KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Januari 24, 2008

Sokong CABAR PM & PEMBANGKANG Guna TV Jelas Isu Negara!

Setiausaha PAS Batu, Haji Ismail Yahya menyokong penuh cabaran Husam agar PM & pembangkang guna tv jelaskan isu negara!

By TARMIZI MOHD JAM

PAS Kawasan Batu menyokong penuh saranan Naib Presiden PAS, Dato' Haji Husam Musa agar Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi bertindak lebih berani tampil dalam forum terbuka menjelaskan isu-isu besar negara yang melibatkan kepentingan rakyat dan bukan terhad untuk ahli-ahli Umno semata-mata.

Menurut Setiausaha PAS Batu, Haji Ismail Yahya, keberanian Perdana Menteri itu amat-amat diperlukan bagi merungkai pelbagai isu besar yang membabitkan kepentingan rakyat, seperti yang disebut oleh Husam dalam kenyataannya.

Perdana Menteri boleh menggunakan saluran televisyen dan menjelaskan isu-isu yang menjadi kebimbangan serta kebingungan rakyat terhadap masa depan dan kepentingan mereka di negara ini.

Beliau juga menyokong, agar wakil-wakil parti pembangkang diundang dalam program penjelasan itu supaya ia tidak dilihat berat sebelah.

Pada 21 Januari lalu, Perdana Menteri telah menyampaikan taklimat isu-isu semasa kepada Taklimat terhad kepada pimpinan Umno semua peringkat dari seluruh negara, yang disifatkan oleh Ismail sebagai helah dan pakatan Umno untuk menipu dan membohongi rakyat, sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum ke 12 nanti.

Dalam kenyataan Husam Musa sperti yang disiarkan oleh media meminta agar Perdana Menteri memperincikan penjelasannya kepada isu-isu berikut:

1. Kadar jenayah yang meningkat. Sebahagian disebabkan tekanan hidup yang membebankan.
2. Harga barang meningkat bagai layang-layang putus tali dan sikap ambil lewa kerajaan. Ini dibebankan lagi dengan Kerajaan BN sendiri yang mengenakan kenaikkan tol (walaupun syarikat tol sudah untung berlipat ganda) dan kenaikan tarif elektrik walaupun TNB sudahpun untung lebih 4 billion setahun.
3. Minyak yang telah dibayangkan akan naik harga dengan kadar yang dijangka tinggi. 'Tak naik' negara bangkrap'
4. Kos perubatan yg semakin membebankan.
5. Penipuan yuran sekolah percuma.
6. Port Klang free trade Zone (PKFZ) mencecah kerugian 4.3b.
7. Pembelian kelengkapan tentera melalui orang tengah di mana syarikat ini mengaut keuntungan yang begitu lumayan.
8. Pelaksanaan projek tanpa tender yang mengakibatkan kos yang tinggi sekaligus melemahkan ekonomi negara.

"Oleh kerana rakyat yang memberi mandat kepada beliau dalam pilihan raya umum 2004, maka menjadi tanggungjawab dia bagi penjelasan terhadap isu-isu ini. Jangan membisu seribu bahasa. Dan jangan cakap tak tau!" ujar beliau ketika dihubungi.

Tiada ulasan: