KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, September 17, 2009

PAS akan temui SPR bincang undi pos 28 Sept ini

KUALA LUMPUR: PAS akan bertemu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 28 September ini, bagi membincangkan ketelusan prosedur undi pos khususnya dalam Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang, Negeri Sembilan.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Ustaz Dato' Abdul Halim Abdul Rahman berkata, mereka akan berbincang dengan SPR tentang kaedah undi pos termasuklah proses pilihan raya itu sendiri.

Beliau juga mengakui untuk menghapuskan undi pos tidak mustahil sekiranya parlimen bersetuju untuk meminda akta itu.

"Undi pos ini sudah termaktub dalam Akta Pilihan Raya dan ia sukar dihapuskan melainkan parlimen bersetuju untuk meminda akta itu," katanya.

Bagaimanapun, Ustaz Abdul Halim, PAS akan terus berusaha untuk mendesak kerajaan meminda Akta Pilihan Raya khususnya berkaitan undi pos pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Namun, beliau berpendapat peluang untuk PAS memang di kawasan yang mempunyai undi pos agak tipis termasuklah di Bagan Pinang.

"Di Bagan Pinang kita ada 5,000 lebih undi pos. Kita jangka sebahagian besar undi pos ini akan memihak kepada BN," katanya.

Justeru, beliau meminta agar jentera PAS baik di kawasan tersebut atau dari negeri lain haruslah berkerja kuat untuk memenangi kerusi itu.

Pada pilihan raya umum lalu, Dun Bagan Pinang mempunyai 14,192 pemilih, termasuklah 4,925 orang melalui pos.

Tiada ulasan: