KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, April 28, 2009

Takiyuddin akan bincang dengan Nik Abduh tentang tuduhan terhadap pembantu-pembantu Tok Guru Nik Aziz!

Berita BERNAMA melaporkan, tidak wujud persengketaan atau konflik kepimpinan antara dua pemimpin tertinggi PAS, kata Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Abdul Fatah Harun hari ini.

Beliau berkata, khabar angin kononnya berlaku perpecahan antara Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hanya merupakan khabar angin yang digembar-gemburkan tertentu terutamanya media, lapor Megat Ali Megat Alang untuk Blog Ibnuhasyim.

Hakikat sebenarnya, kata beliau, konflik yang digembar-gemburkan itu hanyalah perbezaan pendapat antara kedua-dua pemimpin dan ini adalah lumrah di dalam kepimpinan yang mengamalkan demokrasi.

"Oleh itu, ahli parti harus bertenang dan tidak mudah mempercayai sesuatu kenyataan yang berbentuk kontroversi," katanya kepada Bernama.

Abdul Fattah berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan bahawa badan itu masih belum berbincang berhubung kenyataan anak Mursyidul Am itu, Nik Abduh yang percaya pembantu-pembantu bapanya berkonspirasi dengan niat untuk melaga-lagakan bapanya dengan Abdul Hadi.

Beliau berkata, sebarang kata putus mengenai isu itu hanya akan ditentukan oleh Mursyidul Am itu yang akan pulang daripada menunaikan Umrah di Mekah pada 2 Mei ini.

Sementara itu di Kuala Lumpur, Dr Hj Mohd Hasyim selaku Presiden Grup Universiti Ulu Klang, menganggap perkara itu sebagai biasa kerana “Perbedaan pendapat memang ada di mana-mana, cuma jangan keterlaluan dan berlebih-lebihan sahaja. Bagaikan gelombang kopi dalam cawan yang tidak tumpah! Apalagi kalau pendapat dan idea berlainan itu macam pokok rendang yang banyak dahan, ramai orang boleh tumpang teduh, ” jelas beliau.

Dalam perkembangan berkaitan, Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Batu, Tarmizi Mohd Jam menyifatkan sikap berani Nik Abduh patut dipuji dalam menyuarakan pendapat tetapi dalam kes ini, beliau telah membuat "tembakan" rambang yang sudah tentu menimbulkan fitnah kepada sesiapa sahaja yang boleh dilihat sebagai "pembantu-pembantu Tok Guru Nik Aziz".

Beliau berharap, "tembakan" seperti itu patut dihentikan. Fokuskan isu sebenar tentang kenapa dan mengapa Tok Guru Nik Aziz berbeda pendapat dalam isu muzakarah dan isu Unity Gaovernment dengan melengkapkan nama-nama yang dikatakan orang terbabit merosak dan melaga-lagakan antara ayahnya dengan Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang.

"Itu lebih wibawa. Jadi, kalau ada orang luar atau mereka yang dikatakan pembantu yang dituduh itu mahu membela diri, ia lebih mudah. Dengan menembak secara umum, sama seperti kita percaya kepada si bomoh santau yang menuduh secara umum kepada orang yang tidak tentu identitinya, kononnya merekalah melakukan kerja jahat terhadap dirinya.

"Jadi, siapa sahaja yang kita syak akan menjadi mangsa. Ini akan menganiayai mereka yang tidak bersalah. Gelagat ini (spekulasi) patut dihindari dalam sebuah parti yang memperjuangkan Islam dan itulah etikanya termasuk dalam media," tegas Tarmizi.

Tiada ulasan: