KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 27, 2012

Politik Malaysia dijangka lebih sihat jika sistem dua parti berlangsung


Meskipun ia belum didaftarkan secara sah di sisi undang-undang kedudukan dan peranan Pakatan Rakyat sebagai ganti atau alternatif kepada BN tidak ada siapa yang dapat menafikannya. Apa pun jalan kepada kewujudan itu cukup berliku dan panjang. Ini termasuk pengorbanan nyawa dan harta benda oleh para pemimpin dan penyokong Pakatan. Sebahagian daripada punca liku dan masalah itu berpunca dari kekangan dan tentangan Barisan Nasional yang menggunakan kuasa dan sistem yang ada pada tangan mereka sepenuhnya.

Dalam dua dekad terakhir ini cita-cita mewujudkan gagasan alternatif ini bermula dengan Angkatan Perpaduan Ummah (APU) pada PRU-1990. Sedekad selepas itu kita menyaksikan kemunculan Barisan Alternatif (BA) beberapa bulan sebelum PRU-1999. Pakatan muncul selepas PRU-12 pada 2008; apabila ketiga-tiga parti utama dalam Pakatan yakni PAS, DAP dan KeADILan berjaya menafikan sokongan majoriti dua pertiga di parlimen buat pertama kalinya. Ketiga-tiga parti itu juga berjaya menubuhkan beberapa buah kerajaan di peringkat negeri.

Ketika ini kita sedang menunggu pembubaran parlimen dan buat pertama kali dalam sejarah Malaysia kita bicara soal menggantikan kerajaan persekutuan. Dalam PRU sebelum ini, termasuk PRU-1999 yang menyaksikan sebahagian besar penyokong begitu yakin akibat gegaran Reformasi, tidak ada kesepakatan tentang kemungkinan itu. Tetapi kali semua pihak, termasuk BN sendiri, tidak lagi memandang sepi kemungkinan itu. Jika tidak masakan Perdana Menteri, Dato Sri Najib Razak menyatakan akan mempertahankan Putrajaya dengan apa cara sekalipun. 

Selain itu timbalan beliau Tan Sri Muhyiddin Yasin juga pernah menyatakan PRU-13 adalah ibu bagi segala pilihan raya. Pakatan sendiri turut mensasarkan tambahan negeri yang akan dikuasai dalam PRU kali ini: Johor dan Negeri Sembilan. Ini sangat menarik kerana Johor dianggap kubu Umno yang kebal dan sukar ditembusi. Dalam konteks sistem dan hidup berperlembagaan saya melihat kewujudan dan kemampuan Pakatan Rakyat ini sangat penting kerana ia membolehkan rakyat memilih parti mana yang sesuai dengan kehendak dan keutamaan mereka. 

Sebelum ini pilihan itu semacam tidak ada. Keadaan itu menyebabkan perlembagaan kita tidak memberi makna apa-apa: segala hak dan batasan kuasa yang ada dalam dokumen hanya tinggal mimpi dan teori semata-mata. Selain menyediakan alternatif kewujudan gabungan parti yang kuat dan viable seperti Pakatan juga sangat penting dalam mempastikan wujud dan berfungsinya mekanisme semak dan imbang di dalam negara. Semak dan imbang jelas memerlukan pembangkang yang kuat. 

Di sisi perlembagaan sebenarnya pembangkang mempunyai peranan dan nilai yang tertentu. Ia bukan anti-nasional seperti yang cuba digambarkan oleh Barisan dan media milik mereka. Peranan dan fungsi pembangkang dapat kita di negara-negara maju khususnya prototype sistem Westminster sebagaimana yang ada di United Kingdom dan negara-negara maju lain seperti Australia dan New Zealand. Atau India, negara demokrasi terbesar di dunia, yang terbukti berjaya mempraktikkan sistem berkenaan di luar Britain.

Buat masa ini sukar untuk Pakatan Rakyat memainkan peranan kerana institusi-institusi lain yang sepatutnya neutral dan membantu sistem demokrasi kita berjalan dengan baik tidak begitu komited dengan ideal itu.  Kita mengharapkan agar pertukaran regim di Putrajaya dapat memberi suntikan yang akan merubah perspektif yang diambil oleh istana, badan kehakiman dan perkhidmatan awam serta institusi-institusi sokongan lain termasuk media dan SPR.

Sistem negara persekutuan yang kita amalkan juga sebenarnya penting dan berguna dalam memperkasa sistem dua parti ini. Malangnya ini tidak dapat berlaku kerana Umno yang menunjangi BN tidak bersedia untuk bermain mengikut buku. Pebagai masalah – termasuk yang melanggar undang-undang – mereka lakukan. Sebab itu pertukaran regim di Putrajaya amat penting supaya Umno, yang menjadi penghalang kepada proses pendemokrasian di negara ini, dapat disingkirkan. 

Akhir-akhir ini kita menyaksikan bahawa Umno bukan sahaja enggan bermain mengikut hukum demokrasi. Ia malah menjadi ganas sebagaimana yang kita saksikan dalam insiden berdarah di Lembah Pantai akhir Mei lalu. Tegasnya mengalahkan Umno bukan lagi sekadar aktiviti dan cita-cita politik. Ia malah sangat penting dalam rangka menyelamatkan negara dan sistem perlembagaannya.

>>> Komentar Dr Abdul Aziz Bari. Beliau ialah mantan Profesor Undang-undang di UIAM 

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ahaa, its pleasant discussion about this piece of writing at this place at
this website, I have read all that, so now me also commenting here.



My website: online graduate certificate

Tanpa Nama berkata...

An imρrеssive shaге!
I hаve just forwarded this ontо a colleaguе whо wаs conducting a little homeωork on this.
And he actuаlly bоught me lunсh simplу becauѕе I
found it fοr hіm... lol. So аllоw me to reword this.

... Τhanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the tіme
tο discuss this toρic hеre οn youг sіtе.


my wеb-site; payday loans