KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 26, 2007

Episod 1: Saya dan Keluarga Penuhi Undangan Majlis Kesyukuran Adamson Hotel

Bukan sahaja mudah diajak bersembang, juga punyai idea dan view yang kritis. Saya menginterbiu beliau untuk sebuah majalah usahawan dan kewangan Islam baru-baru ini.

Penasihat Syariah Adamson Hotel, Haji Ahmad Ismail (kiri) bersama Pengerusi Eksekutif, Haji Zamani Adam yang merupakan pemilik Adamson Hotel

Pengerusi Eksekutif, Haji Zamani Adam seorang yang peramah dan berjiwa kental. Tidak mengharapkan "tongkat" dari kerajaan dan mahu anak Melayu Islam bangkit ceburi bidang bisnes di negara ini...


PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM

KIRA-KIRA tiga minggu lalu, saya diundang menghadiri Majlis Kesyukuran Hotel Adamson, di Chow Kit. Hotel ini baru beroperasi di bangunan lama Hotel KL International milik Koperasi Polis Malaysia Bhd.

Bangunan itu dijual oleh sebuah bank dan kemudiannya dibida oleh Adamson. Koperasi Polis membina Hotel KL International yang baru, betul-betul bersebelahan Darul Zakat di sebelah kanan dan bangunan hotel lamanya dulu (Adamson sekarang), di sebelah kiri.

Belumlah lama saya mengenali Pengerusi Eksekutif Hotel Adamson, Haji Zamani Adam. Tetapi, beliau cukup peramah dan saya ada beberapa urusan dengan beliau sebelum ini. Ternyata sifat peramahnya itu, mengikat saya untuk bersahabat dan menimba ilmu keusahawan dari beliau. Manalah tahu, saya juga nanti boleh mengikut jejaknya menjadi usahawan hotel bajet...

Saya datang bersama isteri dan anak-anak selepas solat Maghrib. Untuk meraikan Majlis Kesyukuran anjuran beliau dan untuk merasai nikmat citarasa masakan chef hotel tersebut. Waktu itu, hujan renyai-renyai. Kami dihidangkan masakan atau resipi briani Pakistan dan nasi ayam hailam. Beberapa jenis lauk ala Pakistan barangkali, turut tersaji.

Kedatangan kami disambut oleh Haji Zamani dan para pelayan hotel. Turut bersama, terselit di sebuah meja makan, rakan saya yang juga Penasihat Syariah Hotel, Haji Ahmad Ismail. Anak Bukit Gantang, Perak. Beliaulah yang memperkenalkan saya kepada Haji Zamani yang juga anak Perak tapi kurang ingat sama ada anak Kuala Kangsar atau anak Grik (?).

Saya pernah menjelajah hotel ini bersama Haji Zamani. Beliau melapangkan masa untuk saya hampir tiga empat jam. Macam memberi taklimat kepada saya berkenaan operasi hotel. Beliau turut membawa saya melawat bilik-bilik hotel, dewan seminar, bilik mesyuarat dan dewan makan serta cafe. Saya kagum dengan kegigihannya.

Macam biasalah, sambil bersembang-sembang di ruang cafe, dia jamu saya makan dan minum di hotel itu. Nama Adamson Hotel bagi saya suatu yang pelik. Tetapi tidak bagi Haji Zamani. Adam itu, katanya nama bapanya. Son itu nama beliau anak Adam.

Ia bukan untuk nama Adamson semata-mata tetapi nama ini juga macam nama mat salleh. Nama kormersial. Boleh digunakan! Orang akan bertanya apa di sebalik nama Adamson? Adam tu siapa? Son itu pula siapa?

Tanggapan saya betul. Pilihan nama itu ada tujuannya. Ia untuk menyuntik motivasi pada orang Melayu Islam kerana ini bisnes keturunan. Bapanya Adam dan dimiliki oleh anaknya. Haji Zamani mahu bangsanya, orang Melayu Islam menanamkan budaya bisnes dalam keluarga. Itu iktibar dia memilih nama Adamson.

“Kepada ibubapa, galakkan anak-anak bisnes. Inilah masej saya untuk anak bangsa saya, ummat Islam agar kita jangan leka dengan apa yang ada. Atau asyik menagih bantuan dari kerajaan atas nama “Melayu“.“

“Kita jangan jadi penonton, berpeluk tubuh melihat kejayaan orang lain. Orang Melayu juga boleh macam orang lain juga. Saya boleh bubuh nama lain, tapi tiada makna apa-apa. Walaupun saya telah meninggal dunia tetapi Adamson akan tetap jadi lambang kepada kejayaan orang Islam,“ tegas beliau sambil ketawa kecil.

Kira-kira jam 9.30 malam, selepas menikmati makanan, perutpun sudah kenyang, rehat dan bersembang sakan dengan Haji Ahmad Ismail, Penasihat Syariah Adamson Hotel, dan sekali-sekala didatangi Haji Zamani, akhirnya kami berangkat dan mundar-mandir menghirup udara malam sekitar Kuala Lumpur, seblum pulan ke rumah.

Bersambung....

Tiada ulasan: