KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Oktober 06, 2012

Suaram ditikam kerana heret skandal Scorpene ke Perancis, Najib "gabra" gilerrr


---------------------------------------------------------------------------------------------------
Suara Rakyat Malaysia (Suaram) menjadi mangsa licik mainan politik pemimpin Umno-BN ekoran keberanian NGO itu mendedahkan isu rasuah dalam pembelian kapal selam Scorpene yang melibatkan pemimpin tertinggi dalam negara. Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel tekanan terhadap Suaram dengan skandal berkenaan kepada AHMAD LUTFI OTHMAN dan NYZA AYOB dalam wawancara ekslusif di Pejabat Editorial Harakah, 22 September lalu. Bahagian pertama daripada dua bahagian.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

HARAKAH: Apa di sebalik kontroversi melibatkan Suaram sekarang?

CYNTHIA GABRIEL: Kontroversi terbaru yang melibatkan Suaram bermula  hujang Julai lalu. Kami yakin kaitan isu rasuah dan Scorpene itu adalah perkara utama yang menyebabkan kerajaan Malaysia menggunakan agensi-agensi yang berlainan untuk cuba membuat siasatan ke atas Suaram dalam cara yang penuh... timingnya ada banyak koordinasi. Nampak macam Suaram diburu, diserang... semuanya pada masa yang sama. Kita banyak diberikan 'publisiti' dalam Buletin Utama TV3. Sebelum TV3 pick up on the issue, banyak website Umno, Umno punya cyber trooper telah menyerang individu dan pemimpin dalam Suaram.
Mereka cuba menunjukkan kita semua ini ada kaitan dengan parti politik. Timing dia penting sebab bila kita ada satu fund raising makan malam untuk isu Scorpene pada bulan Jun, kita telah pun memberitahu orang ramai bahawa kes itu suah pun diberikan priority di Perancis dan dinaikkan kepada mahkamah yang lebih tinggi. Dan dua hakim telah pun dilantik untuk menyiasat kes Scorpene dan rasuah yang mungkin melibatkan pegawai Perancis dan pegawai Malaysia yang terlibat dalam kontrak yang ditanda tangan pada masa itu. 

Mengapa blogger Umno ini bekerja keras untuk mengaitkan Suaram dengan pembangkang?

Selepas itu kita dapat blogger Umno yang sangat aktif yang cuba mengaitkan Suaram dengan KeADILan. Sebab dulu ada beberapa pemimpin Suaram yang meninggalkan aktiviti NGO dan memasuki parti politik. Main people adalah Tian Chua, Sivarasa dan Elizabeth Wong. Kua Kia Soong salah seorang Ahli Lembaga Pengarah Suaram. Dulu dia Ahli Parlimen Petaling Jaya di bawah DAP. Mereka mengaitkan Tian Chua, Sivarasa dan Elizabeth Wong untuk menggambarkan KeADILan ini ada kaitan secara langsung dengan Suaram dan ada pengaruh yang cukup besar daripada segi mempengaruhi agenda Suaram. Juga Dr Kua sebagai Ahli Parlimen daripada DAP sebelum ini. 

Jadi, mereka cuba putar cerita seperti itu... 

Kemudian ada satu lagi laman web yang mengeluarkan "who are Suaram.com?". Dia beli ruang pengiklanan untuk pamerkan "who are Suaram?". Jadi dia letak main people of Suaram. Daripada dulu semasa Suaram bermula ketika Operasi Lalang, pemimpin-pemimpin yang dahulu sampai sekarang... Semua ini ada kaitan dengan agenda politik pembangkang. Ia hendak kaitkan pemimpin Suaram yang telah masuk politik dan pemimpin lama seperti saya yang bukan ahli politik tetapi memang dipengaruhi oleh agenda pembangkang.
Mereka buat berlainan jenis, dengan menyatakan Suaram is a tool of opposition... alat bagi pembangkang. Saya rasa hanya PAS yang mereka tidak kaitkan dengan Suaram. Sebab mungkin kerana imej kita, bercakap bahasa Inggeris. Jadi mereka cuba kaitkan dengan KeADILan dan DAP. Itu yang pertama sekali. Kemudian TV3 cuba memanipulasikan isu. 

Maksudnya TV3 memainkan peranan utama memangsakan Suaram?

Kita tengok Buletin Utama TV3 selalu menyiarkan suspek-suspek yang biasa ditonjolkan iaitu pihak yang sudah meninggalkan KeADILan seperti  Zahrain Yassin, N. Gobalakrishnan, Ezam Mohd Noor dan Eng Lam Yong. Mereka diberi ruang dalam Buletin Utama untuk mempersoalkan kita punya ketelusan dalam membawa kes Scorpene di Mahkamah Perancis.
Apakah agenda kita, siapa yang bagi sokongan kepada kita? Siapa pemimpin dalam Suaram? Dan ada satu kumpulan GMM. Saya rasa namanya Azimudin yang selalu keluar TV3. Sebenarnya saya ada berjumpa dengannya sebelum ini, semasa zaman reformasi. Kenal-kenal dan kemudian dia hilang. Dia yang minta supaya Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk siasat isu Suaram. Kenapa Suaram didaftarkan di bawah syarikat dan bukan di bawah akta persatuan?

Macam mana kontroversi ini menjadi lebih besar dan pihak kerajaan mula berminat...

Kontroversi itu menjadi lebih besar sebab SSM telah datang ke Pejabat Suaram. Sangat cepat, tiba-tiba saja. Selepas dua hari... SSM tiba di Pejabat Suaram. Dia nak serbu, nak cari dokumen dan nak tengok semua aktiviti yang berlaku di Suaram. Tetapi dia tidak mengikut prosedur, tidak membawa waran sebelum masuk ke premis persendirian. Jadi, kita berjaya hantar mereka balik. Tetapi selepas dua ke tiga hari, dia datang sekali lagi dengan waran. Dia ambil semua akaun kita. 
Dia juga berjumpa setiausaha syarikat dan juga pejabat juru audit. Setiap tahun kita pastikan akaun kita diaudit dengan betul, telus dan tidak ada masalah. Dia membuat salinan untuk siasat. Untuk beberapa minggu tidak ada maklum balas. Sebab saya fikir mereka tidak boleh cari apa yang salah. Selepas itu GMM muncul kembali di TV3 dan menyatakan kalau pendaftar SMM  takut nak buat keputusan dan dia sepatutnya letak jawatan, orang lain boleh ambil alih. Selepas itu pendaftar SMM menjadi lebih garang. Dia mengatakan 'penyiasatan' kami ini masih berterusan. Dan dia notis isu yang baru kepada Suaram untuk pergi ke SSM. Dia soal siasat.

Kes ini juga melibatkan campur tangan menteri?

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Kepenggunaan, Dato' Ismail Sabri juga masuk campur. Apabila dia masuk campur, kita rasakan ini perkara serius. Jika mengikut Akta Syarikat 1965, menteri hanya masuk campur bila dia hendak tutup pendaftaran syarikat itu. Jadi, agendanya memang sudah jelas. Apa peranan dia? Apa yang dia hendak lakukan? Dia menjadi jurucakap bagi pendaftar SSM. Apabila dokumen tersebut dihantar ke Pejabat Peguam Negara, dokumen tersebut dihantar balik sebab Pejabat Peguam Negara kata dokumen belum lengkap. 
Ia agak pelik apabila Pejabat Peguam Negara akan memalukan satu agensi kerajaan seperti itu. Isu pokok adalah dia cuba cari kesalahan kita menguruskan Suaram sebagai satu persatuan bukannya syarikat. Kami berdaftar sebagai organisasi bukan berasaskan keuntungan dan  beroperasi seperti persatuan. Kami mempunyai fungsi-fungsi seperti persatuan dan kami mempunyai sukarelawan. Kita dah bagi tahu dalam kenyataan akhbar bahawa ramai NGO yang menggunakan akta syarikat sebab Akta Berpersatuan di Malaysia adalah satu akta yang penuh kesukaran dan banyak halangan untuk mendaftar sebagai persatuan terutama kalau kita buat kerja hak asasi manusia.

Suaram pernah mendaftar di bawah ROS?

Ya, pernah. Dan kita diberitahu bahawa nama Suaram itu tidak boleh digunakan sebab disenarai hitam. Tetapi ianya pada 2002. Selepas itu kita daftar sebagai syarikat sendirian berhad. Tetapi sebagai syarikat tidak berasaskan keuntungan. Ini kerana kita tidak mempunyai baki dalam akaun.  Jika kita mempunyai baki, dana yang masuk daripada individu atau yayasan, kita tidak boleh habiskan dalam tempoh setahun, kita kena kembalikan baki tersebut.
Jadi, dalam akaun audit, kita tidak mempunyai simpanan. Apabila peguam-peguam Suaram mengkaji memorandum, sebenarnya tidak ada banyak yang salah. Semua itu kita ikut. Tetapi dalam bahasanya 'good governance, public education'. Perkataan Suaram itu tidak dibenarkan. Itu yang penting untuk kita ketengahkan pada masa ini.

Mengapa kerajaan dakwa Suaram pertubuhan haram?

Apa yang kerajaan cuba lakukan, dia cuba pisahkan Suara Inisiatif yang merupakan pendaftaran kami dengan Suaram yang ramai orang kenali. Kerajaan kata Suara Inisiatif itu yang mengikut undang-undang, Suaram itu satu badan yang tidak sah. Ini adalah karut apabila mengatakan kami NGO haram. Apabila kami ke Suhakam buat aduan, mereka mengatakan sebenarnya Suhakam juga 'haram' sebab Suhakam didaftarkan sebagai Suruhanjaya Hak Asasi Manusia. Tapi ramai orang mengenali dan memanggil dengan Suhakam. Menggunakan analogi itu, kita ada Malayan Banking Berhad tapi orang panggil bank itu sebagai Maybank. Jadi apa kesalahan Suaram?

ROC juga menolak penggunaan nama Suaram?

Ya, bukan hanya ROS. Alasannya tidak dibenarkan, Suaram antara perkataan yang tidak dibenarkan. Sepatutnya ia menjadi Suaram Inisiatif tapi kami tanggalkan huruf "M" itu dan menjadi Suara Inisiatif. Itu yang menjadi kontroversi kerana mereka cuba pisahkan pendaftaran sebenar dengan nama yang ramai orang kenali organisasi tersebut.
Daripada segi hak asasi manusia, ramai kumpulan hak asasi manusia dan NGO lain juga menghadapi masalah yang sama. Memang sedikit yang dapat daftar. Terutama pada era Dr Mahathir Mohamad. Pada masa itu dia tidak ada simpati dan terbuka untuk menerima pendaftaran NGO. Masa 80-an dan 90an. Suaram muncul sewaktu regim Mahathir. Tetapi badan antarabangsa seperti Amnesty International, mereka cuba membawa masalah ini dalam isu kebebasan berpersatuan.
Amnesty International di Malaysia ini juga ditendang lima kali daripada pendaftaran persatuan. Mereka pun tidak ada pilihan dan mendaftar di bawah syarikat juga. Isu yang lain ialah hak rakyat untuk bersatu. Union pun ada satu lagi isu. Ada masalah jadi union nasional. Kalau in house union boleh tapi kalau kita hendak satukan semua menjadi nasional, ia menjadi masalah kepada kerajaan. Saya fikir ini menunjukkan perasaan tidak selamat kerajaan Umno-BN. Mereka takut kalau rakyat bersatu dengan mudah mereka akan menempuh banyak rintangan sebab kuasa rakyat menjadi lebih besar.

Selain itu, apakah isu dana juga menjadi isu utama dalam mengaramkan Suaram?

Isu yang cuba mereka besarkan ialah mengenai dana. Dalam NST yang terbaru mereka cuba memperbesarkan, bukan sahaja Suaram tapi mereka juga menamakan CIJ (Centre for Independence Journalism), Loyar Buruk (kumpulan peguam), Lawyers for Liberty, Malaysiakini... semua ini mendapat foreign funding (dana asing). Menteri Keselamatan Dalam Negeri (KDN), Hishamuddin Husein menyatakan dana asing ini memang akan menyahstabil negara.
Jadi, kita memang hentam langkah ini sebab mereka cuba tonjolkan kita NGO yang ada agenda barat. Sebenarnya bila kita lihat, kerajaan Malaysia pun memberi dana kepada NGO di Timur Tengah, Palestin, Myanmar, Rohingya, Bosnia, Sri Langka dan Acheh. Dan kerajaan kita pun menjadi penderma untuk kes khas. Jadi apa salahnya dengan dana asing. Jika kita tengok dalam gambaran yang lebih besar, isu dana asing ini menjadi isu global sebab ada beberapa buah negara memang tidak cukup dana untuk menguruskan pentadbiran untuk rakyat mereka. Jadi, dana asing itu datangnya daripada negara yang lebih kaya. 

Adakah mengaitkan Suaram dengan dana asing akan menarik simpati rakyta kepada Kerajaan BN?

Kalau Malaysia memang benar-benar tidak suka dana asing, ekonominya tidak akan bergantung kepada foreign direct investment. Sebab itu adalah satu lagi bentuk dana asing. Jadi, apa mereka kata ini? Tapi mereka ini sangat cerdik. Mereka gunakan TV3, Utusan Malaysia dan Berita Harian untuk menunjukkan salah satu pemberi dana memang George Soros. Dan dulu George Soros really bad guy. Dan Soros ini, saya rasa terutamanya Muslim mereka melihat Soros ini sebagai orang Yahudi yang ada agenda menyahstabil negara Islam dan dia bertanggung jawab semasa spekulasi krisis mata wang di rantau Asia. 
Kalau George Soros bagi Suaram RM 60,000 atau RM 100,000. Bagaimana duit yang kecil ini boleh menyahstabil kerajaan? Cara mereka menggambarkan itu, saya yakin akan mengelirukan rakyat terutama Muslim. Mereka mungkin akan mengatakan, apa ni? Ini orang Yahudi. Tetapi, apabila kita menerima dana daripada mana-mana, sama ada dana asing atau tempatan, mereka tidak boleh mengganggu aktiviti kita. Dan ada beberapa kali kita sudah memimpin demonstrasi anti perang di depan Kedutaan Amerika Syarikat, isu Israel dan Palestin. Dan banyak kali kita mengadakan demonstrasi bersama-sama. Jadi, kami Suaram amat jelas mengenai hak asasi manusia.

Berapa jumlah yang dikatakan dana asing itu diberi kepada Suaram?

Sangat kecil. Setiap tahun, sekarang ini sudah tahun ke lima. Antara  60,000 ke 70,000 USD, jika duit Malaysia sekitar RM 200,000 setahun. Jadi, anda bagitahu saya dengan jumlah tersebut bagaimana nak menyahstabil negara? Ianya sangat kecil.

Bajet untuk penyelenggaraan Suaram untuk setahun?

Kurang daripada RM setengah juta. Jadi, kita dapat RM 200,000, selebihnya kita dapatkan daripada  penyokong tempatan, fund raising dinner dan jual publication. Kedutaan Jerman, Kanada, ada juga memberi sumbangan untuk penulisan laporan hak asasi manusia yang dikendali Suaram. Pembiayaan untuk NGO itu menjadi masalah yang besar dan memang tidak ada pembiayaan daripada sumber-sumber  tempatan. Dan kerajaan Malaysia tidak beri sumbangan langsung sedangkan harus ada sumbangan membantu NGO. Tapi Kerajaan Malaysia tidak suka kumpulan yang membuat kerja hak asasi.

Dalam isu ini, Suaram jelas menjadi mangsa politik kerana menyeret skandal rasuah dalam Scorpene ke Mahkamah Perancis...

Suaram memang yakin, kami dimangsakan sebab kami cuba mendedahkan isu rasuah yang melibatkan orang tertinggi dalam negara serta melibatkan Menteri Pertahanan pada masa kapal selam itu dibeli. Sekarang Menteri Pertahanan itu menjadi Perdana Menteri. Saya amat yakin kami memang dimangsakan kerana sebab itu. Di Malaysia biasanya 'the whistle blower' yang mendedahkan itu menjadi mangsa.
Tetapi sekarang, isu rasuah itu tiada siapa yang cuba siasat. Kita sudah pun membuat aduan kepada SPRM dan SSM mengenai Perimekar dan Terasasi tapi tidak ada siasatan ke atas mereka langsung. Wang yang terlibat itu berjumlah berbilion dan beratus juta. Jadi, kenapa mereka tidak siasat mengenai Perimekar yang dimiliki penuh oleh Razak Baginda dan Terasasi, iaitu sebuah syarikat yang ditubuhkan di Hong Kong untuk mendapatkan RM 500 juta.

Boleh saudari terangkan daripada awal mengenai isu ini. Mungkin ada diantara masyarakat kita belum tahu mengenai perkaitan antara Suaram dengan isu Scorpene...

Isu Scorpene timbul apabila Suaram membuat aduan di Mahkamah Perancis pada April 2010. Kami membuat aduan berkenaan wang komisen berjumlah 114.96 euro yang dibayar kepada Perimekar untuk training dan support services. Apabila ahli Parlimen tanya di Dewan Rakyat, wang ini digunakan untuk apa, mereka kata ini digunakan untuk training pegawai-pegawai dalam Angkatan Tentera Laut dan support services. Support services itu tidak diperincikan. Selepas kita monitor dan pantau kes Altantuya Shaaribu yang berlangsung di mahkamah kita, suspek utama Abdul Razak Baginda dibebaskan, dia cepat-cepat ke United Kingdom dan tinggal di sana. 
Najib Razak tidak dipanggil ke mahkamah untuk memberi keterangan menjadi saksi. Ada banyak perkara yang ditutup di mahkamah kita. Dan kenapa dua orang yang disabitkan dengan pembunuhan Altantuya itu dan motif mereka tidak diketahui umum. Dalam sesuatu kes pembunuhan, motif itu amat penting tetapi dalam kes Altantuya ini, hakim mengatakan motif itu tidak penting. Mereka hanya memberi hukuman terhadap dua orang pegawai polis tersebut.

Tiada ulasan: