KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Jun 26, 2012

Tamrin Tun Ghafar Baba persoal belanja mewah keluarga Najib Tun Razak muktahir ini


Melalui jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Nazri Abdul Aziz di Parlimen yang mengesahkan kewujudan cincin bernilai US24 juta yang begitu diheboh-hebohkan suatu ketika dahulu. Berbagai kenyataan berhubung isu cincin berlian itu diberikan, menambahkan lagi kesangsian rakyat. Kenyataan pertama: Ekoran terpaparnya di kaca-kaca internet borang deklarasi kastam KLIA yang menunjukkan cincin bernilai US24 juta itu adalah kepunyaan isteri Dato' Seri Najib Tun Razak (Datin Rosmah Mansor) dan apabila dicabar supaya mengambil tindakan undang-undang, kenyataannya ialah tidak perlu membuang masa.

Kenyataan kedua: Cincin tersebut dibawa masuk ke Malaysia adalah untuk menyertai Pameran Barang-Barang Kemas di Kuala Lumpur. Kenyataan ketiga: Pengesahan Menteri di Parlimen bahawa cincin tersebut telah dipulangkan kepada Jacob & Co yang berpusat di New York. Begitu juga dengan dan pembelian pelbagai jenis barangan mewah sebagaimana yang dilaporkan dalam media yang dikaitkan dengan isteri dan keluarga Najib, ia sekaligus menebalkan lagi kesangsian rakyat terhadap kekayaan peribadi Najib sekeluarga.  

Baru-baru ini timbul pula berita Najib membelanjakan wang rakyat  lebih RM400 ribu untuk jamuan  majlis pertunangan anak perempuan dan hampir RM80 ribu untuk sambutan hari  jadi Najib sendiri. Sudah timbul cakap-cakap di warung dan kedai kopi bahawa hanya dalam tempoh 3 tahun saja kekayaan keluarga Najib telah melebihi kekayaan Imelda Marcos. Persoalan yang bermain di hati rakyat ialah bagaimanakah kekayaan itu diperolehi? Dalam hal ini Najib tidak seharusnya hanya berdiam diri atau sekadar meminta pihak lain membuat penafian tanpa sebarang fakta dan angka. 

Selain keperluan bersuara sendiri dan mengemukakan bukti untuk menangkis segala dakwaan yang ditimbulkan itu, ada yang menyarankan agar Najib berani bersumpah di mana-mana masjid bahawa segala perbelanjaan dan kemewahan yang dimiliki adalah diperolehi secara halal, milik yang sah dan tidak ada satu sen pun hasil dari pengambilan  wang rakyat. Dalam hal ini, saya tidak mahu memberi komen, terserahlah kepada Najib sendiri. Tetapi jika ini dapat dilakukan, sudah tentu keyakinan rakyat dapat dipulihkan dan memberi kelebihan untuk Najib dalam menghadapi pilihanraya yang akan datang ini.

Sesuai dengan semangat keterbukaan yang menjadi teras kepada mana-mana kerajaan di kebanyakan negara sekarang ini, saya juga ingin mencadangkan agar Perdana Menteri, menteri  kabinet dan pegawai tinggi kerajaan mengisytiharkan harta dan kekayaan masing-masing untuk pengetahuan rakyat. Di Amerika Syarikat, malah di Indonesia pun, calon-calon Presiden  dikehendaki  mengisytiharkan harta dan kekayaan masing-masing  serta keluarga sebelum  mereka menawarkan diri menyertai pilihanraya. 

Sekiranya perkara yang sama  dapat dilakukan oleh Najib sebelum pilihanraya ini, ia tentunya suatu berita gembira bagi rakyat dan mereka akan dapat menilai sama ada seseorang pemimpin itu terlibat dengan rasuah atau sebaliknya. Dalam hal ini, saya amat berkeyakinan jika amalan mengisytiharkan harta dan kekayaan oleh anggota kabinet dan pegawai tinggi kerajaan termasuk keluarga mereka untuk pengetahuan rakyat dapat dijadikan teras pentadbiran Najib, ia akan mampu melonjakkan sokongan rakyat dalam menghadapi pilihanraya umum ini serta boleh dijadikan garis panduan bagi pemimpin akan datang sama ada di peringkat pusat mahu pun negeri.

>> Tamrin Tun Ghafar ialah ahli Umno dan bekas Pengerusi MARA.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I visited various web pages except the audio quality for audio songs present at this
site is really superb.

My web-site; Graduate certificate

Tanpa Nama berkata...

Hi, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the
favor”.I am attempting to find things to enhance my
web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

Feel free to visit my blog post Exercises To Increase Vertical Leap

Tanpa Nama berkata...

Hi Dear, are you in fact visiting this site daily, if so after that you will definitely
take good know-how.

Take a look at my site: www.plurk.com

Tanpa Nama berkata...

What's Going down i'm new to this, I stumbled upon this I've found It positively helpful and it has aided me out loads. I am hoping to give a contribution & help different customers like its helped me. Good job.

Feel free to surf to my site :: exercises to improve vertical leap

Tanpa Nama berkata...

Thanks for sharing your thoughts about celebrity zodiac signs compatibility.
Regards

Here is my blog post; workouts to improve vertical jump

Tanpa Nama berkata...

Hi! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm
not seeing very good gains. If you know of any please
share. Thank you!

Feel free to surf to my web page acoustic guitar a chord

Tanpa Nama berkata...

Its not my first time to go to see this site, i am visiting this web page dailly
and obtain nice facts from here every day.

Here is my weblog - vertical leap workouts

Tanpa Nama berkata...

With havin so much content and articles do you ever run into any
problems of plagorism or copyright infringement?
My website has a lot of unique content I've either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my permission. Do you know any ways to help protect against content from being stolen? I'd genuinely appreciate it.



Here is my blog post: betting sites