KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, April 25, 2011

Pemimpin Umno macam cacing kepanasan, cemas siswa-siswi Al-Azhar tak sokong "dacing"!



PAS amat kesal dengan keputusan Kementerian Pelajaran mengenakan syarat baru yang menyukarkan pelajar yang ingin belajar agama di Universit Al- Azhar, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

"Kenapa perlu dipayahkan kepada mereka yang hendak belajar di Universiti Azhar? Sudahlah, sebelum ini kerajaan telah membatalkan program berkembar tiga tahun di Malaysia, setahun di Azhar," soal beliau.

Katanya, kerajaan juga telah membatalkan sijil-sijil yang dikeluarkan oleh sekolah atau pihak Jabatan Agama Islam Negeri-negeri, sebaliknya meminta supaya Universiti Al-Azhar  mengiktiraf sijil STAM sahaja. Usaha ini, tegas beliau, dibuat sebagai usaha hendak menyekat pelajar untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar. 

Kerajaan sedar pelajar yang belajar agama di Universiti Al- Azhar, lebih 90 peratus tidak menyokong Umno, walaupun ibu bapa mereka penyokong tegar Umno, ujarnya. "Apakah kerajaan nak berniaga pula dengan pelajar untuk belajar agama dengan mengadakan kursus bahasa Arab berbayar dengan alasan kerana lemah menguasai bahasa Arab?
  
Ustaz Idris berkata, kos belajar di Universiti Al-Azhar seolah-olah percuma sahaja, kenapa kerajaan nak membebankan pelajar dengan kursus behasa Arab berbayar?  Seperti sedia maklum mereka yang belajar di Azhar, kebanyakannya dari keluarga miskin kerana kos hidup begitu murah berbanding dengan negara Arab yang lain, ujarnya.

Tiada ulasan: