KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, April 25, 2011

Segarkan PAS: Dato' Husam teruja penyatuan pelbagai kaum dalam majlis perasmian Mesyuarat PAS Batu, kesinambungan sirah Nabi SAW



Pendekatan lunak PAS dengan semua organisasi masyarakat sebelum ini telah membawa PAS ke satu era baru di mana semua pihak menerima PAS dengan baik, kata Datuk Husam Musa. Justeru itu tegasnya, pimpinan dan ahli PAS jangan mengambil sikap mundur ke belakang setelah berjaya menawan hati sebahagian besar rakyat dan pengundi mutakhir yang memberikan sokongan dan dokongan mereka.

Bagi beliau, pendekatan ini adalah kesinambungan warisan perjuangan yang pernah dibawa Baginda Nabi Muhammad SAW. Husam yang juga AJK PAS Pusat berkata, dengan menggunakan pendekatan itu, terdapat ramai dalam kalangan anggota organisasi masyarakat dapat menerima Nabi dan begitu juga  dengan gerak kerja dakwah dan politik PAS.

Husam yang juga Exco Kerajaan Kelantan berkata, hasil awal sudah dapat dikecapi sehingga kini dengan pembentukan Pakatan Rakyat (Pakatan), perjuangan untuk menegakkan keadilan telah diterima oleh masyarakat terbanyak.

Menurutnya, paling jelas di dalam keputusan Pilihan Raya ke-12 (PRU12) lalu memperlihatkan kecenderungan nyata dan jelas dengan memberikan sokongan dan undi mereka kepada parti-parti teras yang hari ini berada dalam Pakatan.

"Jika PAS mundur kembali, sudah pasti tindakan itu bakal mengelirukan rakyat dan pengundi," tegasnya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Batu kali 26, di sini Sabtu, 23 April lalu.

Yang Dipertua PAS Kawasan Batu, Cikgu Ishak Surin turut mengimbau kembali bagaimana perjuangan rakyat yang disertainya dalam usaha menuntut kemerdekaan negara dahulu berjaya menyatukan kaum Melayu, India dan Cina, yang dipimpin oleh tokoh besar Dr. Burhanuddin Al-Helmy.

PAS Batu juga berbeza dengan kawasan lain, telah memperkenalkan satu pembaharuan dalam acara pra-perasmian, diadakan slot Pidato Khas yang disampaikan oleh pimpinan NGO dan pemimpin utama parti-parti Pakatan Rakyat dalam usaha mengeratkan hubungan politik yang sedia terjalin, ujar moderator majlis, Datuk Tarmizi Mohd Jam yang juga Naib Yang DiPertua PAS Kawasan.

Figur utama yang mengambil bahagian dalam sesi Pidato Khas itu ialah Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Tan Seng Giaw; Naib Presiden Keadilan yang juga Ahli Parlimen Batu, Tian Chua; Naib Presiden PRM, Koh Swee Yong; Setiausaha Agung PSM, Arutcelvan; dan tokoh NGO Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) Sdri. Kohila.

Timbalan Pesurujaya PAS Wilayah, Ustaz Dr Mohd Ali Jamil pula melancarkan tujuh cawangan baru PAS dalam kawasan Batu dan menyerahkan bendera purnama sebagai lambang perjuangan kepada wakil-wakil cawangan berkenaan.

Tetamu lain yang hadir, bekas Menteri Tanah dan Wilayah, Datuk Dr Tan Kee Kwong; Setiausaha GMP, Hasni Abbas; YDP Jim Batu, Hassan Unir; wakil Gerakan Mansuhkan ISA, Aliza Jaafar; wakil Jabatan Pilihan Raya PAS Negeri (JPN) Wilayah Persekutuan, Zakaria Aziz; Ketua Pemuda Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), Balendran; Timbalan YDP PAS Gombak, Cikgu Radzi, Pembantu Khas Dato' Dr Hasan Ali, Omar Setari; Setiausaha PKR Batu, Kamil Abdul Samad dan penulis prolifik, Haji Subky Latif.

Pengerusi Lajnah Pendidikan Muslimat PAS Pusat yang juga bekas calon PAS Pilihan Raya Kecil Dun Tenang, Cikgu Normala Sudirman turut hadir dan berucap mengenai isu penindasan minda dan perasaan terhadap golongan pendidik di negara ini.

Dalam mesyuarat itu, tiada sebarang pencalonan jawatan untuk pimpinan Pusat kerana Jawatankuasa PAS Kawasan Batu yang baharu diberi mandat oleh mesyuarat untuk berbuat demikian pada Mesyuarat Kerja Kali Pertamanya.

Sementara itu, Haji Subky telah diberikan Anugerah Jasamu Dikenang (gambar atas) memandangkan penglibatan besar beliau dalam menubuh dan mengasaskan PAS Kawasan Batu pada tahun 1984. Seramai tujuh orang aktivis PAS kawasan ini turut menerima Anugerah Aktivis Cemerlang 2010. Mereka ialah Mohd Nawi; Haji Abdul Kadir Tauhid; Haji Abdul Rahim Dahlan; Khairunas Moin; Abdul Manan Abdul Ghani; Zurina Din dan Zaminah Marzuki.`

1 ulasan:

P101 berkata...

malangnya di kebanyakan kaw PAS selangor,mereka mengikut rentak PJ selangor yg terlalu kuat melayunya.tiada jemputan kepada kawan pakatan atau ngo,hanya pas 100%.cuba selidiki jika kurang percaya cakap saya.