KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, September 12, 2007

Dr. Lo' Lo atau Ahmad Awang Tanding Di Parit?

Tiba-tiba teringat untuk saya menukilkan pandangan peribadi saya tentang siapakah calon PAS yang layak di Parlimen Parit dalam pilihan raya akan datang. Yang boleh "mengusik" hati pengundi Parit!

Dr. Lo' Lo' patut diberi peluang bertanding di Parlimen Parit? Selain kaum keluarganya yang ramai di sana, ketokohannya juga mampu memukat pengundi Parit yang sudah biasa dengan wakil rakyat dari kalangan wanita...

PADA HEMAT SAYA
TARMIZI MOHD JAM

MUKTAHIR ini terlalu banyak isu. Isu babi dan anak-anak babi di Bukit Beruang, Melaka. Kemudian melarat kepada isu tembakan peluru hidup oleh polis kepada orang awam di Batu Buruk, Terengganu.

Semuanya sensasi. Saya pula tidak cukup masa untuk mengulas atau menulis pandangan saya terhadap isu-isu ini. Saya kira, inilah masa yang baik untuk mana-mana penulis mencerap idea dan komentar untuk menghentak kerajaan Barisan Nasional yang acapkali menyusahkan rakyat.

Beberapa hari lepas, Tian Chua, Ketua Penerangan PKR Pusat menghubungi YDP Batu, Cikgu Ishak Surin.

Meminta Cikgu atau saya berceramah bersama Anwar Ibrahim di Padang Awam, Kg. Batu, Kuala Lumpur, sebagai mewakili PAS Kawasan Batu.

Cikgu tidak dapat hadir dan menggantikan saya. Saya pula pada waktu itu berada di Temerloh, jadi tidak dapat memenuhi permintaan Tian Chua itu.

"Alangkah baiknya, saya dapat mengulas isu-isu tadi dalam ceramah bersama Anwar," fikir saya.

Tiba-tiba teringat untuk saya menukilkan pandangan peribadi saya tentang siapakah calon PAS yang layak di Parlimen Parit dalam pilihan raya akan datang. Yang boleh "mengusik" hati pengundi Parit.

Dalam kepala saya ada dua orang tokoh tersohor PAS. Satu, Naib Presiden PAS yang baru, Ustaz Haji Ahmad Awang yang juga Pesuruhjaya PAS Perak. Kehebatannya jelas terserlah.

Apatah lagi, suku Banjar yang kuat di Titi Gantung akan menjadi pemangkin kepada kemaraan beliau di Parit. Dulupun, pada 1999, Ustaz Basir dari suku Jawa boleh menang dan menumpaskan Megat Junid di parlimen ini.

Walhal, tiada kubu atau kampung dari suku Jawa di Parit seperti suku Banjar di Titi Gantong. Ustaz Ahmad Awang dari suku Banjar, maka ia menjadi "azimat" untuk PAS Parit meneleknya.

Dan satu lagi, AJK PAS Pusat, tokoh muslimat yang tersohor juga, Dr. Lo' Lo' Datuk Haji Ghazali. Beliau anak Kg. Padang Tenggala, Bota dan cukup dikenali di Parit.

Dalam pilihan raya 2004, beliau diamanahkan bertanding di Bukit Gantang. Kali ini, adalah lebih elok beliau ditempatkan di kawasan yang agak selamat. Nama beliau juga naik di Titiwangsa dan Lembah Pantai. Tetapi, bagi saya, Parit amat sesuai dengan beliau.

Orang Parit memang sudah biasa di ketengahkan calon dari kalangan wanita oleh Umno. Mereka pernah mengundi Rikayah Kayat di Dun Bota dan Zainab Ibrahim di Dun Blanja. Tetapi, diperingkat Parlimen Parit, Umno belum mencuba lagi.

Kekuatan Dr. Lo' Lo' ada pada kepada keluarga besarnya di Parit. Ayahnya, Datuk Mohd Ghazali adalah anak Kg. Padang Tenggala, Bota. Ketika penubuhan PAS, ayahnya ini adalah Setiausaha Penaja PAS dan dialah juga Imam Besar Masjid Negara yang pertama dan pernah menjadi Mufti bagi negeri Perak dan Selangor.

Tetapi, baik Ustaz Ahmad Awang atau Dr. Lo' Lo', halangan utamanya ialah melepasi "beberapa orang tertentu" dalam PAS Parit. Jika lulus jarum maka luluslah kalindan.

Khabarnya, PAS Parit nak "mencuba" Dr. Najihah Ahmad, Exco Dewan Muslimat PAS Pusat yang juga Ketua Muslimat PAS Parit. Calon lalu, Ismi Mohd Taib akan dipindahkan ke Dun Blanja. Tetapi, hati kecil saya tetap berkata alangkah bagusnya salah seorang dari dua tokoh PAS Pusat itu bertanding di Parit kali ini.

Fikiran saya terus melayang-layang. Gerakan untuk Himpunan 100,000 Gegar SPR di Kuala Lumpur baru bermula. Taklimat Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi & Mobilisasi PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu di Pejabat Perhubungan PAS Wilayah telah mengingatkan saya program-program segera yang patut diatur menjelang himpunan 10 November 2007 ini.

Apa yang terjadi di Batu Buruk pula menajamkan lagi minda saya untuk berfikir kaitan dan langkah yang patut dibuat pada Himpunan 100,000 kelak.

Pada saya, Batu Buruk adalah kayu ukur untuk pihak polis dan Umno menuding jari kepada PAS. Insiden provokasi tersebut dengan mudah digunakan untuk menakut-nakutkan rakyat pergi berhimpunan pada 10 November 2007 itu.

Kini, kepala sedang sarat memikirkan isu-isu yang kian panas. Pada masa yang sama, saya pula sedang menulis sebuah buku memoir Cikgu Ishak Surin. Tentang perjuangan masa muda hingga kini.

Sayang, kalau tidak dibukukan. Dikhuatiri hilang ditelan sejarah, seperti gagalnya saya menukilkan sejarah Ibnu Muslim atau Pak Husin Yaakob.

Walhal, allahyarham begitu rapat dengan saya dan kemasukkan saya ke Harakah pada waktu itu, adalah untuk menggantikan tempatnya. Malah, kami pernah berceramah bersama-sama hingga ke Johor, Selangor, Wilayah dan Perak.

Saya berazam untuk menulis sejarah perjuangan Cikgu Ishak. Dari penggerak Parti Rakyat hinggalah menjadi penggerak Harakah dan PAS. Kisahnya agak menarik dan begitu tuntas untuk dibicarakan.

Keakrakrabannya dengan Ahmad Boestamam, Partai Rakyat, Partai Marhain dan Partai Pekemas dan banyak lagi.... patut diungkapkan. Demi prinsip, beliau tidak pernah melutut dengan Umno dan Barisan Nasional.

Tiada ulasan: