KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, April 08, 2011

Kalau Mufti Perlis kata video seks tak boleh jadi bahan bukti, Ustaz Papa Gomo, Rojam dan Ustaz Pisau Cukur macam mana?



Mufti Perlis Dr Juanda Jaya berpendirian tegas rakaman video aksi seks, didedahkan bulan lalu oleh "Datuk T" yang didakwa melibatkan pemimpin politik kanan, tidak boleh digunakan sebagai bahan bukti untuk mendakwa pelaku terbabit di mahkamah syariah.

Sehubungan itu kata beliau, pandangan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Zainol Rijal Abu Bakar kelmarin tidak tepat dan boleh mengelirukan orang ramai khususnya umat Islam. "Apa yang dikatakan oleh Presiden PPMM tidak selari dengan Islam dan tidak betul langsung," kata beliau dalam satu kenyataan.

Mufti Perlis berkata, pembuktian dalam rakaman video seks itu tidak boleh digunakan di mahkamah syariah melainkan tertuduh sendiri mengaku ataupun tuduhan dibuat dengan menghadirkan empat saksi "hidup, lelaki Islam yang bersifat adil dan mereka melihat jenayah itu berlaku".

"Ia umpama cincin masuk jari," kata Juanda merujuk kepada keperluan dan syarat membawa kes berkenaan ke Mahkamah Syariah. Kata beliau, surah 24 al-Nur; ayat 4-5 adalah nas qat’ie atau muktamad yang tidak boleh dilanggar berkaitan dengan hukuman penuduh pelakuan zina yang mesti cukup empat saksi dan hukuman qazaf dikenakan ke atas penuduh yang tidak cukup "syarat empat saksi".

"Ada pun gambar, klip yang samar-samar, tetapi tidak boleh dijadikan bukti di mahkamah syariah," katanya lagi sambil berkata, "sebagaimana beratnya satu tuduhan, begitu juga soal pembuktian juga amat berat".

Katanya, sebagaimana adanya elemen peruntukan "keraguan" yang boleh menentukan keputusan sesuatu kes, Islam juga menekankan soal kredibiliti saksi.

"Dalam undang-undang konvensional jika ada sedikit keraguan, ia akan ditolak. Jadi, dalam Islam juga soal pembuktikan dititikberatkan," kata beliau lagi. Katanya, kemungkinan rakaman video seks dan klip boleh digunakan di mahkamah konvensional tetapi bukan di mahkamah syariah.

Juanda berkata, kenyataan yang bercanggah berkenaan soal pembuktian di bawah undang-undang syariah boleh menyebabkan rakyat yang mula memahami kepentingan perundangan Islam terkeliru. "Saya tidak sangka buruk dengan PPMM, tetapi sama ada laporan (media) tidak tepat atau disalah petik, saya tidak pasti tetapi jangan kita mengelirukan rakyat dengan memberi pandangan tidak tepat," katanya lagi.

Dalam satu laporan akhbar tempatan, Zainol dipetik berkata, rakaman video aksi seks yang didakwa melibatkan seorang pemimpin Pakatan Rakyat boleh digunakan sebagai bahan bukti untuk mendakwa pelaku terbabit di Mahkamah Syariah.

Zainol berkata, ia dikategorikan sebagai bukti bayynah iaitu keterangan yang boleh diperoleh dalam pelbagai bentuk antaranya dokumen, percakapan dan video.

Justeru kata beliau, klip video boleh dijadikan sebagai bahan bukti untuk mendakwa seseorang melakukan zina sekiranya pihak pendakwa tidak boleh membawa empat orang saksi lelaki.

Penolong Profesor Kuliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr. Zulfakar Ramlee juga dipetik berkata rakaman video aksi seks itu boleh digunakan sebagai bahan bukti di Mahkamah Syariah kerana sistem perundangan Islam di negara ini menggunakan hukum ta’zir.

Katanya, hukum itu meletakkan kuasa kepada pemerintah dalam menentukan hukuman kepada pesalah zina. Menurut Zulfakar, hukum ta’zir hanya memerlukan tahap pembuktian yang rendah iaitu melampaui syubhah munasabah, berbeza dengan hukum hudud.

Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Mohamad Isa Abd. Ralip berkata, rakaman video aksi seks itu boleh digunakan sebagai bahan bukti, tetapi ia harus mengikut prosedur iaitu hanya hakim, peguam serta pendakwa dibenarkan menontonnya.

Apa pula pendapat Ustaz Papa Gomo, Tok Guru Rojam dan Shahibul Samahah Pisau Cukur dan sekutu gerila cyeber-trooper Umno?   

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Outstanding story there. What happened after? Take care!


Here is my web page ... website

Tanpa Nama berkata...

I drop a leave a response when I especially enjoy a article on a site
or I have something to valuable to contribute to the conversation.

Usually it's caused by the passion communicated in the post I read. And on this post "Kalau Mufti Perlis kata video seks tak boleh jadi bahan bukti, Ustaz Papa Gomo, Rojam dan Ustaz Pisau Cukur macam mana?". I was actually moved enough to drop a thought ;) I actually do have some questions for you if you usually do not mind. Could it be simply me or do some of the remarks come across like they are left by brain dead individuals? :-P And, if you are posting at other social sites, I'd like to keep up with you.
Would you make a list the complete urls of all your communal sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?


Also visit my page car insurance quotes online

Tanpa Nama berkata...

My developer is trying to persuade me to move to .
net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.

But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on various websites for about a year and am anxious about switching to another platform.
I have heard fantastic things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress posts into it?
Any kind of help would be greatly appreciated!

my blog :: http://www.bettingsites10.com