KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, April 11, 2009

Nga Kor Meng baca al-Quran, BN tak perlu iri hati dan gundah gulana


BN sebenarnya tidak perlu gusar dan iri hati apabila rakan PAS dari DAP mampu berceramah dengan mengemukakan beberapa potong ayat suci al-Quran ketika berhujah dan menjawab beberapa isu yang berkaitan.

"Ramai orang bukan Islam dalam DAP dan KeADILan yang boleh membaca ayat al-Quran dan menerangkannya kepada hadirin. Dan ia tidak bercanggah atau memberikan pengertian yang berbeza dengan apa yang sebenarnya," tegas bekas Pensyarah Jabatan Sosiologi dan Antropogi Universiti Malaya, Ann Wan Seng

Katanya, Ahli Parlimen Taiping yang juga Exco Kerajaan Perak, Nga Kor Meng adalah sebahagian dari pemimpin DAP yang mampu berbuat demikian dan ia cukup menarik sekali untuk perkembangan Islam di negara ini.

"Ini juga memberikan petunjuk bahawa masyarakat Cina boleh menerima Islam. Cuma yang menjadi masalah ialah kita tidak pernah mendekatkan diri kita kepada mereka. Melalui kerjasama dalam Pakatan Rakyat ini, DAP sudah dapat memahami dasar perjuangan PAS dan mereka juga telah mengkaji Islam dengan cara lebih ilmiah.

Kata Ann lagi, apabila menyebut tentang dakwah, tidak bermakna menyuruh mereka memeluki Islam. Tetapi, menyeru mereka ke arah kebaikan serta ingin memaparkan kecantikan Islam itu kepada orang lain.

Dengan caranya ini, ujarnya, salah faham mereka terhadap Islam serta prejudis masyarakat bukan beragama Islam terhadap Islam dapat ditangani secara bijak.

Sebelum ini, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Mat dalam resposnya mengenai isu tersebut berpandangan sepatutnya sudah lama al-Quran ini dibaca dan digunakan dengan meluas oleh semua termasuk orang Cina.

Malah dalam blognya, Mursyidul Am PAS ini turut menegaskan sepatutnya, al-Quran itu boleh digunakan dengan jujur dan ikhlas oleh penggunanya tanpa mengira sesiapapun.

"Pada saya, kesediaan YB (Nga Kor Meng) berkenaan yang cenderung menggunakan ayat al-Quran adalah satu permulaan kepada satu perkembangan yang cukup menggalakkan. Tidak ada sebab ia tidak dialu-alukan. Jika dalam zaman awal Islam pun, Abu Lahab yang bukan Islam itupun diizin membaca dan memahami surah Al-Lahab yang mencela beliau, maka apa pilihan kita untuk menutup hak bukan Islam untuk mendekati, membaca dan cuba memahami al-Quran ?" soalnya dalam blog tersebut.

Tiada ulasan: