KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 26, 2007

Episod 2: Pemilik Adamson Hotel Yakin Orang Islam Boleh Ceburi Industri Hotel

Penasihat Syariah Adamson Hotel, Haji Ahmad Ismail bergambar bersama Dr. Haji Mohd Hasyim dalam satu pertemuan mereka di Pejabat Yayasan Muslimin Malaysia Bhd.

Haji Zamani Adam, Pengerusi Eksekutif dan pemilik Hotel Adamson Kuala Lumpur


Interbiu saya bersama Haji Zamani untuk sebuah majalah usahawan dan kewangan Islam suatu ketika dulu...

PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM

SAYA nak sambung cerita saya dengan Haji Zamani Adam, pemilik Hotel Adamson. Episod pertama telah saya ceritakan cara ringkas dalam artiel bertajuk “Saya dan Keluarga Penuhi Undangan Majlis Kesyukuran Adamson Hotel“ dan anda boleh baca pada blog saya dialamat http://sanggahtoksago.blogspot.com/2007/09/saya-dan-keluarga-penuhi-undangan.html . Kali ini saya menjolok minda Haji Zamani tentang industri perhotelan.

Memang jarang benar orang Melayu khususnya orang Islam berani terlibat dalam industri perhotelan di Malaysia. Tetapi bagi Haji Zamani, yang jadi Pengerusi Eksekutif Adamson Hotel, itu bukan halangan dan alasan. Dia mahu mengunggulinya.

Dia begitu yakin orang Islam dari bangsa Melayu juga boleh menceburkan diri dalam industri perhotelan ini. Bukan orang Cina semata-mata. Orang Melayu juga boleh. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Pada hemat saya, mungkin, persepsi sesetengah orang berbeza. Bila sebut bisnes hotel, mesti ia dikuasai oleh orang Cina. Haji Zamani memberitahu saya, dia sedang cuba mengubah persepsi ini. Sebab dia lihat di Makkah, industri hotel dikuasai oleh orang Islam. Begitu juga di Madinah.

Baginya, orang Islam mampu melakukannya tetapi malas nak berfikir. Natijahnya, umat Islam jauh ketinggalan dalam bidang ekonomi, bukan sahaja dalam bidang hotel, termasuklah pelbagai lapangan lain.

Industri perhotelan tidak salah di mana-mana. Ia memberikan keselesaan kepada musaffir dan ini sudah tentu digalakkan oleh Islam. Orang dari jauh, datang ke Kuala Lumpur tiada tempat penginapan. Maka mereka memerlukan hotel yang murah dan mampu sewa!

Wow! Setakat ini Haji Zamani sudah ada tiga hotel. Iaitu 98 Inn, City Inn dan kini Adamson Hotel. Para musaffir boleh berehat dan mendapat tempat penginapan selesa, murah dan dimiliki oleh orang Islam. Tiada apa yang hendak diragukan lagi.

“Dulu bila sebut hotel, mudah orang mengaitkannya dengan tempat maksiat, persundalan dan macam-macam lagi. Hari ini, sudah jauh berbeza. Arah tuju hotel, kita yang tentukan. Saya perkenalkan rangkaian hotel saya sebagai hotel bajet Islam. Itu sahaja yang saya mampu katakan,“ ujar beliau lagi.

Haji Zamani sebenarnya seorang jurutera. Dia selalu ungkapkan ucapan terima kasih kepada pihak kerajaan yang telah bagi biasiswa untuknya belajar ke luar negara dulu. Dia berazam tidak akan menyusahkan kerajaan selepas berjaya dalam bisnes.

Dia menubuhkan syarikat sendiri atas nama Kumpulan Jurutera Perunding pada tahun 1981. Syarikat ini masih beroperasi hingga sekarang. Niatnya satu, tidak mahu bergantung pada kerajaan. Tidak mahu menyusahkan kerajaan, katanya!

Apa yang menarik, dia menceburi bidang perhotelan ini hanya sekadar part time atau sambilan sahaja. Ini kerana minatnya yang suka menceburi sesuatu yang baru. Itulah yang dimaklumkan kepada saya. Sayapun hairan, bagaimana menerokai bisnes besar begini, hanya sekadar part times? Sedangkan yang full time pun banyak yang lingkup...

Hotel pertama dimulakan oleh Haji Zamani ialah 98 Inn. Pada awalnya dilakukan pengubahsuaian berterusan untuk menukar imej dari hotel pelacuran, pusat transit dadah, kepada hotel bajet Islam. Pelanggan lama hilang. Datang pelanggan baru. Pelanggan lama ialah mereka yang mahu mendapatkan bekalan dadah atau penagih dadah, pelacur atau mereka yang inginkan khidmat seks dari pelacur-pelacur yang menjadi daya tarikan hotel.

Haji Zamani tidak menghadapi sebarang masalah mendapatkan pelanggan kerana konsep hotel bajet Islam yang diperkenalkan menarik minat mereka. Ini kadar mampu sewa! Setelah dilihat kejayaan pada 98 Inn, Haji Zamani membeli sebuah rumah kedai tidak jauh dari 98 Inn untuk dijadikan satu lagi hotel bajet. Ia dinamakan City Inn. 98 Inn ada 32 bilik dan City Inn ada 26 bilik.

Bersambung....

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I savour, cause I discovered exactly what I
used to be looking for. You've ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

Feel free to visit my web site acoustic guitar chord

Tanpa Nama berkata...

Thanks very nice blog!

Feel free to surf to my site; car insurance rates comparison

cikKatak berkata...

Salam,

Boleh ke saya dapatkan lebih details mengenai owner Adamson ni? Sebab saya sekarang tgh buat projek mengenai budget hotel dan mahu mengetahui lebih lanjut tentang ini dengan pemilik hotel itu sendiri.

TQ.

5689 berkata...

zzzzz2018.8.13
dsquared2
nike outlet
christian louboutin shoes
longchamp handbags
ugg boots
lacoste outlet
valentino shoes
ralph lauren outlet
pandora
cheap jordans

yanmaneee berkata...

jordan retro
nike flyknit
yeezy shoes
asics running shoes
fila sneakers
coach outlet
balenciaga
moncler jackets
michael kors outlet
air force 1