KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Februari 29, 2008

Calon BN Boleh DIBATALKAN, Manifesto Langgar Undang-Undang!

Apakah SPR akan bertindak kepada BN yang jelas melanggar undang-undang tidak mencetak nama pencetak pada buku Manifesto BN?

By MALAYSIAKINI

BERJUTA-JUTA manifesto Barisan Nasional - yang dilancarkan tiga hari lalu - mungkin melanggar undang-undang pilihanraya.

Manifesto itu yang diterbitkan dalam tujuh bahasa, termasuk huruf Jawi, Iban dan Kadazan, dikatakan tidak mematuhi peraturan yang mewajibkan semua bahan bercetak meletakkan nama penerbit dan syarikat percetakannya.

Pemimpin DAP Lim Kit Siang berkata, calon-calon BN berdepan dengan risiko pencalonan mereka dibatalkan sekiranya manifesto tersebut tidak ditarik balik dengan segera.

Menurut Lim, manifesto BN hanya menyiarkan nama penerbit - ibu pejabat BN di Pusat Dagangan Dunia Putra. Bagaimanapun, jelas sekali tidak terdapat nama pencetak pada manifesto tersebut.

“Jika parti-parti pembangkang bersalah melanggar undang-undang seumpama itu, sudah pasti calon-calon mereka akan berdepan dengan tindakan," kata Lim.

Menurutnya, manifesto tersebut mesti diganti baru dengan bahan bercetak yang mempunyai identiti pencetaknya seperti mana yang dikehendaki undang-undang.

“Ini sekali lagi merupakan satu ujian sama ada terdapat satu undang-undang untuk rakyat biasa tetapi ada pula undang-undang lain untuk mereka yang berkuasa," kata Lim.

Tiada ulasan: