KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Jun 08, 2012

Skandal Scorpene: Malunya Malaysia ada PM bernama Najib Tun Razak


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah memalukan Malaysia kerana enggan menjawab skandal Scorpene walaupun ia semakin mendapat perhatian antarabangsa. Naib Presiden KEADILAN, N Surendran menempelak tindakan Najib yang turut mengelak dan mempertahankan diri berhadapan Mahkamah Perancis sedangkan isu ini menjadi buah mulut masyarakat antarabangsa.

"Ia sudah menjadi isu antarabangsa, bukan isu dalam negara. Kalau benar beliau tidak terlibat, buktikan di Mahkamah Perancis…tidak cukup dengan penafian dalam media propaganda Umno BN sahaja," katanya dihubungi Keadilan Daily. Surendran berkata, sikap berdolak-dalik Najib membuktikan dia memang terlibat dalam skandal berkenaan.

"Jika benar dia (Najib) tidak bersalah, kenapa sehingga sekarang dia masih enggan menjelaskan kepada umum melainkan ada sesuatu yang cuba disembunyikan," kata Surendran. Malta Today semalam melaporkan, Ahli Parlimen Malta, Evarist Bartolo mendedahkan sebahagian daripada 114 juta euro (RM457 juta) komisen yang dibayar kepada Perimekar telah ‘dibersihkan’ melalui Malta.

Bartolo mendakwa Gifen iaitu syarikat perunding kewangan milik Perancis berpangkalan di Malta merupakan pihak bertanggungjawab ‘membersihkan’ komisen haram tersebut. Kini Gifen disoal oleh polis Perancis ekoran peranannya dalam pembelian kontroversi dua kapal selam itu pada berharga AS$1 (RM3.1 bilion) oleh kerajaan Malaysia.

Pendakwa Perancis dikatakan telah menemui kaitan Gifen selepas mereka meneliti dokumen dan laporan sulit dalaman DCN dan Kementerian Pertahanan Perancis. Pada 4 Jun lalu, The Phnom Penh Post serta wartawannya di ruangan Regional Insider – Roger Mitton mendedahkan pernah bertemu Abdul Razak Baginda di Venice, Itali, pada persidangan Asean-Eropah 2002. Bagaimanapun, Mitton berkata, pertemuan itu hanya seketika kerana Razak memberitahunya beliau diperlukan di Paris bagi perjanjian Scoorpene.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Thanκ you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account
it. Look advanced to far аdded agгeeable from уou!
By the way, how cоuld we communicate?

My ѕite: payday loans

Tanpa Nama berkata...

I likе the valuable іnfo уou prοvide in your aгticles.
Ӏ'll bookmark your blog and check again here regularly. I'm quite certаin I will learn many new
stuff right here! Good luck for the next!

my web blog: short term loans