KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Disember 31, 2007

Herald Dicetak Bahasa Malaysia Dan Menggunakan Perkataan Allah Untuk Merujuk Kepada Tuhan!

Tahun tujuh puluhan dahulu, adik-beradik saya yang belajar di sekolah Saint Louis di Taiping hampir setiap minggu diberikan risalah-risalah dan majalah-majalah Kristian - Penarik Beca

By PENARIK BECA

AKHIRNYA akhbar mingguan Katolik, Herald, diizinkan untuk dicetak di dalam Bahasa Malaysia. Ahirudin Attan memetik laporan BBC yang mengisytiharkan kerajaaan Malaysia telah mengalah - "Now the Malaysian government has back-tracked".

Untuk menggambarkan perasaannya, saya petik terus apa yang ditulis olehnya di dalam Bahasa Inggeris:

So what's the fatwa, really? Is it still only Muslims who can use Allah or is it free for all now? Can someone in the Hadhari government (other than the junior minister) clear the air, please? I don't want to end 2007 dazed and confused!

Oleh kerana izin cetak di dalam Bahasa Malaysia diberikan, Malaysiakini memetik Augustine Julian, Setiausaha Catholic Bishops' Conference berkata, "kita boleh meneruskan penggunaan perkataan Allah".Laporan Malaysiakini juga menyatakan dengan jelas bahawa kerajaan mengalah - "
Gov't backs down, Herald gets new permit

"Tahniah diucapkan kepada penganut agama Kristian yang mendapat apa yang mereka perjuangkan.Hakikat bahawa Herald dicetak di dalam Bahasa Malaysia dan menggunakan perkataan Allah untuk merujuk kepada Tuhan tentulah menimbulkan kerisauan sebahagian umat Islam bahawa akhbar mingguan itu akan diedarkan juga kepada orang-orang Melayu yang beragama Islam. Risau?

Tak payahlah. Buang masa sahaja, banyak lagi perkara lain untuk dirisaukan. Banyak lagi kerja lain. Kalau dicetak di dalam Bahasa Inggeris pun, ia tetap boleh disebarkan kepada orang-orang Melayu yang beragama Islam.

Saya masih ingat, tahun tujuh puluhan dahulu, adik-beradik saya yang belajar di sekolah Saint Louis di Taiping hampir setiap minggu diberikan risalah-risalah dan majalah-majalah Kristian.

Semuanya dalam Bahasa Inggeris dan tampil dalam bentuk yang sangat menarik pula. Saya selalu membaca risalah-risalah dan majalah-majalah itu.Tidak pula terancam keimanan kami.

Jangankan terancam, terusik pun tidak. Itu tidaklah pula bermakna kami hebat dan segala puji bagi Allah SWT jua. Apa yang penting sekarang, ketika orang-orang Kristian telah mendapat hak mereka, kita juga berhak melaksanakan hak demokratik kita untuk melindungi orang-orang Melayu yang beragama Islam dari terkeliru.

Janganlah menjadi bangsa yang lemah dan sentiasa mengemis kepada kerajaan supaya menghalang itu dan ini. Orang Putih selalu kata, "from no chance to a goal".

Kaki-kaki motivasi Melayu pula selalu berkata, "ancaman kita jadikan peluang" - inilah masanya anda semua perlu membuktikannya.Sejak beratus-ratus tahun dahulu umat Islam di negara ini telah menghadapi gerakan Christian missionary.

Mereka berjaya mempertahankan pegangan agama Islam di kalangan ummah tanpa pergaduhan dan persengketaan. Lebih dari itu, umat Islam selalu diperlecehkan, lemahkah sangatkah keimanan kamu sehingga kamu menjerit dan menuntut perlindungan dari semua perkara?

Nah, inilah peluang untuk membuktikan bahawa kita tidak lemah. Buktikan kepada siapa? Kepada Allah dan bukan kepada sesiapa pun selain dari-Nya.Berkaitan:
Herald can print in Bahasa (The Star) Catholic weekly allowed to publish using the word ‘Allah’ (AsiaNews) Malaysian paper given green light to use word 'Allah' (Taipei Times) Malaysia allows Christian newspaper to name Allah (Spero News) Fighting Over God (Aisehman) All is Well for Herald - A belated X’mas Present from PM Abdullah (Multimid)Good news: Herald gets it new publishing permit! (Anil Netto)

Tiada ulasan: