KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, April 22, 2011

Perang gerila maya jadi ancaman baru kepada sang diktator - Ketua Penerangan PAS Pusat



Percambahan media baru menjadi satu lagi ancaman kepada mana-mana diktator dalam semua negara termasuk Malaysia kata, Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar kanan bawah). Malah, katanya, percubaan untuk menyekat maklumat tiba kepada rakyat selama ini, sudah pun bolos dengan wujudnya media baru yang cepat, pantas dan bermaklumat.

Beliau berkata, kewujudan media baru seperti  laman sosial Facebooks, blog, Twitter, Youtube dan lain-lain cukup bahaya terutama kepada Umno-BN.

"Dalam konsep negara ini, mereka tidak boleh lagi menjadi pembohong di dada media perdana yang dikawal mereka selama ini. Ini kerana kewujudan media online ini sudah menjadi satu ancaman baru. Kalau dulu mereka boleh menipu melalui media elektronik dan media perdana mereka tetapi dalam beberapa saat sahaja media baru akan membuat satu penjelasan dengan memberikan maklumat yang sebenar," tegasnya ketika dihubungi di Tanjung Datu, Sarawak, Khamis lalu.

Kata Ustaz Idris, ini merupakan satu bentuk ancaman kepada kerajaan yang  menguasai negara negara ini. 

"Sebab itu kita mengharap media online ini jangan cuba disekat walaupun ada beberapa cubaan untuk menghalang peranan media baru ini melalui cadangan beberapa akta daripada Suruhanjaya Multimedia bagi menyekat maklumat-maklumat daripada pengetahuan umum disalurkan oleh internet. Tetapi kita yakin usaha itu tidak akan berjaya," katanya.

Ustaz Idris berkata, mungkin mereka boleh menyekat media tetapi dengan kemampuan media baru pada hari ini kerajaan tidak mampu berbuat demikian untuk membunuh informasi.

Tiada ulasan: