KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Oktober 16, 2012

Dana asing: Kenapa Najib enggan dedah RM40juta wang haram untuk Umno Sabah?



KUALA LUMPUR: Selagi Umno-BN bertapak di bumi Sabah, laporlah apa saja jenayah pemimpin mereka dan jangan kecewa di akhirnya nanti tindakan hanya diambik dari segi formaliti saja, tegas Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah (gambar kanan).

Mengulas isu penyaluran RM40 juta daripada seorang ahli perniagaan, Michael Chia kepada Badan Perhubungan Umno Sabah yang terlepas daripada tuduhan rasuah, beliau menyifatkan, keadilan tidak dapat ditegakkan selagi Kerajaan Umno-BN masih berkuasa. Beliau berkata, betapa bahayanya jika Umno-BN Sabah terbabit dengan jenayah wang haram malah jauh lebih bahaya lagi daripada tuduhan mereka terhadap NGO yang kononnya menerima dana asing.

Memetik laporan sebuah portal berita, Chia sebelum sempat menaiki pesawat ke Kuala Lumpur telah ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong pada 14 Ogos 2008 lalu apabila sejumlah RM40 juta dengan nilai mata wang Singapura dikesan terdapat dalam bagasinya. 

"Berita ini sebenarnya satu dunia sudah tahu. Malaysia jadi bahan ketawa dunia saja apabila ketika berdegar-degar di pentas dunia kononnya mahu banteras rasuah tapi praktiknya masih lagi kotor dengan politik wang," tegas Hamzah. Tidak keterlaluan dikatakan, wang haram RM40 juta itu diguna sebagai dana Umno-BN untuk PRU-13 nanti seperti yang pernah berlaku dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi pada 2010 lalu, katanya lagi.

Tiada ulasan: