KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Jun 14, 2012

Isu RCI pendatang asing punca MP BN Tuaran dan Beaufort mahu sertai PKR


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, keretakan dalam Barisan Nasional punca dua pemimpin parti komponen itu di Sabah berhasrat menyertai PKR. "Masalahnya ialah, (mereka) kehilangan keyakinan kepada Barisan Nasional. Ia keretakan dalam Barisan Nasional, bukan PKR. Ini satu kemajuan. Kita alu-alukan pendirian mereka," kata Anwar kepada pemberita di lobi Parlimen, 13 Jun lalu.

Ahad lalu, Keadilandaily melaporkan, dua Ahli Parlimen BN akan menyertai PKR. Mereka adalah Timbalan Presiden Parti Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO), Wilfred Bumburing yang juga Ahli Parlimen Tuaran dan Ahli Parlimen Beaufort merupakan Ahli Majlis Tertinggi Umno, Lajim Ukin.

Anwar bagaimanapun tetap optimis dengan perubahan di negeri bawah bayu itu, meskipun program penyerahan borang PKR kepadanya yang dijangka diadakan sempena sambutan Perayaan Kaamatan di Kota Belud dan Majlis Makan Malam di Kota Kinabalu Ahad lalu terpaksa dipinda.

Ini disebabkan kapal terbang yang dinaiki Ketua Umum PKR itu dilapor "dilencongkan" ke Tawau, bukan ke Kota Kinabalu sebagai destinasi pendaratan. Kata Anwar, antara janji BN yang masih belum ditunaikan temasuk penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menangani masalah berkaitan pendatang asing tanpa izin di Sabah.

Tambahnya, isu pemberian kad pengenalan kepada pendatang asing, dalam masa sama gagal menyelesaikan dokumen peribumi Sabah menjadi punca kemarahan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan Ahli Parlimen BN Sabah.

"Masih tak selesai. Ini alasan paling lemah dan hambar. Kertas siasatan tak disiapkan lagi. Ada orang Iban diketahui tidak ada kad pengenalan. Mustahil RCI batalkan hak mereka. Di Sabah, ada orang Bugis yang sudah tiga keturunan (menetap). Dia ada hak untuk jadi warganegara. Yang dibangkitkan ialah orang yang perolehi hak rakyat tanpa prosedur tepat, tanpa melalui peruntukan dan perlembagaan undang-undang…dan yang dibimbangkan juga ialah kenaikan mendadak (jumlah penduduk baru Sabah)," kata beliau lagi.

Anwar berkata, banyak isu berkaitan pendaftaran daftar pemilih gagal diselesaikan SPR. Ia termasuk 26,000 nama dengan kod 12 yang berasal dari Sabah yang berdaftar di Selangor yang belum dikenal pasti dan disahkan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Spot on with this write-up, I honestly think this web site needs
much more attention. I'll probably be returning to read through more, thanks for the information!

My web page ... what is a graduate certificate

Tanpa Nama berkata...

Howdy! I simply want to give an enormous thumbs up for the great data you
may have right here on this post. I shall be coming again to your
weblog for more soon.

My web site :: bruce clay seo tools

Tanpa Nama berkata...

Pores and skin moles are also classified as benign or cancerous.

Even with the actuality that they never hurt and lead to agony, men and women use to take away them.


my weblog - Http://Therestaurantatsouthsea.Com/1041/Cosmetic-Mole-Removal-Remove-Your-Mole-Without-Scars/