KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Februari 29, 2008

Duti Setem: SERET Saja SPR & RASHID Ke Mahkamah!

Anak Emas, anak Badawi ini mesti diajar dengan undang-undang bagi "menyelamatkannya" dari terus menjadi "syaitan bertopeng manusia"!

By ADAM MARHAEIN

SAYA petik kenyataan berikut dalam Laman Marhaen (juga Blog Sanggahtoksago.Com), Utusan Malaysia, 26 Februari 2008 melaporkan kenyataan SPR itu, bagi menjawab apa yang dibangkitkan oleh Mohd Sabu dan PAS sebelum ini, seperti berikut:

SPR menafikan ada mengeluarkan surat arahan membatalkan keperluan bagi setiap calon mengemukakan setem hasil yang dimatikan pada borang penamaan calon.

Setiausahanya, Datuk Kamarulzaman Mohd Nor berkata, surat yang dikeluarkan oleh pihaknya mengenai setem hasil itu sebelum ini adalah sejajar dengan peruntukan dalam Peraturan-Peraturan Pilihan raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981.

"Mansuhkan arahan yang dikeluarkan oleh saya itu tidak ada. Siapa kata? Saya tidak terima apa-apa maklumat arahan itu ditarik balik.

"Peraturan itu berjalan lama dah tapi orang tak perasan, kali ini kita dapat nasihat perundangan pada Khamis (21 Februari), pukul satu petang dan maklumkan kepada semua calon mengenai keperluan undang-undang itu," kata beliau pada sidang akhbar di Pusat Media SPR di sini hari ini."

Yang jelas, pada pagi - tengahari hari penamaan calon 24hb Februari 2008, Pengerusi SPR, Tan Sri Rashid sendiri dalam temubual secara lintas langsung dari Putrajaya (kalau tak silap saya) dengan TV1@TV3, menjelaskan bahawa SPR telah/akan menerima pencalonan untuk calon-calon yang mengemukakan pencalonan sama ada berserta duti stem atau pun tidak.

Saya rasa kenyataan ini cukup serius dan amat bertentangan dengan dengan kenyataan di atas.

Oleh itu, saya sebagai rakyat yang cintakan demokrasi, mahu PIHAK YANG BERKENAAN mengambil TINDAKAN NYATA untuk membawa isu ini ke mahkamah melalui petisyen yang sepatutnya.

Ini bukan persoalan saya berada di pihak mana, tetapi saya akan berada di PIHAK YANG BENAR dan mahukan KEBENARAN.

Tiada ulasan: