KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Julai 19, 2008

Harraz Auto Mampu Baiki Kereta Berjenama BMW, Merz dan Volvo

Muqqadimah: Keyakinan adalah segala-galanya. Memang sukar mencari bengkel orang Islam yang boleh dipercayai mampu membaiki kenderaan berprestej dengan jenama tersohor seperti Volvo, BMW dan Mercedes Benz. Majalah Iktisad Bil (11) Jul-Sept 08, menjejaki anak Melayu yang kini usahawan bengkel dan diyakini kepakarannya dalam bidang ini. Ikuti pandangan Sham Rahman, 40, yang berpengalaman luas dan kini memiliki dua bengkel kereta yang sudah tidak asing lagi.

Ada perbezaankah antara Mercedes, BMW dan Volvo dari segi struktur?

Perbezaannya tidak begitu ketara sangat. Kereta Jerman tak banyak beza walaupun Volvo dari Sweden berbanding BMW dan Mercedes. Lebih kurang sama. Dari segi wayering system, electrical system, water system, hampir semua boleh dikatakan sama sahaja. Tak banyak beza. Kalau dah biasa, semuanya itu mudah.

Di mana Saudara mendapat pengetahuan membaiki kereta jenis ini. Belajar atau dari pengalaman bekerja?

Sebenarnya saya mendapat kemahiran dari MARA. Ketika itu ada satu kursus jangka pendek disediakan kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi mekanik. Saya minat dalam bidang ini. Jadi, saya mohon dan diterima mengikuti kursus ini. Sekejap sahaja. Lebih kurang enam bulan.
Saya ikuti kursus sambil bekerja di MARA Kuala Lumpur. Memang begitu kaedah pelajarannya. Dan saya rasa, ia lebih praktikal dan mudah mempelajari selok-belok kerosakan kereta, kerana kita berdepan dengannya bukan sekadar memahaminya dari buku atau dewan kuliyah.
MARA bagi kad laporan dan kita kena recordkan setiap hari apa yang kita buat. Maksudnya kerja-kerja praktikal macam tukar minyak hitam, repaer break dan sebagainya itu kena record pada kad atau buku laporan. Catat tiap-tiap hari. Dalam masa dua minggu pegawai MARA akan menilai peningkatan tahap kemahiran kita.

Senang dapatkan kerja selepas keluar kursus MARA…

Selepas belajar, sekitar tahun 1999, saya diterima masuk bekerja di sebuah bengkel khas membaiki kenderaan jenama Volvo di Cheras. Lama juga saya menimba pengalaman di sana, lebih kurang tiga tahun. Kemudian saya beralih kepada satu lagi bengkel specialist membaiki kenderaan jenama Mercedesz Benz dan BMW di Cheras juga. Bengkel ini dipunyai bangsa asing macam juga Volvo tadi. Bekerja dengan bengkel begini memerlukan ketabahan, kecekalan dan kalau kita betul-betul minat, banyak ilmu pengatahuan dapat diperolehi. Saya bekerja di bengkel Mercedes dan BMW ini lebih kurang tiga tahun juga.
Kemudian saya ditawar oleh sebuah syarikat membaiki kereta Mercedes dan BWM yang lain sebagai supervizer di MPV Sevice Centre Sdn. Bhd. di Selayang. Saya berkhidmat lebih kurang setahun dan mendapat sedikit syer dari syarikat ini. Saya meninggalkan syarikat ini kerana bertentangan dengan jiwa saya. Sebab kurang Islamik. Tak sesuai.

Bila pula Saudara mula berdikari membuka bengkel sendiri khususnya dalam membaiki kereta berjenama ini?

Bengkel pertama saya mula beroperasi di Pinggiran Batu Caves, Gombak pada tahun 2000 di No. 31, Jalan 10/4, 68100 Batu Caves. Saya tubuh syarikat Harraz Auto Sevice. Modal awal saya lebih kurang RM10,000. Selepas setahun beroperasi, bengkel ini terus mendapat sambutan dari rakan taulan dan pelanggan-pelanggan lama dari bengkel-bengkel sebelum ini. Mereka percaya kepada saya dan bagi saya ‘kepercayaan’ itu adalah modal paling utama yang saya miliki. Tanpa modal itu, rasanya sukar juga saya untuk mendapatkan keyakinan pelangan-pelangan baru dari pemilik kereta yang berjenama macam Volvo, Mercedes dan BMW.
Tidak lama selepas itu, permohonan saya dari CGC diluluskan melalui Maybank bagi membeli beberapa peralatan dan perkakasan berkaitan di bengkel. Dua tahun kemudian saya mendapat pinjaman dari MARA Daerah Gombak. Saya ucapkan berbanyak terima kasih kepada Pegawai MARA Gombak, Encik Asmadi yang banyak membimbing saya dari segi pengurusan pinjaman.

Siapa pelanggan Harraz Auto Service?

Pelanggan-pelanggan banyak terdiri dari Bumiputera. Hampir 90 peratus orang-orang Islam, orang Melayu yang memakai kereta Mercedes, Volvo dan BMW. Mereka yakin dengan mutu perkhidmatan bengkel saya.

Tak silap saya, Auto Harazz ada satu lagi cawangan di Pekan Rawang?

Ya. Itu cawangan yang kedua ditubuhkan pada 2004. Saya melihat di Rawang tiada lagi bengkel milik Bumiputera yang memberikan perkhidmatan membaiki kereta berjenama macam yang saya usahakan ini. Malah, syarikat bukan Bumiputerapun tak ada lagi di Rawang yang menyediakan perkhidmatan membaiki kereta yang berjenama. Ini peluang baik buat saya dan hasil penyelidikan ini, maka saya tubuhkan bengkel cawangan kedua di sini (Rawang).
Di Rawang ini, bengkel saya beroperasi di No 6 & 7, Bengkel MPS, Batu 17, Rawang. Bengkel ini tak jauh dari Bangunan Wisma MCA Rawang. Mudah bagi sesiapa mencarinya. Sambutan di sini juga amat memberangsangkan. Tapi tahun pertama agak lembab. Mungkin ramai yang tak tahu (belum dikenali)! Setahun lepas itu, barulah pelanggan-pelanggan baru datang selain pelanggan-pelanggan lama. Ada yang datang dari Klang, Shah Alam, Tanjung Malim, Petaling Jaya malah dari Kuala Lumpur juga selain dari sekitar Bukit Beruntung, Tasik Puteri, Rawang Perdana, Templer Park dan Country Homes.

Adakah kerana bengkel ini milik Bumiputera, menyebabkan orang bukan Melayu tidak datang ke sini?

Mungkin ada betulnya pendapat itu. Mereka (bukan Melayu) tak datang ke bengkel saya disebabkan tidak yakin ada Bumiputera yang berkebolehan membaiki kereta mewah dan berjenama seperti BMW dan Mercedes. Mereka lebih suka membaiki kereta pada bengkel yang sebangsa dengan mereka. Agaknya kerana tak yakin, orang Melayu boleh membaiki kereta seperti itu. Tapi tak dinafikan, ada juga pelanggan berbangsa Cina dan India yang telah mencuba, akhirnya mereka yakin dengan perkhidmatan kami.

Setakat ini, adakah Saudara mendapat sokongan dari mana-mana agensi kerajaan …

Hanya dari MARA sahaja. Barangkali, sebab saya mendapatkan kemahiran bengkel (ikut kursus) ini dari MARA dulu. MARA ada bagi pinjaman untuk saya membeli ‘pengimbas kerosakan elektrikal berkomputer’ untuk Mercedes dan BMW. Selain itu, modal pusingan dan lain-lain untuk menampung keperluan bengkel ini atas modal sendiri. Kalau modal awal saya memulakan bengkel di Pinggiran Batu Caves sekitar RM10,000 tetapi di Rawang, saya melabur sebanyak RM100,000 pada awal operasinya. Di bengkel Rawang ada lima pekerja dan di bengkel Pinggiran Batu Caves ada lima juga dan seorang kerani.

Betulkah tanggapan, bisnes bengkel kereta ini mudah untuk melakukan penipuan terhadap pelanggan? Sebab pelanggan tidak tahu hal ehwal berkaitan dengan kereta. Mereka akan atau terpaksa bayar apa yang dituntut oleh pengusaha bengkel…

Itu tidak dapat dinafikan. Selalunya, penipuan banyak dilakukan dalam hal penambahan barang. Contoh dalam general overhaul engine, general overhaul gearbox. Di sini mudah pelanggan ditipu. Ada barang yang tidak ditukar ataupun barang itu berjenama firt gred tetapi barang yang diganti second gred. Tuntutan bayaran dibuat dengan firt gred. Harganya tentulah lebih mahal dari second gred.
Penipuan lain yang sering dipraktikkan oleh pengusaha bengkel yang tidak bertanggungjawab ialah dari segi barangan yang tidak rosak dikatakan rosak. Contohnya, dalam 40 barang yang rosak, 10 barang digunakan semula barang yang lama. Tetapi dalam bil tuntutan, dikira 50 barang yang baru ditukar. Ini lazim berlaku kerana pelanggan tidak tahu barangan tersebut dan tidak mungkin pelanggan nak tengok balik barang-barang yang sudah dipasang semula. Ini mustahil. Maka dikesempatan inilah, pengusaha bengkel mudah menipu pelanggan mereka.
Sebagai orang Islam, saya merasa terpanggil untuk member alternative kepada isu-isu penipuan ini dan mengelakkan orang lain terus ditipu oleh pengusahan bengkel.

Sebenarnya ramai usahawan Bumiputera yang gulung tikar dalam perniagaan. Dan usahawan bengkel seperti yang Saudara usahakan, juga tidak terlepas dengan kemelut ini. Pada pandangan Saudara apa masalah yang dihadapi mereka khususnya usahawan bengkel ini…

Kalau kita tengok, dalam usahawan automotif ini, kena ada beberapa faktor. Contoh ikhlasan dan kejujuran. Ini asas dalam perniagaan. Kedua kita mesti ada kemahiran yang menyakinkan. Kalau setakat dua tiga tahun belajar dan kemudian buka bengkel, rasanya tidak mampu untuk menyelesaikan masalah sesuatu kerosakan kritikal sebuah kenderaan. Masa saya nak buka bengkel dulupun saya mengambil masa yang panjang. Saya kutip pengalaman dari beberapa bengkel seperti yang saya ceritakan tadi. Saya rasa, untuk buka bengkel sekurang-kurangnya kena ada 10 tahun pengalaman bekerja di tempat lain. Kalau tidak, tak tahan lama. Ini kerana kemahiran tidak mencukupi untuk selesaikan sesuatu kerosakan yang teruk. Kalau gagal, bermakna pelanggan akan lari dan reputasi kita jatuh.

Anda boleh mendapatkan senaskah hari ini pada harga RM5.50 bagi meningkatkan pengetahuan muamalat anda dengan berlanggan terus Yayasan Muslimin Malaysia Bhd - 0361884064.

4 ulasan:

joe@azamaju berkata...

salam saudara..bagus entri ni..sedikit sebanyak saya sendiri dapat ilmu dari entri ni.

farhan berkata...

salam....tahniah kepada saudara..bukan senang nak mencapai sebegini....cuma saya perlukan pendapat diantara mers atau bmw...mana yang lebih baik? adakah betul bmw terlalu manja dan cerewet....kerana mers yg saya pakai pun leceh juga

Tanpa Nama berkata...

Turn on a flοurеԁ surfacе аnd
kneаd foг 10 minutеs, adding
more flour аѕ neeԁed. Αll yοu have to do in order
to obtaіn theѕe cοupοns
is to gо to the internet аnd search for the onе that suitѕ уou
neеԁs thеn juѕt ρгint them.
Tοp thе dοugh wіth
oliνе оіl οг сooking spraу, and ѕcoop the onion mixture over it еvenly.


Аlѕo ѵisit my website: http://www.indiaprwire.com/

Tanpa Nama berkata...

For more information on the exchange, like some small-business
owners, might stop smoking inhaler pay full freight.
Similarly, for a proposal that reaches common goals without
creating government health care.

Here is my site: Smoke Deter