KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Februari 26, 2008

Polis & SPR GANGGU Ceramah Perkenal Calon TITIWANGSA

Ada komplin dari Bilik Gerakan BN yang betul-betul bersebelahan Markaz PAS Kg. Baru itu, hingga menyebabkan polis datang!

By TARMIZI MOHD JAM

MALAM tadi kempen memperkenalkan calon Parlimen Titiwangsa, bermula. Ia diadakan di Markaz PAS Kg. Baru, di tengah-tengah kampung tradisional calon BN, Aziz Jamaluddin.

Malam tadi juga, kami terkejut apabila polis dan pasukan pemantau SPR menghentikan ceramah kononnya tiada permit. Walhal, ceramah diadakan dalam premis PAS tetapi mereke berkeras agar ceramah itu ditamatkan.

Di luar markaz, saya difahamkan ramai kalangan penyokong BN tidak mengetahui apa yang terjadi dalam Pusat Penamaan Calon, pada pagi tadi.

Dalam ceramah saya, selepas Dr. Lo' Lo' Ghazali berucap, turut mendedahkan tiga bantahan yang dikemukankan PAS terhadap calon BN.

Pasal penggunaan title "Datuk", tiada duti setem dan bayaran deposit gunakan cek. Anda boleh baca isu ini DISINI dan DISINI sebagai bacaan tambahan.

Sebenarnya, kami tidak perlu mengutip permit polis pada malam itu kerana ceramah dibuat dalam premis sendiri. Dalam kawasan berpagar.

Tetapi pihak keselamatan dan pemantau SPR, lebih mahu menunjukkan kuasa dari membetulkan keadaan.

Mantan Ketua Penerangan Umno Wilayah, Cikgu Nordin MH Noor hanya sempat mengucapkan "Assalam'mualikum" kemudian bahunya dicuit anggota polis memintanya tidak meneruskan ucapan.

Calon PAS Dr, Lo' Lo', kemudiannya saya (Timbalan Pengarah Pilihan Raya PAS Wilayah), Ustaz Raihan (Pengerusi Kempen PAS Titiwangsa) dan Cikgu Ishak Surin (Pengarah Pilihan Raya PAS Wilayah)sempat berceramah sebelum mereka tiba.

Saya difahamkan ada komplin dari Bilik Gerakan BN yang betul-betul bersebelahan Markaz PAS Kg. Baru itu.

Ada yang melaporkan, petugas BN begitu keluh-kesah apabila cerita bantahan PAS terhadap calon BN dimainkan oleh saya dan beberapa jawapan konkrit dari Ustaz Raihan, memukau hadirin.

Ini satu lagi jenis dan bentuk demokrasi ala anak Badawi yang sarat di negara ini. SPR satu hal. Pihak polis sudah jadi dua hal. Yang terjerat dan terjerut ialah PAS.

Betul kata Mohd Sabu, pilihan raya kali ini nampaknya makin teruk dan teruk. Demokrasi kian pincang dan hodoh...

Tiada ulasan: