KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Februari 28, 2008

TIP Kempen Calon Yang Efektif Dari Tinjauan "CIKGU"!

PAS Wilayah akan terus memantau kempen-kempen calon agar ianya menjadi lebih berkesan dan menarik!

By TARMIZI MOHD JAM

SEORANG rakan yang sering saya panggil "Cikgu" menghubungi saya pagi tadi. Katanya, beliau telah mengikuti kempen-kempen di beberapa tempat.

Antaranya, Lembah Pantai, Petaling Jaya Selatan, Gombak, Selayang, Bandar Tun Razak, Kuala Selangor dan Titiwangsa, sejak tiga hari lalu.

Berdasarkan tinjauan rambangnya, kempen-kemepn ceramah memperkenalkan calon tidak dibuat secara sistematik. Sambutan memang menggalakkan.

Jika ada empat penceramah termasuk calon, hampir ke semua mereka berceramah umum, macam di luar musim pilihan raya. Tiada spesifik tajuk atau pengkhususan "penerangan" oleh mereka.

Beliau menyarankan agar penceramah pertama mendedahkan ketempangan SPR atau skandal kerajaan. Penceramah kedua pula membangkitkan isu kenaikan harga barang dan isu keselamatan.

Bagi penceramah ketiga mungkin menekankan isu negara kebajikan dan manifesto atau isu agama yang kian luntur.

Sementara calon pula tegasnya, menjelaskan misi dan visinya disamping menyentuh isu-isu tempatan bagi menggambarkan beliau peka dengan keadaan pengundi.

Ada sesetengah tempat, ujar beliau ia menjadi ceramah perdana. Kesemua penceramah "bermastautin" di situ sehingga tamat program termasuk calon.

Walhal, sepatutnya apabila penceramah pertama habis, dia akan meninggal majlis pergi lokasi lain. Begitu juga dengan penceramah kedua, ketiga dan calon.

Sekurang-kurangnya, mereka akan berceramah di tiga tempat pada satu malam dan ini lebih berkesan bagi mendekati pengundi di merata lakosi dalam sesuatu parlimen.

Saya menerima pandangan itu. Dan cuba memperbaiki kempen-kempen kami di Wilayah ini agar ianya lebih efektif dan efisyen.

Terima kasih "Cikgu" atas pandangan yang bernas dan belum terlambat lagi untuk kami bertindak dan menambahnilainya!