Sekarang, baru saya tengok PAS berfikiran terbuka. tidak macam 10-20 tahun dulu. Malah PAS jika dibandingkan dengan Umno, PAS lebih terbuka sebenarnya walaupun lambat mengambil tindakan. 

Maksud saudara PAS "lebih terbuka"...

Contohnya PAS membuka pintu kepada orang bukan Islam dan bukan Melayu bertanding atas tiket PAS. PAS menerima orang bukan Islam bersama-sama walaupun tidak menjadi ahli. PAS tubuh Dewan Himpunan (DHPP). Tetapi, sebagai Dewan Himpunan itu not easy to convince. Kenapa ini boleh berlaku? 
Kita tidak boleh memaksa orang masuk PAS. Macam saya sendiri masuk PAS sekarang, saya bukan nak bertanding pilihan raya. Ada orang kata saya ini "political opportunist", kerana sudah lama tidak laku, dan tidak bertanding, maka saya masuk PAS dengan harapan PAS memberi peluang bertanding jika ada tempat-tempat yang tiada calon sesuai. 

Barangkali ini persepsi atau propaganda Umno untuk memburuk-burukkan imej saudara

Barangkali juga. Ini kenyataan yang dibuat beberapa pemimpin Umno, saya tidak perlu sebut namanya. Keluar dalam surat khabar, komen saya begitu. Tetapi I must say, saya sudah jadi ahli parlimen two term, Adun one term. And saya rasa enough. Dan PAS sendiri tidak ketandusan pemimpin dan calon. Bak kata Dr Mahathir, orang cerdik pandai dah tidak ada dalam Umno lagi dah. Jadi, kalau saya hendak senang daripada segi material, baik saya duduk dalam Umno. Kalau orang pernah maki hamun Umno dengan cakap-cakap dia ada enam kotak rahsia pemimpin Umno... even Pak Ghafar dulu dicaci dan dimaki hamun, hari ini (mereka) dah kaya raya dan senang hidup. 
Tun Razak dan Tun Ghafar boleh dikatakan macam adik beradik. Saya kenal Najib bukan baru lagi. Semasa zaman Dato' Suhaimi Kamarudin dan Anwar Ibrahim memimpin Pemuda Umno. Masa tu (Tan Sri) Shahril Samad, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir dan ramai lagi... So all I have to do seem lebih baik saya cium tangan dia orang. Selesailah masalah kewangan saya. Contohnya lah. Sebab arwah Pak Ghafar bila dia meninggal, dia tidak tinggalkan apa-apa harta. Hanya sebuah rumah sahaja di Bukit Pantai yang adik saya tinggal sekarang. Harta lain tidak ada. Yang ditinggalkan hanyalah liabiliti, hutang. Dan sekarang ini, saya perlu selesaikan dan tanggung. Jika saya ingin selesaikan masalah macam ini, tentulah lebih baik saya kekal dalam Umno. Saya mintalah projek daripada Najib dan kata, "awak kata Pak Ghafar negarawan". Betul tak? Itu logiknya. Dan saya mengatakan saya tidak mahu bertanding pilihan raya dan saya sudah buat keputusan itu.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hеllo theгe and thank уοu tо your іnfοrmation ?
I have dеfinіtely pіcked up somethіng
neω from proper here. I did аltеrnatively exρeriencе sevеral technical issues uѕing thiѕ web site,
since ӏ exρerienced to reloаd the sitе many
instances ргеvіous to I mаy just gеt it to load correctly.
I have been wondering if youг hosting iѕ OК?
No longеr that I am complaining, but
slow lοading cases instаncеs will sometimеs
affeсt your plaсemеnt in gοogle
and could hаrm your high-quаlity score if
advertising and marketing with Aԁwords. Anyway I'm including this RSS to my e-mail and can glance out for a lot more of your respective exciting content. Make sure you update this again very soon..

My blog post :: Property for Sale

Tanpa Nama berkata...

Have you ever considered about including a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is fundamental and all. However think about if you added some great visuals or video clips to give
your posts more, "pop"! Your content is excellent but with pics and video clips,
this blog could undeniably be one of the greatest in
its niche. Awesome blog!

My site ... sta-afterschoolacademy.ca

Tanpa Nama berkata...

Thanks for finally writing about > ""PAS kini lebih terbuka, dulu ortodoks" - Tamrin Tun Ghafar" < Loved it!

my blog ... car insurance rates