KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 27, 2012

Kg Perdamaian Abdullah CD atau Chet Dat terima pengiktirafan daripada mantan PM Thailand


Saya pernah mengunjungi bekas Pengerusi Partai Komunis Malaya (PKM) Abdullah CD atau Chet Dat (gambar) pada November 2011 yang lalu di Kampung Perdamaian Sukhirin atau secara rasminya disebut Ban Chulabhorn Patana 12 dalam Wilayah Narathiwat. Menginap selama dua hari satu malam, saya bersama beberapa rakan beramah mesra dengan Chet Dat atau Pak Lah mengikut panggilan mesra penduduk di sini secara lebih dekat. Pelbagai pengalaman suka duka beliau bersama anggota Rejimen ke-10 diceritakan. Banyak catatan saya nukilkan. Chet Dat adalah anak Kg Lambor Kiri, Bota, Parit Perak, tidak jauh dari kampung saya, Kg Lambor Kanan, Bota, Parit Perak.

Kampung Perdamaian Sukhirin adalah sebuah kampung yang dibangun untuk bekas perajurit Rejimen Ke-10 setelah menamatkan perjuangan bersenjata di bawah Perjanjian Perdamaian tiga pihak pada tahun 1989. Mereka adalah anggota Partai Komunis Malaya atau PKM yang diketuai Abdullah CD atau Chet Dat. Keistimewaan anggota kampung ini ialah mencintai hutan rimba atau alam semula jadi. Ketika dalam perjuangan bersenjata mereka memelihara hutan rimba daripada diceroboh oleh pembalak-pembalak dan lain-lain agar kawasan hutan yang luas bersambungan dari sempadan Thailand ke Malaysia terpelihara. Kini setelah mendirikan kampung halaman mereka tetap memelihara hutan rimba sebagai khazanah alam yang amat berharga.

Atas sebab-sebab tersebut, kampung yang terletak kira-kira 80 km daripada Pekan Golok ini, telah menerima hadiah di bawah gerakan bumi hiijau yang dianjurkan oleh syarikat Petroleum Thailand (PTT). Mantan Perdana Menteri Thailand, Mr Anan telah menyampaikan hadiah tersebut kepada kumpulan dan individu yang terpilih. Kampung Perdamaian Sukhirin adalah satu-satunya kampung dari Wilayah Narathiwat yang mendapat hadiah tersebut.

Nota: Ketua Kampung Perdamaian menerima hadiah dari Mantan Perdana Menteri Thailand, Mr. Anan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

When some one searches for his required thing, thus he/she wishes to be available that in detail,
therefore that thing is maintained over here.

my blog post: online graduate certificate