Menteri Tol yang menyusahkan rakyat. Tiada tanda-tanda tol di Malaysia akan dihapuskan sebaliknya kadar tol akan terus dinaikkan saban tahun... sebab agaknya nak tampung kos bocor di sana sini
Rakyat Malaysia yang prihatin, turun ke jalanraya menunjukkan protes terhadap PM yang tidur dari menyelesaikan masalah rakyat. Tetapi, mereka disambut dengan FRU yang terus memburu bayang...
PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM
PENGAKUAN dan pendedahan mantan Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim bahawa berlaku pakatan sulit antara tokoh-tokoh korporat pemilik konsesi dengan menteri-menteri kabinet tertentu membolot laba adalah punca kenapa harga tol terpaksa dinaikkan patut diketahui oleh rakyat.
Pada hemat saya, rakyat cukup terbeban dengan kenaikkan harga tol ditambah dengan kenaikkan harga minyak oleh kerajaan yang tidak prihatin rakyat. Anwar yang juga mantan Menteri Kewangan sehingga tahun 1998 mendedahkan perkara ini ketika menjawab soalan peserta di Majlis Makan Malam Persatuan Kakitangan dan Pentadbiran USM di Pulau Pinang pada 29 Disember 2006 lalu.
Soalnya mengapa kerajaan bersetuju dengan perjanjian berat sebelah dengan syarikat konsesi lebuhraya ini sudah terjawab. Perjanjian ini telah dijalankan secara tidak telus dan terlalu banyak rahsia. Kepentingan syarikat-syarikat konsesi sentiasa diutamakan dari kepentingan rakyat dan negara.
Seolah-olah, syarikat konsesi itu mewakili rakyat padahal ia mewakili kapitalis yang ada hubungkaitnya dengan individu tertentu dalam kabinet, seperti kata Anwar. Jadi tidak hairanlah, tiada tender terbuka bagi merebut kotrak membina lebuhraya ini melainkan cara runding terus.
Saya yakin, tidak telus adalah jelas kerana rahsia isi perjanjian itu tidak boleh diumumkan kepada rakyat malah kebal di bawah OSA. Untuk apa ia diletakkan di bawah OSA juga, suatu jawapan kepada pendedahan Anwar itu. Terdapat banyak perkara yang mesti dilindungi dan bungkus erat.
Kerajaan begitu mudah bersetuju dengan kenaikan tol yang terkandung dalam perjanjian itu. Ini persoalan yang amat membingungkan kita, sebelum ini. Mengapa kerajaan tidak berbuat sesuatu untuk menghalangnya?
Bagi saya, inilah salah satu daripada kepincangan dasar pengswastaan kerajaan yang terlalu memihak kepada syarikat konsesi, kroni dan golongan kapitalis serta sekaligus tidak mengendahkan kepentingan rakyat.
Walhal, tidak ada keperluan untuk kerajaan mengswastakan projek lebuhraya ini jika dilihat wang pampasan oleh kerajaan kepada syarikat-syarikat konsesi. Jika kerajaan terus membayar pampasan, sudah tentu pampasan yang terpaksa dibayar oleh kerajaan menjadi lebih tinggi daripada kos pembinaan lebuhraya.
Lihat kenyataan Samy Vellu bahawa kos pembinaan semua lebuhraya tidak termasuk Guthrie adalah RM4.13 billion. Setakat ini kerajaan telah membayar pampasan sebanyak RM4.86 billion. Ini bermakna tanpa mengswastakan pembinaan lebuhraya sekalipun, kerajaan mampu membina lebuhraya-lebuhraya tersebut.
Jadi kenapa perlu diswastakan? Apakah dengan cara ini kerajaan lebih mudah untuk “membaham” wang rakyat bagi disalurkan kepada individu tentu sebagai proksi parti pemerintah mengumpul dana? Ini persoalannya.
Anda boleh membaca tulisan saya bertajuk "UMNO Tidak Pernah Puasa Terima Rasuah!" dalam blog saya sanggahtoksago pada alamat
Nota: Foto-Foto yang tersiar dikutip dari pelbagai website dan blog tersohor di maya internet.
1 ulasan:
jinyi925
coach outlet
nike blazers
basketballl shoes
salomon shoes
christian louboutin
coach outlet
red bottom shoes
skechers shoes
coach handbags
ralph lauren polo
Catat Ulasan