KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Jun 18, 2012

Saksi pertama Scorpene ke Perancis: "Anda boleh lari tetapi anda tidak akan boleh sembunyi"


Saksi pertama kes skandal penyelewengan kapal selam Scorpene akan hadir ke Mahkamah Perancis kerana sapina terhadapnya telah dikeluarkan, kata Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel. Saksi berkenaan ialah Jasbir Singh Chal, bekas Pengarah Perimekar Sdn Bhd yang juga pembantu kanan Abdul Razak Baginda.

Cynthia mengumumkan perkara itu di akhir Majlis Makan Malam Kutipan Dana Ops Scorpene anjuran Suaram yang dihadiri kira-kira 1000 orang, malam 16 Jun lalu. "Kita patut merasa gembira dengan perkembangan kes ini kerana saksi pertama iaitu Jasbir Singh, saksi yang terlibat dan mengetahui banyak maklumat akan dipanggil ke mahkamah (Perancis) kerana sapina sedang dalam perjalanan ke rumahnya," kata Chynthia.

Menurut Chynthia beliau difahamkan Jasbir bersetuju untuk memberi kerjasama bagi membantu perjalanan kes itu.
Tambah beliau, sapina dari Mahkamah Perancis itu akan dihantar kepada Jasbir Singh dalam masa seminggu dari sekarang.

"Kemudian Jasbir akan uruskan penerbangan ke Paris. Buat masa ini Suaram tidak akan ke sana, melainkan sekiranya muncul saksi baru penting yang lain," kata Cynthia. Selain Jasbir, individu lain yang akan turut dipanggil termasuk Perdana Menteri, Dato Seri Najib Razak; pemilik Perimekar Sdn Bhd dan Terasasi (HK) Limited, Abdul Razak Baginda serta isteri dan bapanya.

"Kes ini semakin terdedah sedikit demi sedikit, secara perlahan-lahan, jadi agak kurang bijak bagi seorang Menteri Pertahanan untuk mengatakan tidak terlibat. Manakala seorang Timbalan Perdana Menteri berkata 'no comment' dan tindakan bodoh untuk seorang Perdana Menteri berkata 'saya tidak perlu jawab'," kata Chyntia sinis.

"Disebabkan itu tema kita pada malam ini (majlis makan malam) ialah you can run but you cannot hide yang bermaksud "anda boleh lari tetapi anda tidak akan boleh sembunyi" dengan makna tersirat ditujukan kepada pengkhianat negara yang terlibat," jelasnya.

Tiada ulasan: