KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, April 08, 2011

Seorang jatuh bangunan mati, hanya dua pegawai SPRM saja "ditahan kerja"? Macam tak serius ambil tanggungjawab...


Dua pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur telah ditahan kerja untuk tujuan siasatan berhubung kematian seorang pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) di pekarangan bangunan suruhanjaya itu semalam.

Kedua-duanya ditahan kerana pelanggaran ingkar perintah berhubung pengendalian saksi atau pelanggan di premis SPRM yang mana pegawai berkenaan gagal berada bersama mereka sepanjang tempoh itu. Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan SPRM hari ini berkata, proses penahanan kerja itu juga bagi membantu melicinkan penyiasatan dalaman dan berkuat kuasa sehingga siasatan selesai dijalankan.

"Ia dibuat di bawah Peraturan 43 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 iaitu penahanan kerja bagi maksud penyiasatan," ujarnya.

Dalam kejadian itu, Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed, 56, ditemui mati di  tingkat satu pejabat SPRM Kuala Lumpur, Jalan Cochrane di sini. Kenyataan itu berkata, setelah selesai, hasil siasatan dalaman tersebut akan dibentangkan kepada Jawatan Kuasa Aduan SPRM yang dipengerusikan oleh Datuk Mohd. Nor Abdullah.

Selain itu, jawatan kuasa itu dianggotai Datuk Muhammad Mohd. Nor; Datuk Wan Abdul Wahab Abdullah; Chooi Mun Sau dan V. M Ravindran. Katanya, terma rujukan jawatan kuasa itu adalah untuk memantau pengendalian SPRM tentang aduan mengenai salah-laku yang tidak bersifat jenayah terhadap pegawai-pegawai suruhanjaya.

Tambahnya, ia juga mengenal pasti kelemahan dalam tatacara kerja SPRM yang mungkin menimbulkan aduan dan jika difikirkan sesuai untuk membuat apa-apa syor bagi yang sepatutnya.