KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 26, 2007

Orang Umno Mahu Mohamad Sabu Turun Ke Taman Dato’ Senu Sekali Lagi!

Cikgu Ishak Surin adalah Yang Dipertua PAS Kawasan Batu dan salah seorang kenalan akrab Haji Mohamad Sabu hingga kini...


Haji Mohamad Sabu sedang menjalani latihan kesihatan selepas dimasukkan ke Hospital Kuantan, sejurus terlibat dalam satu kemalangan bersama Dr. Syed Azman di negeri itu

PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM

SEBAIK habis pertemuan antara Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi (BPDM) dengan Ahli Badan Perhubungan PAS Wilayah, saya dan Cikgu Ishak Surin menuju ke Masjid Pakistan, tidak jauh dari Bangunan Darul Zakat, dalam kawasan Chow Kit.

Dalam kesesakan lalulintas, Cikgu Ishak memandu kereta Waja penuh berhati-hati. Waktu itu adalah waktu puncak. Jalan mulai sesak kerana mereka yang bekerja kerajaan dan swasta mulai balik ke rumah masing-masing.

Kereta bersepah-sepah atas jalan. Tiada jalan pintas yang boleh menuju ke distinasi dengan pantas dan cepat. Tabiat “terperangkap” dalam kereta cukup-cukup tidak disukai oleh Cikgu Ishak dan saya.

Namun, apa boleh dibuat. Pembangunan tidak betul telah berlaku dengan tidak sengaja. Ini menjadikan Kuala Lumpur dilanda kesesakan kerana jalanraya dibina tidak mengikut jadual keperluan masa depan.

Ia dibina untuk kepentingan waktu itu. Jadi, tidak hairanlah, jika hujan turun lebat sedikit, maka habislah Kuala Lumpur digenangi banjir kilat. Bukan sahaja kenderaan jem di jalan raya, air turut jem di longkang dan sungai hingga melimpah dan banjir.

Sementara itu, jumlah kenderaan bertambah mencanak-canak. Bank pula memberi pinjaman kepada yang layak tanpa wang muka untuk membeli kereta Proton atau KIA. Maka banyaklah kesan sampingan dari strategi bank itu. Anak muda Melayu paling ramai disenarai hitam dan dimufliskan kerana gagal membayar pinjaman kereta tanpa wang muka itu.

Maka bertambah sengsaralah mereka untuk membuat sebarang pinjaman dengan bank. Nak berniaga tidak boleh. Bank sudah senaraihitamkan nama mereka. Buat pinjaman TEKUN atau apa-apa skim yang dicanangkan kerajaan juga tidak layak sebab sudah muflis. Akhirnya, keghairahan membeli kereta melalui pinjaman bank “O” down payment memakan diri.

Pertemuan kami tadi diadakan jam 3 petang dan tamat kira-kira jam 5 petang. Diadakan di Pejabat PAS Wilayah, sekangkang kera dari PWTC. Haji Mohamad Sabu adalah hos utamanya dan dibantu oleh Koordinator BPDM, Haji Anuar Tahir.

Cikgu Ishak adalah AJK BPDM Pusat dan antara penggerak BPDM Wilayah Persekutuan. Kehadiran tidaklah ramai sangat tetapi memadai untuk berbincang dan menelurkan pendapatan.

Saya datang adalah sebagai Ketua Penerangan PAS Kawasan Batu. Saya tidak lagi Ahli Perhubungan PAS Wilayah pada sesi ini. Atau mungkin saya hadir atas kapasiti saya Timbalan Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Wilayah. Untuk turut serta!

Bersama Haji Anuar Tahir, Cikgu Ezam Ahmad dan Cikgu Ishak Surin, kami menunggu Haji Mohamad Sabu di Restoran Haslam, Jalan Pahang Barat. Dia tidak tahu Pejabat PAS Wilayah. Mahu pergi bersama-sama, katanya.

Dulu Jalan Pahang Barat ini dikenali sebagai Islamic City dan nama itu khabarnya diilhamkan oleh Presiden PAS, Dato’ Mohd Asri Haji Muda. Waktu itu, Dato’ Asri, Menteri Tanah dan Wilayah dan projek membangunan kawasan itu diselenggarakan oleh UDA, yakni di bawah kementerian beliau.

Maka, PAS membeli seunit bangunan tiga tingkat di situ yang kemudiannya dijadikan Pejabat Agung PAS. Selepas itu menjadi Pejabat Harakah dan di bahagian depannya pernah disewa oleh Kohilal ketika peringkat awal penubuhannya.

Kawasan ini terus menjadi popular kerana terdapat sebuah kedai buku yang mengeluar dan mencanaikan minda pemimpin PAS dalam bentuk kaset dan buku-buku.

GG Edar muncul dan menjadi suatu daya tarikan di situ. Ramailah pengedar atau peniaga sambilan dalam PAS menjadi pelanggan setia dan konsisten mengedar kaset dan buku-buku ideologi PAS ke tengah masyarakat. Ia bergerak ke seluruh negara melalui rangkaian dan jaringan pengedar dan peniaga PAS yang istiqamah ini.

Taukeh GG Edar ialah Haji Mohamad Hasyim. Kini sudah ada title doktor (hemeopati), sejak menghilang diri lebih lima enam tahun. Rupa-rupanya melanjutkan pelajaran. Beliau antara rakan awal saya di Islamic City ini.

Dan khabarnya beliau banyak membantu Harakah dari segi duit kupang hinggalah kepada tenaga kerja, kenderaan dan ruang kedainya, ketika Harakah diperingkat jalan jatuh dan merangkak-rangkak.

Rupa-rupanya, janji temu saya dan Cikgu Ishak bukannya di Masjid Pakistan tetapi di Restoran Pakistan, tepi jalan utama Chow Kit berdekatan Stesyen Monorel. Kami patah balik meredah kesesakan teruk. Akhirnya sampai juga.

Haji Mohamad Sabu sudah menyediakan kacang kuda masakan Pakistan. Resepi tulen Pakistan, katanya. Kami menghirup tea susu lembu ala Pakistan, yang siap terhidang. Haji Mohamad Sabu ditemani Badiq’ul Azmi, Ketua Penerangan PAS Wangsa Maju.

“Ada cerita menarik. Baru-baru ni, Umno Cawangan Taman Dato Senu hantar tiga wakil bertemu saya,” ujar beliau sambil ketawa kecil.

“Eh menarik tu. Ada kaitan dengan ceramah kita dulu ke?,” usik saya sambil Cikgu Ishak mengunyah kacang kuda Pakistan.

“Anta anjur sekali lagi ceramah. Tempat macam ni yang saya mahu. Ada respon. Depa nak saya turun ceramah sekali lagi di Taman Datuk Senu,. Minta saya ulas isu orang Melayu yang sudah tiada apa-apa lagi. Isu pemimpin Melayu gagal tangani agama, gagal tingkat ekonomi dan gagal jaga pendidikan” tegas Haji Mohamad Sabu.

“Mereka akan benarkan padang awam kat sebelah tempat kita buat ceramah dulu jadi tempat ceramah. Anta, Cikgu tolong risik. Macam mana kita nak buat?” Tanya beliau lagi.

Pada 16 Julai lalu, PAS Batu ada menganjurkan Ceramah Mega Ke Arah 100,000 Himpunan Rakyat di Tapak Pasar Malam, Taman Dato Senu. Alhamdulillah! Sambutan sungguh luar biasa kerana orang awam lebih ramai dari penyokong PAS sendiri.

Saya yang mempengerusikan majlis pada malam itu terkejut apabila jam 8.00 malam tempat ceramah sudah digenangi orang ramai. Maknanya, jam 8.00 itu, sudah boleh dimulakan ceramah, jika ukuran kehadiran diambil kira. Tetapi, kami tetap memulakan ceramah jam 9.30 malam. Ini bagi membolehkan mereka mundar-mandir membeli VCD dan kaset, atau membasahkan tekak dan menikmati sup utara dicelah gerai-gerai segera sekitar tapak ceramah.

Pencaramah malam itu, selian Haji Mohamad Sabu yang karismatik, kami mengundang Ezam Mohd Noor, anak muda yang berani dan baru meninggalkan PKR. Seorang lagi, Haji Anuar Tahir, Koordinator BPDM PAS Pusat. Ceramah berjalan lancar. Cuaca juga amat selesa.

Ceramah Haji Mohamad Sabu yang menyentuh isu apa yang masih ada pada Melayu, benar-benar telah memikat orang-orang Umno untuk mengundang sekali lagi Naib Presiden PAS itu ke Taman Dato’ Senu. Mereka menunjukkan protes, nampaknya.

“Insya-allah, lepas Idulfitri kita susun balik ceramah dengan Umno Taman Dato’ Senu. Saya akan bincang dengan PAS Cawangan dan cari beberapa orang kuat Umno di sana,” tegas saya. Cikgu Ishak bersetuju dan menyifatkan satu kejayaan PAS Kawasan Batu dalam penganjuran ceramah yang efektif.

Saya dan Cikgu Ishak meninggalkan Haji Mohamad Sabu kira-kira jam 6.40 petang. Kami pulang ke Padang Balang bersama Badiq’ul Azmi. Haji Mohd Sabu tak lama kemudian menuju Hotel Mandarin di Bukit Bintang kerana isterinya ada Seminar SIRIM di sana.

Pada sebelah malamnya, PAS Wilayah menganjurkan Ceramah Mega di Markaz PAS Kg. Baru, tidak jauh dari Tapak Masar Minggu. Ramai juga yang berceramah termasuk Pesurujaya, Haji Mohamad Noor Mohd. Selain dari Haji Mohamad Sabu, Dr. Lo Lo dan Hanifa Maidin lincah mengalun rentak.

Entah apa silapnya, kehadiran agak memualkan. Tidak sepatutnya seramai itu. Sepatutnya lagi ramai kerana ia dibuat di tengah Kg. Baru dan menampilkan Haji Mohamad Sabu. Kita tinggalkan soal yang tidak pernah selesai itu.

Tamat ceramah mega, saya, Cikgu Ishak dan Haji Azmi Azman Johari, YDP PAS Bukit Bintang menghantar Haji Mohd Sabu ke Hotel Mandarin. Jam sudah menunjukkan jam 1 pagi. Tersangkut-sangkut dekat 20 minit mencari hotel. Hotelnya dapat dilihat tetapi jalannya bersimpang-siur. Salah masuk, sudah ke a ah lain.

Kami tinggalkan Haji Mohamad Sabu di pintu utama hotel, kemudian kami terus pulang…

Nota: Foto-foto dikutip dari pelbagai blog dan website tersohor di maya internet.

Tiada ulasan: