KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 26, 2007

Episod 3: Krisis Keyakinan Bangsa dan Birokrasi Bank Menghambat Hotel Adamson

Saya dibawa melawat ruang dobi di tingkat 3, Hotel Adamson oleh Haji Zamani, pemilik hotel tersebut

Haji Zamani Adam bergambar di hadapan pintu utama masuk ke Hotel Adamson

Haji Zamani Adam, Pengerusi Eksekutif Adamson Hotel Kuala Lumpur


PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM

Bagaimana ceritanya Haji Zamani Adam memiliki Hotel Adamson?

Sebelum ini saya telah menulis dua Episod darihal Hotel Adamson. Anda boleh lihat artikel bertajuk “Saya dan Keluarga Penuhi Undangan Majlis Kesyukuran Adamson Hotel“ dalam blog saya pada alamat http://sanggahtoksago.blogspot.com/2007/09/saya-dan-keluarga-penuhi-undangan.html
dan satu lagi artikel bertajuk “Pemilik Adamson Hotel Yakin Orang Islam Boleh Ceburi Industri Hotel“ pada alamat http://sanggahtoksago.blogspot.com/2007/09/pemilik-adamson-hotel-yakin-orang-islam.html bagi memudahkan anda memahami tulisan saya dalam artikel ini.

Menurut qaul dan ceritanya, 98 Inn telah dicagar kali kedua kepada sebuah bank untuk mendapatkan modal. Ketika itu Haji Zamani mendapat modal RM1 juta. Dengan modal RM1 juta itulah dia menyertai open terder kepada semua kaum membida sebahagian Hotel KL International yang dibuka oleh sebuah bank.

Tujuan dia masuk tender itu ialah untuk menebus maruah orang Melayu, orang Islam. Sebab sebelum itu, katanya, dia sudah membeli City Inn dan 98 Inn milik orang Cina. Mengapa orang Melayu tidak boleh beli? Itulah soalan yang diajukannya kepada saya!

Haji Zamani tidak sanggup lihat maruah orang Melayu digadai begitu rupa. Hotel itu asalnya milik Koperasi Polis, maknanya orang Melayu punya. Jadi ditakdirkan Allah, dia seorang sahaja yang membida hotel tersebut.

Namun tidak semudah itu. Dia berdepan dengan kerenah birokrasi dan krisis keyakinan pihak bank pula. Apabila dia disahkan mendapat bidaan tersebut, maka dia mesti membuat pinjaman untuk bayaran seterusnya.

Haji Zamani ajukan permohonan kepada bank-bank tempatan dengan dokumen yang sama. Pertama kepada Bank Rakyat kemudian kepada Bank Muamalat, Malayan Banking dan akhir sekali SME Bank. Bank Rakyat dan Bank Muamalat awal-awal lagi sudah menolak permohonan beliau.

Mungkin, katanya, kerana yang memproses permohonannya itu dari bangsa dia, bangsa Melayu. Mereka tidak percaya saya mampu buat hotel?

Malayan Banking lulus tapi tidak cukup pembiayaan! Agaknya merekapun kurang percaya dia nak buat hotel. Akhir sekali, SME Bank menawarkan pinjaman yang relevan untuk Haji Zamani! Beliau cukup kesal dengan sikap Bank Muamalat dan Bank Rakyat. Birokrasi yang merugikan bangsa sendiri...

Haji Zamani masuk tender dengan harga RM9 juta untuk mendapatkan bangunan yang dulunya Hotel KL International. Ia diuruskan oleh sebuah syarikat. Oleh kerana ketika pembidaan itu dibuat, syarikat berkenaan menasihati dia untuk menimbangkan semula harga bidaan RM9 juta kerana katanya ada persaingan dari seorang “Datuk“ Melayu dari Sg. Petani yang berminat untuk mendapatkan bangunan tersebut.

Ini menyebabkan Haji Zamani menaikkan RM1 juta lagi menjadikan bidaan saya RM10 juta. Takut bangunan itu terlepas. Akhirnya beliau seorang yang masuk bidaan itu. “Datuk“ yang amat kepingin sangat bangunan itu, hilang entah ke mana!

“Maknanya saya rugi RM1 juta disebabkan bangsa saya menganiayai saya kononnya nak lawan harga tapi akhirnya batang hidungpun tak nampak. Saya teraniaya oleh seorang bertitle “Datuk“ dari bangsa saya, Melayu!“ sinis Haji Zamani.

Pada hemat saya, jumlah tender RM10 juta itu, boleh dianggap tidak munasabah dengan pasaran semasa. Bangunan itu dulunya adalah KL International Hotel. Lokasinya strategik, tengah bandaraya Kuala Lumpur. Segala kemudahan pengangkutan, pusat beli-belah, pusat rekreasi dan lain-lain tidak jauh dari bangunan itu.

Setelah diselidiki, harga RM10 juta itu, kata Haji Zamani, adalah harga terlalu rendah dengan harga semasa. Penilaian sebenar bangunan ini hampir mencecah RM20 juta. Mungkin sudah jadi rezeki dia, tiada siapa yang masuk membida pada waktu itu. Akhirnya, hotel tersebut dapat dia miliki. AlhamdulilLah, syukur. Itulah kehendak Allah SWT, tegasnya.

Walaupun Haji Zamani berdepan dengan birokrasi bank tetapi SME Bank memberi pinjaman kepada Adamson Hotel. Bank ini tidak pula meragui Haji Zamani, sedangkan bank-bank sebelum itu tidak berminat langsung.

SME Bank memberi dua bantuan. Pertama bantuan untuk membeli bangunan Hotel KL International yang dia menang bidaan. Dia diberi RM9 juta. Kali kedua dia diberi pinjaman sebanyak RM4.5 juta untuk ubahsuai bangunan.

“Semasa saya masuk bangunan ini dulu, semuanya berada dalam keadaan kosong. Tiada elektrik, air dan tiada segala perkakasan yang melengkapi sebagai sebuah hotel. Bangunan sudah ditinggalkan lebih dua tahun. Perkakasannya seperti kerusi, meja, perabot, katil, pinggan-mangkuk dan lain-lain tiada.“

“Kabel-kabel elektrik sudah dicuri. Saya tidak menghadapi masalah sebab plan, rekebentuk dalaman dan kontraktor saya sendiri. Saya reka, saya buat dan ubahsuai. Akhirnya Hotel Adamson beroperasi.“

“Tak pernah buat mesyuarat dan tak ada ISOpun. Ubahsuai dan siapkan hanya dalam tempoh tiga bulan seminggu sahaja sejak dari ambil-alih bangunan. Kemudian terus beroperasi. Setelah lima bulan, 100 peratus bilik dan bilik-bilik seminar berfungsi dengan segala kemudahan prasarananya,“ tegas Haji Zamani penuh semangat.

Pada beliau, dengan izin Allah, suatu “rekod dunia“ tercipta kerana teamnya mampu menjalankan operasi hotel dalam tempoh paling singkat. Apabila saya kata dia “hebat“, dia cepat-cepat respon dengan kata-kata “Allah SWT Yang Maha Hebat“. Itulah sahsiah dirinya.

Adamson Hotel bertaraf tiga bintang. Setakat ini ada 90 bilik dan akan ditambah 20 bilik lagi. Dia sedang ubahsuai bilik-bilik 20 buah lagi ditingkat tiga. Dulunya, tempat mengurut dan aktiviti maksiat lain. Saya dibawa melihat dan meninjau-ninjau ke tingkat tiga. Ubahsuai sedang giat dijalankan.

Ketika ini harga promosi antara RM110 hingga RM250. Adamson juga menyediakan bilik-bilik seminar, bilik mesyuarat, dewan makan, dewan perkahwinan dan juga surau.

Haji Zamani memperkenalkan hotel bajet halal atau Islam. Halal maksudnya, jelas beliau, ikut Islam. Makanan di hotel ini semuanya boleh dimakan kerana ianya halal disisi syarak. Adamson tidak menyediakan makanan atau minuman yang diharamkan oleh syarak.

Tidak ada urut-mengurut atau perkara-perkara maksiat lain yang ditawarkan. Ia semata-mata hotel penginapan untuk keselesaan pengunjung yang datang dari jauh atau dekat, merehatkan badan. Berkursus atau seminar sahaja.

Tidak seperti mana kebanyakan hotel yang menyelitkan aktiviti maksiat untuk menarik pengunjung datang lebih ramai ke hotel mereka. Kata Haji Zamani, dia tahu, ada hotel menyewa ikut jam. Bagi membolehkan pasangan lelaki perempuan melakukan maksiat.

Rangkaian hotelnya, 98 Inn, City Inn dan Adamson Hotel tidak begitu. Ia adalah hotel bajet Islam. Dia tak benarkan orang sewa ikut jam, sewa kepada penagih dadah dan kepada orang kulit hitam dari Afrika atas sebab-sebab tertentu.

Pada hemat saya, Haji Zamani seorang yang gigih dan punyai wawasan masa depan yang di luar jangka. Dia mahu mengembangkan rangkaian hotel bajet Islam ini; 98 Inn, City Inn dan Adamson Hotel ke seluruh negara pada masa akan datang. Insya-Allah, katanya.

Hasrat itu ada. Potensi dalam industri perhotelan ini cukup besar di seluruh negara. Ia boleh dikembangkan. Orang Melayu tidak terhalang untuk terjun ke dalam industri ini. Beliau begitu yakin, permintaan terhadap hotel murah atau hotel bajet cukup tinggi. Ia boleh dibina di bandar-bandar utama macam di Sg. Petani atau Ipoh. Di Shah Alam, di Klang, di Seremban atau di Nilai.

Dia percaya, potensi hotel ini cukup besar sebab itu di mana-mana bandar dalam negara kita, telah lama orang Cina buat hotel bajet. Mengapa mereka buat? Kenapa kita orang Melayu tidak terfikir untuk mencontohi mereka sebagai kaum yang berjaya?

Begitulah antara cerita menarik yang dapat dikongsikan dengan anda yang berminat untuk menjadi usahawan hotel. Haji Zamani membawa saya ke pejabatnya untuk mendapatkan gambar-gambar Adamson Hotel. Beberapa kakitangannya, memasukkan gambar-gambar digital itu dalam pen drive dan yang pun berlalu...

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah sudah ada org melayu punya hotel. mari kita sama2 pakat sokong....

Unknown berkata...

assalamualaikum tuan...bagaimanakah saya ingin menghubungi Hj Zamani?..saya mempunyai bangunan di bandar baru kubang kerian yg saya rasa boleh diubahsuai kepada bajet hotel dan dikawasan ini masih tiada bajet hotel yg bersesuaian...tapaknyanya berdekatan dgn usm,mydin mall,uptown kubang kerian dan lain-lain...bolehkah tuan emailkan saya property2010@gmail.com bagaimana utk saya hubungi beliau utk berbincang akan hal ini sekiranya beliau berminat....tk

Tanpa Nama berkata...

Have you ever considered about adding a little bit more than just
your articles? I mean, what you say is fundamental and
everything. However just imagine if you added some great graphics or video clips to give your posts more, "pop"!
Your content is excellent but with images and video clips, this
site could definitely be one of the best in its
field. Excellent blog!

Here is my blog post - vain

Tanpa Nama berkata...

Rasa bangga mendengar berita tentang pemilikan hotel ini oleh usahawan melayu.KL International Hotel aku tahu Adamson Hotel pun aku kenal.Tahniah kpd. Tuan Hj. Zamani.

5689 berkata...

zzzzz2018.8.13
dsquared2
nike outlet
christian louboutin shoes
longchamp handbags
ugg boots
lacoste outlet
valentino shoes
ralph lauren outlet
pandora
cheap jordans

mcbeshe berkata...

content best replica bags online this website replica gucci you could check here high end replica bags