KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, April 25, 2011

Makin ramai berang dengan lidah tak rasmi Umno: Utusan Malaysia tak sesuai diberi percuma ke sekolah, apa faedahnya?



Kemampuan Utusan Malaysia dan Kosmo menjadi sumber maklumat yang mampu mendidik masyarakat telah lama dipertikaikan. Akhbar yang menjadi suara kepada kerajaan itu sering menimbulkan kontroversi dalam cara penyampaian maklumat yang tidak seimbang di samping meniupkan semangat perkauman dalam negara.

Terbaru adalah dengan menyiarkan gambar dan berita yang berkaitan dengan fitnah video seks yang membabitkan Ketua Umum Parti keadilan Rakyat, Dato Seri Anwar Ibrahim. Tokoh agama, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin juga menegur Utusan Malaysia cara penyiaran maklumat itu dibuat.

Apa yang menjadi isu sekarang ini, Utusan Malaysia dan Kosmo diagih-agihkan secara percuma ke sekolah-sekolah kerajaan untuk tatapan pelajar sedangkan maklumatnya mutakhir ini banyak memaparkan isu seks. Maklumat ilmu yang sepatutnya diperolehi dan diberi kepada pelajar telah bertukar kepada maklumat fitnah dan seks.

Menurut Eida Burn, 42, (gambar kiri) dia mahu supaya Kementerian Pelajaran mengkaji semula pemberian akhbar itu di sekolah kerana sering memaparkan maklumat yang berunsur seks dan fitnah. Katanya, apa yang diperlukan oleh pelajar adalah ilmu atau maklumat yang mampu membuat minda mereka berfikir ke arah kemajuan negara.

"Tetapi apa yang dikesalkan adalah laporan yang memalukan hingga ada anak saya yang bertanya berhubung dengan berita yang tidak bermoral seperti video seks yang heboh sekarang ini. Pelajar tidak memerlukan maklumat seperti ini kerana ia mampu membawa kekeliruan kepada mereka," katanya.

Kata beliau lagi, jika pelajar dimomokkan dengan berita seks dan mengaibkan seperti itu, ia mungkin akan melahirkan pelajar yang tidak berakhlak dalam penyampaian maklumat.

Sementara itu, Sisom Saliman, 45, (gambar kanan) pula melahirkan rasa malu terhadap media perdana itu yang sanggup menjadikan perkakas kepada pemerintah walaupun sedar "belum tentu" kebenarannya. Katanya, walaupun belum ada kesahihan tetapi cara penyampaian media itu amat dikesali hingga ada yang mempercayainya.

Menurutnya, adalah tidak wajar media seperti ini dijadikan bahan bacaan kepada pelajar kerana ia mampu menimbulkan suasana negatif. "Saya sendiri malu nak beli akhbar terbitan Utusan Melayu itu apatah lagi untuk dibawa ke rumah untuk tatapan keluarga. Akhbar sepatutnya menjadi media yang mampu mendidik masyarakat dan bukan menjadikan berita seks sebagai tajuk utama mereka," kata beliau.

Jelasnya, pihak pengurusan sesebuah akhbar sepatutnya melihat bagaimana sesebuah media mampu membina minda masyarakat dan bukan mengejar keuntungan semata-mata. Sisom berharap agar pengurusan Utusan membuat post mertem setiap berita dan maklumat yang disampaikan dan mengambil kira impak kepada masyarakat.

Bagi Abdullah Spontan, 27, (gambar kanan) mahu media menjadi sumber maklumat yang sihat untuk melahirkan genarasi yang mampu membawa negara kearah kegemilangan. "Berita yang menjurus ke arah pelajaran wajar dilebihkan tanpa terdapat unsur yang mampu membawa mereka ke arah perkara yang tidak baik. Pelajar sekolah sepatutnya menumpukan lebih pelajaran dan pengetahuan yang berguna dan bukan laporan yang tidak beretika dan tidak berakhlak," tegasnya.

Katanya, terdapat media perdana yang tidak beretika hingga menyiarkan berita yang tidak sepatutnya hingga boleh membawa kesan yang negetif kepada pelajar. Beliau mahu pelajar tahu peranan mereka sebagai penuntut untuk kegunaan dunia dan akhirat.

Jadi, katanya, janganlah ada pula media yang cuba merosakkan mereka dengan menyalurkan berita yang tidak bermoral sebagai bahan bacaan. Tegas Abdullah, Utusan sebagai media orang Melayu dan Islam sepatutnya berusaha mendidik pelajar dan bukan memesongkan pemikiran mereka dengan maklumat fitnah.

Muhammed Kamel Abdullah, 54, (gambar kiri) kesal dengan apa yang berlaku, dan beliau mahu media sedar apakah peranan surat khabar, siapa sasaran, apakah matlamat berita yg hendak disampaikan. Katanya, peranan akhbar antaranya adalah menyampaikan berita, di dalam dan luar negara dalam bentuk maklumat, hiburan, pembelajaran, ekonomi, sukan dan lain-lain.

Dalam konteks, ini katanya, Utusan Malaysia tidak mengambarkan keikhlasan berita yang dikeluarkan kerana ianya dilihat lebih menjadi lidah parti politik Umno. Jadi, tidak hairanlah, tegasnya, jika mereka sanggup berbohong, memfitnah agar mereka dapat memesongkn fikiran org yg tidak ada sumber lain untuk dijadikan secondary opinion.

Beliau berpendapat pemberian Utusan Malaysia secara percuma ke sekolah-sekolah adalah salah satu strategi pemerintah untuk kekal berkuasa, dgn harapan ibu bapa murid akan membaca dakyah mereka dan mengundi BN. "Jadi tujuan mereka bukanlah untuk memberi maklumat berupa ilmu pengetahuan kepada pelajar tetapi lebih kepada politik dan kepentingan pemerintah semata," katanya.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hi, i think that i saw you vіsited mу site thus i came to “return the favor”.
I am аttеmρting tο find things to enhancе my web site!
I suppose its οk to use а few of your ideas!

!

Also ѵisіt my homepage no credit check loans

Tanpa Nama berkata...

Undeniably imagine that which you stated. Your favorite justification seemed to be on the web the easiest
thing to be mindful of. I say to you, I definitely
get annoyed while folks consider concerns that
they just do not realize about. You managed to hit the nail upon the top and outlined
out the entire thing with no need side-effects , folks could take a signal.
Will likely be back to get more. Thank you

My web page: exercises to Increase Vertical Jump

Tanpa Nama berkata...

What i don't understood is if truth be told how you're not actually a
lot more well-appreciated than you may be now. You're very intelligent. You know thus considerably when it comes to this topic, made me in my view imagine it from a lot of varied angles. Its like men and women don't seem to be interested unless it's one thing to accomplish with Girl gaga! Your individual stuffs nice. At all times take care of it up!

my web blog :: Identi.Ca

Tanpa Nama berkata...

Hey! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting tired of Wordpress because I've had
issues with hackers and I'm looking at alternatives for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

my web blog Workouts to increase vertical leap

Tanpa Nama berkata...

I just couldn't depart your website before suggesting that I actually enjoyed the usual info an individual provide on your guests? Is gonna be again regularly in order to inspect new posts

my web page exercises to increase vertical jump

Tanpa Nama berkata...

Hi! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
Your blog provided us useful information to work on.
You have done a marvellous job!

Here is my site: workouts to improve vertical

Tanpa Nama berkata...

Hi, Neat post. There is a problem with your website
in web explorer, would test this? IE still is the
marketplace chief and a huge part of people will pass over your great writing
because of this problem.

my web site the jump manual review