KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Februari 29, 2008

Jangan Percaya Dengan KDNK (BN) Naik, Rakyat Tetap Merempat!

By DR SYED HUSIN ALI

BANK Negara mengumumkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) melonjak ke 7.3 peratus dalm suku keempat 2007.

Ini di luar dugaan sebab terlebih dahulu jangkaan kenaikan untuk 2007 oleh Kerajaan sendiri ialah 6.3 peratus, berbanding dengan 5.0 peratus bagi tahun 2006.

Malaysian Institute for Economic Research (MIER) pula telah menganggarkan kenaikan hanya sebanyak 5.4 peratus saja bagi tahun 2007.

Angka lonjakan ini boleh dipertikaikan. Adakah ia dikeluarkan semata-mata untuk membantu Umno-Bn dalam kempen pilihanraya ke-12 ini?

Bank Negara menyatakan lonjakan tersebut hasil dari perbelanjaan pengguna yang bertambah disokong oleh aktiviti swasta yang kukuh dan perbelanjaan sektor awam yang meningkat.

Tidak ada bukti perbelanjaan pengguna bertambah, bahkan ini tidak mungkin sebab kuasa beli rakyat terutama sekali berkurangan akibat tiadanya peningkatan pendapatan sebenar kerana pendapatan tidak bertambah dan harga barang keperluan meningkat.

Aktiviti swasta pun tidak begitu kukuh sebab keadaan ekonomi baru pulih lebih separuh saja selepas krisis kewangan yang bermula pada tahun 1997.

Juga, jumlah dan kadar pelaburan langsung (FDI) rendah
dan tidak menunjukkan tanda bertambah.

Kerajaan BN memang banyak menjanjikan perbelanjaan lebih besar untuk beberapa projek gergasi. Akan tetapi ini belum dilaksanakan.

Memang ada penambahan perbelanjaan awam yang lebih kecil, tetapi adakah mereka mempengaruhi secara signifikan lonjakan KDNK itu?

Yang lebih penting lagi ialah walaupun KDNK dikatakan bertambah tetapi ia tidak tercermin pada kenaikan taraf hidup rakyat ramai.

Mengikut Manifesto BN, pendapatan sebenar isi rumah di Malaysia pada tahun 2007 ialah RM3,617 berbanding dengan RM3,249 pada tahun 2004, tanpa mengambil kira inflasi.

Ini bererti hitung panjang pertumbuhan bagi tip-tiap tahun hanya sebanyak 3.6 peratus.

Jikalau diambil kira kadar inflasi 2.6 peratus pada tempoh yang sama (mengikut indeks harga - PI – yang diumum kerajaan), maka didapati pertumbuhan pendapatan seisi keluarga ialah hanya sebanyak 1.0 peratus saja bagi tiap-iap tahun.

Apakah yang Dato' Seri Abdullah Badawi dan Umno-BN hendak banggakan tentang kemjuan yang dicapai di bawah Umno-BN?

Pendapatan tidak naik. Harga barang melambung. Rakyat ramai tidak mendapat faedah dari lonjakan KDNK. Tetapi hanya segelintir kecil dari golongan elit yang mengaut bahkan merompak kekayaan negara.

Tiada ulasan: