KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, September 24, 2007

Perdana Menteriku Kuat Tidur! Tidur Dalam Kelas! Benarkah Dakwaan Memalukan Ini?











PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM


KISAH BENAR Pak Lah tertidur sewaktu sambutan merdeka di Sarawak, baru-baru ini tidaklah menyenakkan sangat. Orang sakit darah tinggipun, rasanya tidaklah terenjat dan melumpuhkan sistem sarafnya, bila terdengar cerita yang bukan metos itu.

Pada Sidang Apec di Australia juga, Pak Lah dikatakan terlelap ketika bergambar bersama pemimpin-pemimpin dunia yang lain! Lihat gambar, Bush menoleh melihat gelagat Pak Lah.

Sebaliknya, bagi saya, kisah benar itu mengesahkan lagi dakwaan nakal dan sumbing sesetengah pihak. Ia membuktikan apa yang diperkatakan selama ini. Tidur bukan suatu yang salah. Tetapi, tidur pada program rasmi cukup memual dan meloyakan.

Kalau ditelaah betul-betul, sarat dakwaan nakal dan sumbing ini dimuatkan pada alam maya siber, “kununnya” Pak Lah seorang Perdana Menteri yang "kuat tidur". “Kuat tidur” bukanlah “kuat” yang boleh didefinasikan sebagai amalan positif dalam hidup seseorang. Makna asal "kuat" memanglah gagah, perkasa, berkuasa, bertenaga dan sasa.

“Kuat tidur” bukannya “kuat” mengikut makna di atas atau kuat kerja berbanding orang-orang lain. Juga bukan “kuat” seperti Ultraman, Spiderman atau Badman. “Kuat” di sini, tidak elok, hodoh, nagetif, haprak dan entah apa-apa lagi istilah yang boleh disangkutkan bagi mengambarkan betapa “kuat tidur” itu suatu yang mesti ditegah, dihambat, dipasung dan ditalqinkan!

“Kuat tidur” hanya membuktikan sesesorang itu malas atau suka "ambil ringan" dalam kerja-kerja sehariannya. “Kuat tidur” bererti banyak masa dipunggah secara sia-sia sahaja. Tidakkah Pak Lah takut dan gentar, dengan tabiat buruk itu bermakna dia telah “mencuri masa” atau “curi tulang” atau “mengelat”.

Dengan sendirinya gaji dan elaun yang diterimanya boleh dipersoalkan. Takkan Pak Lah mahu dituduh “makan gaji buta”? Ini lagi sumbang kalau diperkatakan. Realitinya, orang yang “kuat tidur” akan dipersoalkan duuuuit gaji dan elaunnya. Sebab, kerja tak buat, banyak mengayam, mengelat atas jenama “kuat tidur” tadi.

Masa yang diperuntukkan oleh Allah SWT kepada seluruh manusia cukup adil dan seimbang. 24 jam sehari semalam! Sepatutnya, ia dimanfaatkan sepenuhnya untuk kebaikan dan kebajikan. Pak Lah mesti menjalankan tugas dengan cemerlang, gemilang dan terbilang.

Bukannya cemerlang atau gemilang dalam amalan dan tabiat “kuat tidur”. Jika ini berterusan, Pak Lah pastinya akan dinobat sebagai PM “terbilang” kerana “kuat tidur”. Rakyat khuatir, “kuat tidur” Pak Lah itu akan menjurus dan mempengaruhi tindak-tanduk sebagai PM dalam mentadbir negara.

Bimbang PM yang “kuat tidur” akan tidur juga dalam menguruskan dana dan kepentingan rakyat. Jika ini terjadi, maka akan hancurlah negara dan musnahlah rakyat. Macam, pilot kapal terbang yang “tertidur” atau “kuat tidur” ketika penerbangan, sudah tentu hala tuju kapal terbang akan hilang arah, kelam-kabut dan ketidaktentuan hala; akhirnya penumpang jadi mangsa.

Kapal terbang terhempas, semua penumpang nahas dan mati! Nyawa tercabut sia-sia. Penumpang tidak salah di mana-mana...! Apa dosanya penumpang itu? Yang salah pilot yang “tertidur” atau “kuat tidur”.

Allah berfirman dalam Surah Al-Asr yang bermaksud: “Demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran.”

Pada hemat saya, dakwaan nakal yang ditalakan kepada Pak Lah, nampaknya tidak meleset. Banyak imej-imej yang menggambarkan dakwaan itu sempat dirakamkan oleh lensa kamera. Oleh kerana Pak Lah orang nombor satu negara, tiada siapa yang berani menegur perbuatan “tidur dalam kelas” yang dilakukannya.

Bukan setakat dalam Perhimpunan Agung Umno, tetapi sudah meleret-leret ke program-program penting negara dan antarabangsa. Gambar-gambar di atas mungkin dapat melebarkan maksud Pak Lah, Perdana Menteri yang "kuat tidur"…

Perdana Menteri sebelum ini, tiada yang “kuat tidur” macam Pak Lah. Sebab itu tidak ada siapa mengaitkan beliau atau mengumpamakan beliau dengan Tunku, Tun Razak, Tun Hussein dan Cet Det dalam cara “kuat tidur” ini.

Rasanya, aturcara PM terdahulu sama sahaja dengan PM hari ini. Tetapi, seolah-olah, Pak Lah kurang. Apakah pada malam hari dia terlalu ketat disogokkan dengan program rasmi mahpun tidak rasmi? Barangkali sampai ke subuh? Itu tidak mungkin! Tidak mungkin!

Malah, PM hari ini barangkali lebih mudah dengan pelbagai perkakas multimedia yang canggih, meringkaskan kerja-kerja yang sukar pada PM-PM terdahulu. Ada kapal terbang jet sendiri, kapal layar dan pelbagai kemudahan kenderaan, yang semuanya mempercepatkan tugasan dalam zon selesa.

Jadi, mengapa Pak Lah “kuat tidur”? Inilah isu dan persoalan yang masih berlegar dibenak kepala saya. Waktu menduda selepas kematian Hendon, pun Pak Lah “kuat tidur” hinggalah hidup bersama Jeanne, pun Pak Lah masih “kuat tidur”. Apakah aktiviti sebelah malam beliau?

Pada hemat saya, Pak Lah wajib menepis dakwaan-dakwaan nakal ini sepantas kilat. Buangkan tabiat “kuat tidur” itu kerana ia imej buruk bagi sesiapapun. Apatah lagi bagi seorang PM! Buktikan mulai hari ini, tiada lensa kamera yang dapat mencekup imej Pak Lah menguap, mengantuk dan tertidur. Biarlah gambar-gambar yang sudah masuk lipatan sejarah itu, mewarnai catatan sejarah.

Apakah penasihat sekelilingnya tidak tahu hal ini seperti mana Pak Lah “tidak tahu” dalam banyak hal, apabila ditanya wartawan. Atau Pak Lah sendiri “tidak tahu” yang dia “kuat tidur” natijah dari tiada nasihat dari tuan penasihatnya yang barangkali juga “tidak tahu” yang Pak Lah "kuat tidur".

Nota: Foto-foto dikutip dari pelbagai blog dan website tersohor di maya internet.

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Everyone loves it when individuals get together and share opinions.
Great site, stick with it!

Here is my page: Converse Pas Cher

Tanpa Nama berkata...

Hi I am so thrilled I found your website, I really found you by accident,
while I was searching on Digg for something else,
Anyhow I am here now and would just like to say thank you for a
tremendous post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design),
I don't have time to read through it all at the moment but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the superb work.

Here is my weblog Wholesale Jerseys

Tanpa Nama berkata...

I am really thankful to the holder of this site who
has shared this fantastic piece of writing at at this time.


Feel free to surf to my web page: Louis Vuitton Outlet

Tanpa Nama berkata...

Thank you for sharing your info. I really appreciate your efforts and I will be waiting for your next post thank you once again.


Also visit my webpage - Michael Kors Handbags

Tanpa Nama berkata...

You really make it seem so easy with your presentation but I find this
topic to be actually something which I think I would never understand.
It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!


Feel free to visit my webpage ... Cheap Jerseys

Tanpa Nama berkata...

Fantastic website you have here but I was curious
about if you knew of any forums that cover the same topics talked
about here? I'd really love to be a part of online community where I can get comments from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Thanks!

Look into my web site; Louis Vuitton Outlet Online

Tanpa Nama berkata...

Highly energetic blog, I enjoyed that a lot. Will there be a part 2?


Stop by my web-site: Air Jordan 2013

Tanpa Nama berkata...

I absolutely love your blog.. Very nice colors & theme.

Did you create this website yourself? Please reply back as I'm planning to create my own personal blog and want to know where you got this from or just what the theme is called. Kudos!

My web blog: Nike Air Jordan

Tanpa Nama berkata...

My spouse and I stumbled over here by a different web page and thought I might as well check things out.
I like what I see so i am just following you.
Look forward to going over your web page repeatedly.


Also visit my website Cheap Louis Vuitton Handbags

Tanpa Nama berkata...

I'm gone to inform my little brother, that he should also go to see this blog on regular basis to get updated from latest reports.

My website: Chaussure De Foot Pas Cher

Tanpa Nama berkata...

Fastidious answer back in return of this matter with
firm arguments and explaining everything on the topic of that.


My site: Tory Burch Flats

Tanpa Nama berkata...

Howdy, I do believe your website might be having web browser compatibility
issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in
IE, it has some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up!
Other than that, wonderful website!

Visit my webpage; Sac A Main Louis Vuitton

Tanpa Nama berkata...

Hello! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?
My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many
months of hard work due to no backup. Do you have any methods to
prevent hackers?

my website Sac Louis Vuitton

Tanpa Nama berkata...

I got this web site from my buddy who shared with me on the topic of this
web page and at the moment this time I am browsing this site and reading
very informative articles here.

Also visit my blog :: Air Jordan ()

Tanpa Nama berkata...

Hello, i feel that i saw you visited my site thus i got here to go back
the choose?.I am trying to in finding issues to enhance my
site!I suppose its adequate to make use of a few of your ideas!
!

Here is my page - New Kevin Durant Shoes

Tanpa Nama berkata...

I couldn't refrain from commenting. Perfectly written!

Here is my weblog Michael Kors Outlet (nysacpr.org)

Tanpa Nama berkata...

I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice, keep it up!
I'll go ahead and bookmark your website to come back in the future. Many thanks

My website ... More Info