KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, Februari 24, 2008

DR LO' LO' Hampir MENANG TANPA BERTANDING Jika SPR Terima Bantahan?

Jika bantahan kedua dan ketiga diambil kira, pastinya Dr. Lo' Lo' Ghazali sudah bergelar YB menang tanpa bertanding!

By TARMIZI MOHD JAM

CALON PAS Titiwangsa, Dr. Lo Lo Datuk Haji Ghazali menyifatkan SPR sebagai "pelawak" apabila tiga bantahan yang dikemukakan ditolak mentah-mentah oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya di Pusat Penamaan Calon.

Menurut Dr. Lo' Lo' yang menyampaikan ceramah sejurus keluar dari Pusat Penamaan Calon kira-kira jam 11.15 pagi, tiga bantahan dikemukakan ke atas calon BN, Datuk Aziz Jamaluddin Md. Tahir.

Bantahan pertama apabila pada Borang Pencalonannya menggunakan gelaran "Datuk" sebelum nama Aziz Jamaluddin Md. Tahir sedangkan ia tidak sama dengan nama di dalam kad pengenalan yang tidak punyai gelaran "Datuk".

Namun ia ditolak atas alasan, asalkan namanya ada. Soal ada title apapun tak apa, kata pegawai yang bertugas. Ia dibenarkan!

Bantahan kedua boleh dianggap serius apabila calon BN itu tidak melengkapkan Borang Pencalonan dengan duti stem (peraturan baru yang diperkenalkan secara mengejut oleh SPR).

Pegawai yang bertugas, enggan menerima bantahan itu kerana katanya, peraturan itu tidak jelas dan mereka mengambil sikap menerima pencalonan Aziz Jamaluddin.

Mengikut pekeliling yang dikeluarkan oleh SPR pada 21 Februari lalu, mana-mana calon yang tidak "mematikan stem hasil" boleh ditolak kertas pencalonan mereka.

Paling menyedihkan berkenaan bantahan ketiga juga ditolak mentah-mentah pegawai yang bertugas. Dr. Lo' Lo' difahamkan pada peringkat awal, calon BN menyerahkan sekeping cek untuk pembayaran deposit calon kerusi parlimen dan apabila dipersoal ianya menyalahi peraturan (cek tidak boleh digunapakai), pegawai bertugas menjelaskan ianya bukan cek tetapi bank draf.

Apabila pihak PAS memohon untuk melihat cek atau bank draf berkenaan, bagi mengesahkan status pembayaran wang deposit pencalonan, pegawai bertugas enggan berbuat demikian.

Keadaan ini amat berbaza dengan sikap pegawai bertugas di Pusat Penamaan Calon Putrajaya. Calon PAS, Haji Mohamad Nor Mohamad, dapat mengesahkan satu-satu dokumen calon lawan, kawan akrab VK Linggam.

Pegawai yang bertugas mmeberi kerjasama dalam hal ini, dan ia jelas menunjukkan sikap profesional mereka dalam menjalankan tugas berbanding dengan pegawai bertugas di Pusat Penamaan Calon Titiwangsa.

Apa yang berlaku menambahkan lagi kepercayaan PAS bahawa SPR dan kuncu-kuncunya sentiasa tidak berpihak kepada undang-undang sebaliknya terus memenangkan pihak BN, kecuali dalam perkara yang amat terang tidak boleh dielak.

Para penyokong PAS yang mendengar perkhabaran Dr. Lo' Lo' itu terus menjerit-jerit BN sebagai "penipu! penipu! penipu!" berulang kali dan SPR sebagai "barua BN!"

Adalah dipercayai, Pegawai Pengurus Pilihan Raya di pusat itu sebenarnya enggan memberikan kemenangan tanpa bertanding atas isu teknikal tersebut.

Dan jika hal demikian terjadi kepada calon PAS, maka sudah pasti kertas pencalonan mereka akan ditolak begitu sahaja bagi membolehkan calon BN diberi menang tanpa bertanding!

Tiada ulasan: