KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Februari 25, 2008

Kalau Tak "GILA" Tan Sri Rashid Tidak Berapa WARAS!

SPR terus kontroversi membuka tirai PRU 12 dengan arahan sewel "Duti Stem" dan kemudian ditarik balik kononnya!

By ABDUL HALIM MOHD RASHID


Kalau tidak boleh kata gila pun, bagaimana saya hendak percaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) waras, lebih-lebih lagi Pengerusinya, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman?".

Itulah reaksi spontan Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar terhadap tindakan tidak berpedoman Suruhanjaya Pilihan Raya mengenai duti setem.

"Tetapi yang lebih penting, SPR mesti membayar ganti rugi kepada semua calon yang telah bersusah payah untuk memastikan borang pencalonan mereka mempunyai duti setem.

"Ganti rugi bukan sahaja setakat kos duti setem tersebut malah mestilah menyeluruh meliputi semua kos, kesusahan serta tekanan yang dihadapi oleh calon-calon semata-mata untuk memastikan borang pencalonan mereka mempunyai duti setem seperti yang diarahkan oleh SPR," kata beliau.

Apa yang sangat menyakitkan hati, katanya, setelah calon-calon bersusah-payah memastikan borang pencalonan mereka mempunyai duti setem seperti yang diarahkan oleh SPR pada 21 Februari lalu, tiba-tiba SPR mendakwa telah mengeluarkan surat untuk menarik balik peraturan itu pada 23 Februari.

"Bayangkan susah payah yang terpaksa ditempuhi oleh calon-calon di Kedah, Kelantan dan Terengganu kerana hari Jumaat dan Sabtu adalah cuti umum di ketiga-tiga negeri itu.

"Saya difahamkan ada calon yang terpaksa naik kapal terbang ke Kuala Lumpur semata-mata untuk memastikan borang pencalonan mereka mempunyai duti setem," katanya.

Tindakan SPR itu, katanya, amat menyusahkan dan menyakitkan hati.
"Saya bimbang saya tidak dapat mencari istilah yang sesuai selain 'gila' untuk menggambarkan tindakan SPR itu," katanya.

Bagi Mahfuz, hanya dua sebab sahaja yang mendorong tindakan SPR itu.
"Pertama, mereka sengaja hendak menganiaya, menyusahkan serta mengkucar-kacirkan persediaan pembangkang. Kedua, mungkin SPR gila, terutama Pengerusinya.

"Saya tidak tuduh Rashid dan SPR gila. Tetapi, saya tidak yakin mereka waras," Mahfuz mengulangi apa yang telah dinyatakan.