KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Jun 22, 2012

Jangan terkejut: Melancong ke bulan (bukan PAS) mulai 2015 dengan tambang RM496.8 juta!


Sebuah syarikat Britain mendedahkan rancangan untuk membawa manusia ke bulan buat kali pertama sejak 1972. Syarikat Excalibur Almaz berpangkalan di Isle of Man itu akan membawa pengunjung ke orbit bulan dengan "tambang" sebanyak 100 juta pound (RM496.8 juta). Perjalanan pertama dengan menaiki kapal angkasa Russia yang pernah digunakan untuk mengintip Barat itu akan dilancarkan pada 2015. Sehingga kini pelancong angkasa hanya telah berkunjung ke Stesen Angkasa Antarabangsa dan kembali semula ke bumi.

Excalibur sudah membeli dan mengitar semula empat kapsul kemasukan semula serta dua stesen angkasa daripada firma Russia, NPO Mashinostroyenia. Mula-mula pelanggan akan berlabuh di satu daripada stesen angkasa di orbit rendah Bumi. Dari situ mereka akan diterbangkan ke orbit bulan, membawa mereka sejauh 376, 586.4 kilometer dari bumi. Penerbangan itu yang mungkin berakhir selama lapan bulan kemudian terus berlanjutan ke angkasa, membawa mereka lebih jauh dari bumi berbanding sebelum ini.

Ketua Eksekutif syarikat itu, Art Dula semalam berkata: "Kapal EA sudah terbang ke angkasa beberapa kali dan akan melakukan lebih banyak lagi misi penerbangan. Ia mengandungi rekaan kapal yang boleh melakukan penerbangan beribu-ribu jam di angkasa. Ini adalah fakta saintifik, bukan fiksyen, rakan pengembaraku sekalian." 

Art mendakwa setiap kapal angkasa syarikatnya yang membawa tiga orang hanya memerlukan pembiayaan daripada 29 penumpang untuk membolehkan ia beroperasi. Firma itu yang berpangkalan di Isle of Man dan dipilih sebagai tempat kelima di dunia yang akan mengendalikan misi ke bulan, semalam menarik puluhan pengunjung apabila mempamerkan satu daripada kapalnya di Westminster, London. Art berkata, perjalanannya berbeza dengan pakej ditawarkan oleh penerbangan ke angkasa daripada pesaingnya, di mana kapal mereka hanya menyediakan perjalanan beberapa minit sejauh 96.5 kilometer saja.

Tiada ulasan: