KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Januari 24, 2008

JENAZAH Megat Junid Selamat DIKEBUMIKAN Di Bukit Kiara

Alahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayob pernah menjadi rakan akrab abang saya, Shahruddin yang sama-sama aktif dalam Umno Petaling Jaya Selatan dan Persatuan Anak Perak, yang diterajui Megat - AL FATIHAH!

By WAN NORDIN & AZAMIN AMIN

Foto WAN ZAHARI WAN SALLEH

JENAZAH Allahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayob telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara selepas solat Zohor tadi.

Sebelum itu jenazah disembahyangkan di Masjid Nurul Iman, Kelana Jaya berhampiran kediaman Allahyarham.

Ramai pemimpin negara, ahli politik, pegawai kerajaan dan orang awam hadir bagi memberi penghormatan terakhir serta ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham di rumahnya.

Turut hadir ialah, Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak; Menteri Penerangan, Dato' Zainuddin Maidin; Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Mustafa Mohamed; Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato' Seri Aziz Shamsuddin; Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Dato' Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad dan bekas Menteri Pendidikan, Dato' Seri Amar Sulaiman Daud.

Selain itu turut memberi penghormatan terakhir ialah Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Mustaffa Kamil Ayub dan beberapa oarng artis termasuk Jamal Abdillah dan Jefri Din.

Terdahulu, Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar yang menghubungi Harakahdaily mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham terutama kepada isterinya, Datin Seri Faizah Dato' Shuib.

Mahfuz dalam ucapan tersebut turut menyatakan beliau sangat akrab dengan Allahyarham semasa hidupnya meskipun berbeza pandangan politik.

"Allahyarham seorang yang tidak membezakan idealogi dalam persahabatan, dan saya juga adalah anak murid kepada isterinya sewaktu isteri Allahyarham mengajar," katanya.

"Saya sempat menziarahinya seminggu lalu bersama Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayob di hospital.Kami sempat bercakap dengannya, dan yang paling saya tak lupa Allahyarham berpesan supaya saya bekerja keras untuk masuk ke Parlimen," ujarnya sedih.

Bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna itu meninggal dunia pagi ini akibat kanser.

Beliau menghembuskan nafas terakhirnya di Pusat Perubatan Pantai pada 5.25 pagi ini di sisi kedua-dua isterinya, Faizah Shuaib dan Norzilah Jalil dan anak-anaknya, kata anaknya Megat Firdouz.

Jenazah allahyarham kemudian dibawa ke kediamannya di No.2, Jalan SS7/3 Kelana Jaya sebelum dikebumikan di tanah perkuburan Islam Bukit Kiara selepas solat Zohor.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan adalah antara orang kenamaan yang datang awal sebaik sahaja jenazahnya tiba di rumah pada 9.10 pagi.

Turut sama bekas Menteri Penerangan Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir, Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib dan Presiden MCA Dato' Seri Ong Ka Ting.

Megat Firdouz berkata bapanya dapat tidur lena malam tadi berbanding sebelum ini.

Katanya kanser prostat yang dihidapi bapanya bermula 16 bulan lepas dan semasa dikesan sudah berada pada peringkat keempat.

Megat Junid dimasukkan ke Pusat Perubatan Pantai pada 19 November 2007 bagi mengeluarkan darah beku dari dalam perut.

Datin Ziela Jalil bersama anaknya.Allahyarham pernah menjalani rawatan membuang ketumbuhan pada kelenjar prostat di Singapura.

Megat Firdouz berkata doktor memberitahu bahawa bahawa badan bapanya menjadi lemah disebabkan kanser yang dihidapinya sudah menjangkiti buah pinggang, hati, paru-paru dan otak.

"Tidak ada apa-apa yang dapat kami lalukan sebab tekanan darahnya dan degupan jantungnya turun dan beliau sudah empat kali dimasukkan ke ICU," katanya.

Megat Junid dilahirkan di Kampung Bandar, Teluk Intan, Perak, pada 8 Disember 1942, dan mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Air Mati, Teluk Intan pada tahun 1949 hingga 1953, sebelum melanjutkan pengajian peringkat menengah di Sekolah Menengah Anderson, Ipoh, pada 1954.

Megat Junid, yang pernah menjadi guru dan pemegang ijazah Sarjana Muda Kesusasteraan Universiti Malaya, mula membabitkan diri dalam arena politik secara serius apabila dilantik sebagai Setiausaha Politik kepada Tun Dr Mahathir pada 1976. Megat Junid juga pernah menjadi Ketua Penerangan Umno